hallo,
Ik doe onderzoek naar reptielen en amfibieën en werk met vele andere dieren zoals spinachtigen.
Door mijn werk kom ik vaak in aanraking met zeer giftige dieren, maar ben gelukkig nog nooit gebeten en mocht dat wel gebeuren heb ik al aardig wat kennis over behandeling van de beet en symptomen.
Nou heb ik een vraag over het tegengif dat in Bilthoven ligt opgeslagen; is dit al voorbereid of moet dat nog gemengd worden met NaCI 1:10?
Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!
Tevens, is het mogelijk om een epipen voorgeschreven te krijgen? aangezien ik met gifslangen, schorpioenen en andere giftige dieren werk in het veld en soms kilometers ben verwijderd van het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Aangezien de adrenaline een mogelijke anafylactische reactie kan verminderen en de symptomen van vergiftiging iets kan vertragen.
Ik hoop snel reacties te ontvangen!
Met vriendelijke groet,
Venomhunter
[quote] aangezien ik met gifslangen, schorpioenen en andere giftige dieren werk in het veld en soms kilometers ben verwijderd van het dichtstbijzijnde ziekenhuis.[/quote] Waar denk je die in Nederland te vinden?
Als je dit voor een instituut doet, zijn er doorgaans een aantal voorzorgsmaatregelen genomen om medewerkers in noodgevallen te voorzien.
Wat er opgeslagen is en hoe dat opgeslagen is zou je kunnen navragen bij het Nationaal Serum Depot.
oke, iets specifieker
In nederland werk ik tevens in een opvang voor exotische dieren en ik ga dikwijls naar het buitenland toe, in nederland is echter de adder actief (Vipera berus) die een IV LD50 heeft van 0,55 mg dat is lager dan die van de koningscobra (ophiophagus hannah) en de diamant ratelslang (crotalus adamanteus) de hoeveelheid gif is echter kleiner, 10 tot 18 mg (bij de diamantratelslang 160 tot 200 mg) daarbij is het gif van de europese adder voornamelijk hemotoxisch maar heeft ook enige cytotoxische, myotoxische en neurotoxische eigenschappen.
Venomhunter
Over het voorschrijven van een epipen zou je contact moeten opnemen met je huisarts.