klopt het dat als lymfeklieren zacht aanvoelen, ongeveer 1 cm zijn, en goed beweegbaar zijn onschuldig zijn? Want ik heb er een aantal in mijn hals. Ik ben al bij de huisarts geweest maar hij maakte er niks van, hij zei dat het wel vaker voorkwam. maar daardoor ben ik nog niet echt gerust gesteld. ik heb al een uitgebreid bloedonderzoek laten doen voor mijn geruststelling en daar kwam ook niks uit. maak ik me zorgen om niets? de klieren zitten er al 3 maanden.
Je maakt je inderdaad druk om niets. Het is heel normaal dat je de lymfeklieren in je hals kunt voelen. Dat is verder geen probleem
Oke, maar ik vind het alleen een beetje raar omdat ik ze nooit eerder heb gehad. maar het zal wel door mijn stress of puistjes komen. bedankt voor je reactie.
Het zou inderdaad door de puistjes kunnen komen.
ik heb toch het gevoel dat het ongeveer 1,5 cm is die klier. Moet ik me alsnog zorgen maken of komt het gewoon door de tijd van virussen ofzo? aangezien hodgkin de meest voorkomende kanker is op mijn leeftijd, maak ik me nogal zorgen. Kan het niet gewoon komen doordat ik groei of door de puberteit? of door vele stress? of is het gewoon door een lage weerstand dat mijn klieren harder moeten werken om ziektes te voorkomen?
Dat heeft alles te maken met de tijd van de virussen.
Stress verlaagt ook je weerstand. Dan kan het zo zijn dat je afweersysteem iets harder moet gaan werken tegen eventuele virussen. Opgezette klieren kunnen dan het gevolg zijn. Ik zou me daar verder niet druk over maken.
Het is overigens niet zo, dat non hodgkin de meest voorkomende vorm van kanker is bij jeugdigen. Het is niet iets wat aan leeftijd gelinkt kan worden. Het komt wel vaker voor bij jeugdigen t.o.v. andere vormen van kanker. Dus jeugdigen zijn geen grotere risicogroep.