Goedemiddag,
Ik ben op 5 augustus gebeten door een kat in mijn voet. Ik was voor de reis niet tegen rabiës gevaccineerd!
De wond is wat gaan bloeden en binnen 24 uur heb ik 2 doseringen rabiës vaccinaties gehad. 5 dagen later kreeg ik in Spanje een antistof vaccinatie MARIG in dezelfde been in de bilspier. 8 dagen na de beet en 7 dagen na mijn eerste rabiës vaccinaties, kreeg ik in Nederland bij de GGD mijn 3de Rabiës en nogmaals MARIG in de wond. Op 27 augustus krijg ik mijn 4de (mijn laatste) Rabiës vaccinatie.
Ik maak me erg zorgen dat ik ziek ga worden omdat ik de MARIG niet binnen die 24 uur heb gekregen! Ik slaap slecht en heb paniekaanvallen. Ik ben net een zombie en ben erg emotioneel.
Situatie uitleg: ik was in de binnenstad in een klein stadje langs de kust in Markko. De kat zat op de stoep. Mijn dochtertje ( die ook door de kat is gekrapt) aaide de kat. De kat liet zich aaien en liep langs ons benen. Hij was rustig en zag er verder niet gek uit. Hij ging liggen en mijn dochtertje boog naar de kat toe om hem weer te aaien. Toen leek het dat hij van zich wilde afbijten. Hij beet zonder zijn tanden door te drukken mijn dochterje en krapte wat zachtjes. Op dat moment schrok ik er zo van dat ik haar snel van hem aftrok. Op dat moment beet en krapte hij in mijn linkervoet. Hij rende in de eerste instantie weg. Nadat ik wegliep zag ik hem weer terugkomen en weer op de stoep liggen met zijn kop omhoog.
Mijn dochter hoefde in de eerste instantie niks omdat er geen bloed was, maar na 6 dagen zagen we toch kleine krasjes. Mijn dochter kreeg ook MARIG in de wondjes en een Rabiës vaccin.
Ik ben erg bezorgd
Ik denk dat je toch wel rustig kunt zeggen dat er goed en afdoende gehandeld is hoor.
Te meer omdat de kans dat de kat überhaupt besmet was, wel heel erg klein is.
Een besmet dier is zeer licht en geluid schuw en zal zich niet in de buurt van mensen begeven.
En als je het benadert, zal het furieus aanvallen en zich niet eerst laten aanhalen.
Wat mij zo angstig maakt is dat als de kat wel besmet zal zijn, hoe goed ben ik beschermd met de vaccinaties die ik heb gehad? Want tot 90 dagen incubatietijd is wel heel lang om in deze onzekerheid te leven. Ik begin in een depressie te raken.
Daarnaast heb ik verschrikkelijke bijwerkingen. Tintelingen in de vingers, ongevoeligheid in de handen en op het gezicht. Tintelingen in mijn hoofd en rugpijn.
Komt dit door de MARIG?
Lees de bijwerkingen eens van de vaccinaties die je gehad hebt.
En doe dan keer het aantal vaccins wat jij in korte tijd hebt gehad.
Een depressief gevoel is er in elk geval al één van en de lichamelijke klachten kunnen er ook goed bij passen.
Net als bij chronische hyperventilatie, wat je waarschijnlijk door het stressen doet.
Persoonlijk denk ik echt dat je je druk maakt om helemaal niks, nogmaals de kans dat die kat besmet was, is net zo groot als de kans dat je de staatsloterij wint.
Laat het los, je hebt de nodige vaccinaties gehad om een besmetting te voorkomen, je hoeft echt die 90 dagen niet af te gaan tellen!
Dank Suus dat je mij wikt geruststellen. Echter zijn de bijwerkingen best heftig en de depressie zorgt voor de negatieve gedachten. Die vooral savonds opkomen!
90 dagen is wel erg lang. Ik word er moedeloos van als ik er aan denk! Loslaten voelt nog onmogelijk.. misschien zal het lukken als de bijwerkingen wat minder worden. Hoe lang dat gaat duren is ook maar de vraag. Op 27 augustus krijg ik mijn laatste Rabiës vaccinatie.