Ik moet een coloscopie ondergaan aanstaande dinsdag mag ik chocolade of pannenkoeken eten?
Je hebt een folder gekregen over het gebruik van de moviprep en ook over wanneer je wat wel en niet kunt eten
Ja klopt maar weet niet of pannenkoeken mag gegeten worden staat er niet op
Vandaag zal dat geen probleem zijn
Mag ik spaghetti bolognaise eten vandaag want ik kan het ook niet zien op de folder?
Er staat wat voor voedingsmiddelen je wel en niet mag eten.
Die zullen niet per gerecht benoemd worden,maar er staat wel welke je wel en niet mag nemen.
MenuLogo Erasmus MC
Patiëntenfolder
Colonoscopie voorbereiding met Moviprep
Om de darm goed te kunnen beoordelen moet de darm helemaal leeg en schoon zijn. Wanneer de darm niet voldoende schoon is, kan het zijn dat afwijkingen gemist worden of dat het onderzoek opnieuw uitgevoerd moet worden. Om dit te bereiken is een aangepast dieet en voorbereiding met laxeermiddelen noodzakelijk. U ontvangt hiervoor een recept voor Moviprep en tabletten bisacodyl. Dit recept kunt u inleveren bij de apotheek. Het Moviprep-pakket bestaat 4 zakjes. Hieronder wordt uitgelegd wanneer u wat inneemt. Het is erg belangrijk dat u onderstaande adviezen exact opvolgt. Wanneer u last heeft van obstipatie moet u een andere voorbereiding volgen. In de digitale vragenlijst kunt u dit invullen, de verpleegkundige zal dan contact met u opnemen.
Maag-, darm- en leverziekten
Download PDF
Voorschriften vezelarm dieet
Wij vragen u om 3 dagen voor het onderzoek een vezelarm dieet aan te houden.
Wat mag u gedurende 3 dagen voorafgaand aan de colonoscopie NIET eten:
Volkoren graanproducten zoals: brood met zaden en volkorenbrood, volkoren en meergranen, pasta en zilvervliesrijst.
Vezelige groenten zoals: asperges, bleekselderij, zuurkool, snijbonen, sperziebonen, prei, doperwten, peulvruchten, taugé, mais, champignons, tomaten, ui, knoflook, spinazie, andijvie, paprika of rauwkost.
Bepaalde fruitsoorten zoals: sinaasappel, grapefruit, mandarijnen, kiwi’s, bramen, druiven, aardbeien en gedroogde vruchten.
Noten, pinda’s, zaden, muesli en granen
Wat mag u gedurende 3 dagen voorafgaand aan de colonoscopie WEL eten:
Broodmaaltijden zoals: beschuit, wit of licht bruinbrood met margarine of boter. Cornflakes. Magere vleeswaren, kaas (zonder noten of harde korst), humus, avocado, gekookt ei, hagelslag, chocoladepasta, honing, stroop en jam zonder pitjes.
Fruit zoals: zacht, rijp fruit of fruitconserven zonder pitjes, vezels of schil. Appelmoes, vruchtenmoes.
Warme maaltijd zoals: soep met stukjes vlees, vermicelli en/of soepballetjes (geen groenten). Glad gepureerde soep. Aardappelen, witte rijst, pasta, macaroni, licht gebraden mager vlees, vis of kip (zonder vel), quorn, tofu, seitan. Gaar gekookte groenten, zoals: jonge bietjes, bloemkool, broccoli en worteltjes.
Desserts: vla, pudding, kwark of yoghurt.
Er staat duidelijk dat je geen volkoren pasta mag, wel witte pasta. Ook wordt er duidelijk beschreven wat je qua groente en vlees wel en niet mag gebruiken.
Het hangt er dus vanaf hoe je de spaghetti wilt gaan bereiden of je het wel of niet mag.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Eerst en vooral vriendelijk bedankt voor u antwoord helaas weet ik niet of bolognaise oké is bij mijn witte spaghetti?
Niet vervelend of bijdehand bedoeld, maar waarom niet gewoon voor twee dagen iets kiezen waarvan je zeker weet dat je het eten?
Mijn vader moet regelmatig een colonoscopie ondergaan en doet daar nooit zo moeilijk over, gewoon even drie dagen je aanpassen aan de lijst en daarna kun je weer alles eten wat je wilt......
Ja spaghetti is ok en dat schijft Suus net ook. Maar tomaten zijn dus niet ok. Dus ook geen tomatensaus of tomatenpuree.
Het staat toch echt allemaal in de lijst.