Zo wat een klachten zeg. Ik herken heel veel klachten die je benoemd. Ik heb veel last van misselijkheid. De ene dag minder dan de ander, maar dat beangstigd me wel echt. Ik heb een drukken gevoel onder m’n ribben wat jij links hebt, heb ik dus rechts. Daarnaast ook soms echt alsof m’n bovenrug verkrampt. Had jij ook angst bij je klachten? Hoe lang duurde de misselijkheid bij jou en hoe lang waren de andere klachten er? Hoe is dit allemaal bij jou begonnen.. weet je hoe t begonnen is kf was het er ineens
Misselijkheid duurde bij mij soms maar een paar minuten maar soms ook langer. Bij mij was het er ook ineens maar het komt eigenlijk voort uit iets dat meestal al langer sluimert. Ben je iemand die snel stress hebt? Of je snel opwindt over iets. Ik ben altijd al een zenuwachtig persoon geweest. Ik kan me snel opwinden over bepaalde dingen en ik ga snel piekeren. Ik denk dat de kiem bij mij lang geleden al gelegd is. Ik ben op een jaar tijd mijn vader (hij was pas 55) en mijn twee oma's verloren. Dat heeft me echt wel getekend. Er kwamen dan nog andere problemen bij waardoor ik eigenlijk constant onder stress leefde. Op een gegeven moment kan je lichaam dat niet meer aan waardoor je dus al die rare symptomen krijgt. Ik heb dan de fout gemaakt om te gaan zoeken op Google en daar kom je natuurlijk op de meest vreselijke ziektes uit waardoor ik hypochondrie heb ontwikkeld.
Ik heb in mijn hoofd zowat alle kankers gehad die er bestaan. Ik heb erg diep gezeten waarbij ik soms dacht dat ik misschien dood beter af was.
Het begint altijd plots maar meestal zit er al een langere periode van stress achter voordat je lichaam gaat protesteren. Het heeft een tijd geduurd en hulp van de psycholoog gevergd voor ik besefte dat ik eigenlijk al jaren constant stress had. Het is dus belangrijk dat je zo snel mogelijk enige hulp zoekt want hoe langer je zo doorgaat hoe langer het ook zal duren voor je er vanaf zult raken. Ik heb ook veel boeken gelezen over chronische hyperventilatie en hypochondrie.
Deze oa.
https://www.bol.com/nl/f/hyperventilatie-ontkracht/9200000072475771/?country=BE
Ik heb ze wel niet gekocht maar uitgeleend uit de bib.
Ik ben inderdaad iemand die snel stresst en snel angstig is. Ik kan dan echt heel lang piekeren. Zo pieker ik bijvoorbeeld heel veel over m’n klachten. Met name de misselijkheid en dat beklemmende gevoel onder me rechter rib net uit het midden vind ik dan zo eng. Als dat weer voorbij is heb ik weer andere klachten.. het lijkt niet op te houden. Herkende jij het ook dat je nergens zin in had? Liefst gewoon niks doen door alles wat je voelt. En wanneer je dan toch iets gaat doen ben je soms onrustig? Bedankt voor de tip, ik zal eens naar dat boek kijken!
Nog een vraag, had jij ook last van brandend maagzuur.. pff
Die lusteloosheid had ik ook. Ik was vroeger altijd bezig en plots had ik in niets nog zin. Ik liep de hele dag te piekeren. In het begin dat ik ging wandelen liep ik zodanig te piekeren dat ik bij thuiskomst eigenlijk niet meer wist waar ik gewandeld had. Ook op mijn werk had ik weinig zin om dingen af te maken. Een geluk bij een ongeluk was dat ik twee maanden geleden mijn pols heb gebroken waardoor ik nu al twee maand thuis zit. Maandag moet ik weer gaan werken. Het heeft me wel de tijd gegeven om aan mijn probleem te werken.
Brandend maagzuur heb ik niet gehad. De ervaring leert me dat de stress eigenlijk problemen geeft in je lichaam op plaatsen waar je al niet helemaal ok bent. In jouw geval dus je maag en darmen gezien je er vroeger al problemen mee gehad hebt. In mijn geval vooral mijn nek, schouders en hoofd, gezien ik artrose in mijn nek heb.
Dank voor je reactie. Ja wat gek hè. Was het bij jou ook zo dat je soms denk Hey het gaat wat beter.. paar daagjes en dan opeens bam voel je je weer beroerd en ben je terug bij af. Heeft het thuis zitten jou geholpen? Is het niet zo dat je dan juist meer gaat piekeren en stilstaan bij je klachten
Klopt. Ik had inderdaad wel eens een paar dagen dat ik weinig last had om dan terug bij af te komen. Het is dan belangrijk dat je aanvaardt dat je weer wat klachten hebt en er niet te lang bij stil te staan zodat je weer niet terug gaat piekeren. Weet dat je klachten er zijn maar sta er niet bij stil. Bij mij hielp dat en bleven ze steeds langer weg. Probeer ook te voelen wanneer je opgejaagd raakt en ga er dan niet op in maar ga iets doen om je gedachten te verzetten.
Bij mij heeft thuiszitten wel geholpen want ik heb een redelijk stresserend werk dus dat kon ik dan van me afzetten en dingen gaan doen waar ik anders geen tijd of fut voor had. Ik weet nu dat ik minstens twee keer per week iets moet gaan doen om mijn gedachten te verzetten, ik zal dat dus ook inplannen wanneer ik terug ga werken. Het klinkt misschien een beetje raar maar ik heb ook een poetsvrouw genomen haha. Ik heb een groot huis en heb graag dat het netjes is dus was ik constant aan poetsen en opruimen en daar kreeg ik ook stress van haha. Mijn poetsvrouw is een zegen op dat gebied.
Als een poetsvrouw jou helpt dan is dat alleen maar goed. Hoe minder stress hoe beter natuurlijk. Ik begrijp wat je bedoelt over het niet te veel piekeren over je klachten. Maar soms voel ik me gewoon echt beroerd dat ik niks kan doen alleen liggen/zitten en dan is het moeilijk om dat te negeren. Had jij daar ook last van dat je soms gewoon echt super beroerd was? Hoelang duurde de periodes bij jou van klachten.. je hebt het al twee jaar maar niet twee jaar aan een stuk door toch
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik had dat ook wel dat ik me echt beroerd voelde. Maar ik heb mezelf verplicht om toch dingen te doen en niet gewoon de hele dag op de bank liggen. Het is zo dat ik bepaalde klachten voor langere tijd na elkaar heb gehad, constant dus de hele dag door, weken aan een stuk. Andere klachten had ik meestal voor een paar minuten waarna ze verdwenen voor een paar uur. Maar er was in het begin geen enkele dag dat ik klachtenvrij was. Het is pas sedert een maand of zes dat ik af en toe een dag geen klachten had en sedert ik thuis ben van mijn werk heb ik al eens een week, twee weken geen klachten.
jazeker...
Goed dat je je zelf toch zo ver kreeg om dingen te doen ondanks dat je je beroerd voelde. Hoe was dat dan als je eenmaal bezig was probeerde je dan de gedachten te onderdrukken zodat je toch verder kon?
@john ik heb ineens sinds twee dagen een hele vage klachten. Ik heb een soort van kramp gevoel/elektrisch weet niet precies hoe ik t moet beschrijven.. het begint onder m’n rib net uit het midden rechts of links krampachtig en trekt naar boven over m’n borst en bovenrug. Alsof het verkrampt. Ik voel dan echt krampen op m’n borst en bovenrug. Daarnaast vind ik het zo raar dat het bij m’n maag ongeveer begint soms links onder ribben soms rechts samen met dat beklemmende gevoel onder m’n rechter rib.. soms trekt die kramp naar m’n hals het is een heel apart gevoel. Elektrisch krampachtig. Had het vanmiddag ook in m’n benen.. is dit een bekende klacht?
Ja hoor, ook dat zij typische klachten
Het rare is dat de kramp soms echt van binnen lijkt te zijn.. dus dan voel ik in m’n keel ook zo krampachtig iets. En het beangstigd me zo erg omdat het krampachtige vanuit m’n maag komt echt van binnen zo elektrisch en trekt naar boven. En soms dus vanuit rechts onder m’n rib. Maar dat vanuit maag en ook in m’n keel voel, is dat ook ‘normaal’.. trekt dan echt over m’n hele borst slokdarm etc.. echt een eng gevoel in m’n keel etc?
Het zijn vervelende en beangstigende klachten, maar gelukkig niet ernstig
De kramp voel ik echt van binnen soms diep van binnen.. dus elektrisch gevoel over m’n buik heen m’n borst m’n slokdarm en in m’n keel tot m’n hals en over m’n boven rug. Maar in m’n keel voelt het soms als brandend maagzuur maar dat is het niet.. het is echt dat elektrisch krampachtig.. ik weet dat het heel raar klinkt wat ik beschrijf. Maar dit hoort er dus bij?