Ik heb op 9juli dit jaar een meniscus operatie gehad.
Dit onder ruggenprik.
Ik zakte dus steeds door mijn knie met activiteiten.
de operatie verliep goed en kon vrij snel weer lopen
De orthopeet zei ook bij de controle dat ik mocht fietsen en gewoon mocht lopen.
vandaag 25 juli wou ik springen op iets te pakken.
Ik landde en voelde het niet zo goed aan in mijn knie
ik ging er bijna weer doorheen en ben nu zeer bang dat ik het heb verpest in mijn nog herstellende knie.
Wat zou ik hier mee kunnen doen?
en kan iemand mij hier advies over kunnen geven?
bijvoorbaad Dank!
Een ingreep aan de meniscus is in principe een eenvoudige. Meestal wordt het gescheurde en overtollige deel weggeknipy zodat het niet meer los in de gewrichtsspleet zweeft en de beweging van het gewricht zo kan beperken of pijnlijk laten zijn. Hier is dus niet zoveel extra schade van te verwachten.
Soms wordt het deel van de meniscus dat is losgescheurd chirurgisch weer aan het deel dat nog vast zit vastgezet. Deze behandeling is in principe kwetsbaarder voor schade.
Mogelijk heeft u last gehad van het verlies van de dempende werking van de meniscus.
Tenslotte kan er opnieuw schade zijn ontstaan aan de mensicus die mogelijk opnieuw behandeld dient te worden.
Dit is een eenvoudige beschouwing. Het beste advies kunt u verkrijgen bij een lichamelijk onderzoek door een gekwalificeerde arts.
U kunt het verloop van de klachten de komende dagen even aanzien, en sls u twijfelt, ga dan naar de huisarts voor een goede diagnose en een eventueel behandeladvies.
bent u zich ervan bewust dat de stevigheid van de knie mede wordt bepaald door de kniebanden? Is u bekend hoe de toestand van de kniebanden is? Mogelijk bevind zich in de kniebanden een afwijking. Uw huisarts kan u hierbij verder helpen.
Een goedenacht gewenst en van harte beterschap.
Er wordt duidelijk geadviseerd de eerste 6 weken opbouwend te belasten.
Wat voor ingreep heb je gehad? Is de meniscus gehecht of is er alleen loszittend meniscus weefsel weggeknipt?
Leerzaam filmpje over het verwijderen van het beschadigde gedeelte van de meniscus:
Hier wordt uitgelegd wat er nu precies aan de hand is als de meniscus beschadigd is:
Ze hebben loszwevend weefsel verwijdert.
Mijn voorste kniebanden zijn volledig afgescheurd
maar daar wouden ze nu niks aan doen omdat ik professioneel wedstrijdzwemster ben en ik dan sommige been bewegingen niet kan uitvoeren.
De huisartsen hier zijn prut.
Ze hebben mij een goed halfjaar met deze blessure laten lopen. En wisten niet wat het was
door mijn fysiotherapeut is er een verwijsbrief gestuurd naar het ziekenhuis voor een MRI
en toen wisten ze pas wat het was.
Dus Huisarts niet een aanrader.
Binnenkort krijg ik een Biodex-test om te kijken of het werkelijk heeft geholpen.
Ik heb momenteel geen last van mijn knie
maar ben wel onzeker.
Een Biodex test is een nauwkeurige manier om de ontwikkeling van de knie te volgen.
Pijn is de belangrijkste indicator van weefselschade. Als je pijn hebt, wees dan voorzichtiger tot je meer weet.
En als je wedstrijdzwemster hebt, ken je dan geen goede sportarts die je kunt consulteren via de zwembond bijvoorbeeld?!
Ik heb eigenlijk totaal geen pijn.
en een sportarts kan ik hier in de buurt niet 1-2-3 aankomen..
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Kijkoperatie knie
http://www.dokter.nl/forum/Operaties/172872-kijkoperatie-knie.html
Online vragenlijst over meniscus- of voorste kruisbandoperatie
Voor mensen die hieraan zijn geopereerd
Wat zou u willen weten van ziekenhuizen als u ze kon vergelijken voor de operatie van meniscus of de voorste kruisband? Geef uw mening! Dan kunnen wij inzichtelijk maken welke verschillen er tussen ziekenhuizen zijn.
> Doe mee en meld u aan: http://www.consumentendezorg.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1595&Itemid=367
Wat is het doel van de vragenlijst?
Voor het opstellen van de vragenlijst zijn gesprekken gevoerd met andere mensen die ervaring hebben met een meniscus- of voorste kruisbandoperatie. Van alle onderwerpen die tijdens deze gesprekken naar voren zijn gekomen, willen wij nu graag weten welke het meest belangrijk worden gevonden.
De onderwerpen die door u en anderen het meest belangrijk worden gevonden, worden omgezet in een definitieve vragenlijst. Ziekenhuizen zijn verplicht deze vragenlijst in te vullen en de antwoorden die zij geven, worden zichtbaar gemaakt op verschillende websites, zoals KiesBeter.nl.
Wie organiseert het onderzoek?
Het project wordt georganiseerd door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Consumentenbond. Wij doen dit project in opdracht van het programma ‘Zichtbare Zorg' opgezet door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Hebt u nog vragen over dit project? Dan kunt u contact opnemen met Jan-Willem Mulder (NPCF) via 030 -297 03 03 of [email protected]