Hallo allemaal,
Ik ben zelf een 3de jaars student optometrist aan de Hogeschool Utrecht.
(4de / laatste jaars student in schooljaar 08/09)
Ik kwam deze site tegen en zie dat er veel onbeantwoorde vragen zijn voor de meeste mensen met problemen.
ik ben ooit bij de oogarts geweest, omdat op mijn oog (oogwit) een zwart vlekje zit. Het zou verwijderd kunnen worden, maar ik vind het eng om daar met een schaar (lijkt op een nagelschaar) te laten. De oogarts heeft mij aangeraden om dit in ieder geval goed in de gaten te houden. Ik was vergeten om te vragen hoe het heet. Dat is heel erg jammer omdat ik het misschien toch wil laten opereren, maar ik durf het pas als ik heel veel over weet. Ik wil eerst dus uitgebreid op het internet gaan zoeken! Tenslotte is zo'n schaar in je oog niet niks!
Hallo Beata,
Ik zal kijken wat ik voor je kan doen.
Gr. Kelvin
Hallo Kelvin,
Erg nobel wat je doet, maar enkele bezwaren heb ik wel.
Je maakt niet duidelijk dat je geen medische adviezen geeft, wat je niet zou moeten doen via het internet. Verder is het gevaar te groot dat je niet het volledige beeld van de persoon/patient hebt, doordat je deze mensen niet zelf hebt gezien. Daarbij heb je volgens mij tijdens je studie ook niet de toestemming om mensen medische adviezen te geven.
Daarnaast vind ik het ook op zijn minst opmerkelijk dat je mensen naar hun medische gegevens vraagt. Dit zijn vertrouwelijke gegevens en hier moet niet zo licht mee omgegaan worden. Op welke manier garandeer jij dat de informatie die ze opsturen, niet misbruikt wordt, danwel in de verkeerde handen zal vallen?
Het is natuurlijk leerzaam, maar maak mensen duidelijk dat jij geen medische adviezen kan/mag geven en dat voor een behandeling, ze toch echt naar een arts moeten.
Kijk voor voorbeelden van hoe je dit duidelijk kan maken naar de site: hoewerktmijnlichaam.nl . Deze site is niet meer actief, maar nog wel online.
Vriendelijke groeten,
5e-jaars geneeskunde student