Beste forum lezers,
Ik heb al een aantal jaren moeite met mn concentratie met lezen. Bijvoorbeeld met ondertiteling, berichten op internet, gewoon teksen. Aangezien ik op het mbo nooit echt boeken open hoefte te doen Had ik daar niet zo last van. Ik ga volgende maand HBO doen. Betekend dat ik meer moet lezen/leren. Heeft iemand een id waarom de concentratie weg valt, en vaak woorden oversla of te snel zinnen lees waardoor ik woorden oversla.
Alvast bedankt lezers.
Concentratie is een vaardigheid die je kunt leren door van jezelf steeds langere concentratiebogen te verlangen. Je begint met een minuut of tien, en dan check je of je hebt begrepen en hebt onthouden wat je hebt gelezen. Daarna probeer je een kwartiertje, en dat maak je steeds langer. het is eigenlijk een kwestie van wilskracht en doorzettingsvermogen dus. Vergelijk het een beetje met een spier, die als je hem traint steeds sterker wordt.
De volgende concentratieoefening kan je hierbij helpen:
1. Neem je voor te gaan studeren (dit is een voorbeeld van het stellen van een doel ) en bereid alles voor dat je hiervoor nodig hebt.
2. Ga dan zitten en begin met het lezen van een boek (als voorbeeld). Mogelijk wordt je al snel onderbroken door een gedachte, die niets of weinig te maken heeft met jouw doel, studeren.
3. Wees blij met het feit dat je deze gedachte hebt. Bedenk dat deze gedachte uit vele miljoenen mogelijkheden uit jouw onderbewuste naar boven is gekomen en dat dit betekent dat het blijkbaar belangrijk voor je is om deze gedachte bewust te zijn.
4. Word je bewust van alles dat deze gedachte inhoudt, waar gaat het over en wat deze gedachte betekent. Geef er even serieus aandacht aan.
5. Besluit, nadat je dit hebt gedaan, met welke activiteit, doel je verder gaat: of het oorspronkelijke doel, of de nieuwe gedachte.
6. Stel, dat je bewuste keuze is gevallen op het studeren. Besluit dan ook wanneer je met (de consequenties van) de opkomende gedachte verder gaat, zet dit in je planning en laat de gedachte dan los.
7. Ga hierna door met het studeren.
Mocht je besluiten door te gaan met de gedachte, besluit dan ook wanneer je weer doorgaat met je eerste doel, het studeren. Leg dit vast en ga door met de opkomende gedachte.
Mogelijk komt er hierna weer een gedachte die weinig of niets te maken heeft met dit oude of nieuwe doel. Volg de procedure dan opnieuw vanaf punt 3-5.
Je zult merken, dat je, wanneer je deze procedure een tijdje volgt, je steeds geoefender raakt in het sneller omgaan met deze opkomende gedachten. Waardoor je ook steeds beter in staat bent te doen wat je doet en verstoringen hierin snel een eigen plaats te geven in je planning .