Dag mensen,
Ik heb al heel lang last van prikkende ogen. Het begon allemaal een jaar of 4-5 geleden al (op 13 jarige leeftijd ongeveer, ik ben nu 18). Op een bepaald moment was het zo erg dat ik na school ging slapen, dan avondeten, sporten en weer slapen. Omdat ik zoveel sliep hebben we de huisarts er bij gehaald. We hebben onderzoeken gedaan naar bloedwaarden maar alles was in orde. Ik ben bij een opticien geweest omdat ik met 1 oog iets minder zie, maar ik bleek 100% met links te zien en 80% met rechts wat dus geen probleem zou moeten zijn.
Inmiddels slaap ik overdag niet meer zoveel, maar ik heb wel elke dag moeite met opstaan door prikkende ogen. Ik ben lichamelijk helemaal fit, maar m'n ogen prikken enorm.
Daarbij heb ik, als ik 's avonds mijn ogen meer dan een minuut dicht heb (bijvoorbeeld als ik wil gaan slapen) en dan m'n ogen beweeg (met ogen dus dicht), dan doet dat zeer, met name bij de lijn waar je ooglid open/dicht gaat. Ik heb een of andere eyephyta oogdruppels gebruikt, maar die helpen overdag maar eventjes en 's avonds gaan m'n ogen er zelfs nog erger van prikken!
Ik studeer inmiddels en iedereen in m'n omgeving heeft genoeg aan 8 uur slaap. Als ik 8 uur slaap prikken mijn ogen de hele dag te erg om normaal te kunnen lezen. Als ik 10 uur slaap kan ik pas fatsoenlijk lezen, maar ook dan prikken m'n ogen de hele dag en hoe later het wordt, hoe erger het wordt.
Daarnaast merk is, als je opstaat heb je vaak wat prut in de hoek van je oog, ik heb dit niet alleen in de hoek, maar over de gehele lengte van m'n ooglid zegmaar. M'n oog plakt dan ook vaak helemaal dicht op die manier en is daardoor nog zeker wel open te krijgen, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat voorheen ook had.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn, maar liever nog: wat ik er aan kan doen?
Alvast bedankt!
Ik neem aan als je deze klachten al zo lang hebt, dat je wel eens bij de oogarts bent geweest?
Je klachten lijken erg op die van "droge ogen". Hiervoor kan de oogarts een onderzoek doen of de hoeveelheid traanvocht bij jou misschien minder is dan normaal. Een traanfilm over de oogbol heeft een beschermende werking, en als die dus dunner is dan zullen je ogen in de loop can de dag flink geïrriteerd raken, met als gevolg `s ochtends steeds die rommel in je ogen.
Als dit onderzoek nog niet is gedaan, of als je nog nooit bij de oogarts bent geweest, laat je dan doorverwijzen, want zo door lopen rommelen, lijkt me helemaal niks.