Alsje meibom klier disfunctie hebt.
ipl,plugjes,kompressen, bloedserum of leefstijl verandering niet heeft geholpen. Dan helpt niks. Zolang je kliertjes niet werken kun je druppelen totje een ons weegt. Het verdampt na enkele secondes toch of druppelt gewoon van je oogbol af geen olie om het vast te houden. Nog sneller alsje naar een scherm kijkt.
Ik heb alles gedaan wat ik kon en ben tot de conclusie gekomen dat het enige wat zou kunnen werken is kunstmatige traanfilm als een lens laag. Olie plus traan, niet te vettige niet te dun (als wetenschappers die ooit gaan maken). Oogdruppel is voor mensen met een werkende meibom klieren niet voor de disfunctie.
Ps als ipl niet werkt dan maken je klieren geen olie meer aan of zo weinig. Warmte kompressen heeft geen nut.
Wat ik ook vervelend vind is dat ze je bovenste oogleden niet kunnen behandelen. Met al dit technologie ben ik zwaar en diep teleurgesteld.
Ik denk ook (weet niet zeker) hoe sneller je begint met ipl en warmte kompressen hoe beter je je meibom kliertjes kan redden. Want meibom klier disfunctie is permanent en 1 van de ergste oorzaken van droge ogen.
@monica
Week geleden 4e ipl gehad. Ik vind dit een heel zware week. Waarschijnlijk doordat de kliertjes open gaan en er veel troep uit komt. Ik voel het ook dat er beweging komt in de oogleden. Mijn ogen reageren er dus ook enorm op. Echt niet funny dit. Maar als het dan straks maar resultaat oplevert dan is het oké. Vraag me af of meer mensen deze ervaring hebben na ipl.
Mijn wimpers zijn ook niet meer wat het was, maar ze zitten er gelukkig nog.
Het enige wat ik momenteel verdraag zijn de gewone kunsttranen. Maar het verdampt als sneeuw voor de zon en smeer af en toe dun gladskin eczema crème op de oogleden, dat verzacht en heb het idee dat dat het geheel wel wat ondersteunt.
@Margje, oh maar dat klinkt op zich wel postief. IPL doet dus wel wat bij je..Ik herken namelijk niet dat er troep uitkomt. Bij 3e behandeling kreeg ik wel wat geïrriteerde oogleden maar heb ook rosacea en daar denk meer uitbrak bij ogen van na IPL.
@Peter Bot, jij gebruikt nu geen oogdruppels dus? Raken jouw ogen zelf niet beschadigd door extreem droogte?
Ik zit nu aan een antibiotica kuur
@Margje, welke kunsttraan druppels gebruik je?
@Iris, hoe gaat het nu met jou? Al in Velp geweest, verdere behandelingen gehad?
@Monica: ik gebruik nu duratears, maar afhankelijk wat de apotheek in voorraad heeft. Kan ook protagens zijn of artelac Edo. Beetje van het zelfde allemaal, alles zonder conserveringsmiddelen. Omdat ik dat nodig heb om de troep weg te spoelen. Daarnaast gebruik ik de druppels van A. Vogel de extra intensief op basis van hyaluronzuur. Gaat tot nu toe het beste.
Ik ben trouwens ook bekend met rosacea. Vandaar dat ik ook wel beetje vertrouw op de glad skin crème ( aanpak van de stafylokok aureus). Ik ben er alleen niet uit of het verstandig is om er lang mee door te gaan. Na de 3e ipl ben ik uit mezelf gestart met de crème. Voor mijn gevoel kwamen daarna de kliertjes sneller open. Het lijkt dan of het erger wordt door de crème, maar het is volgens mij alleen doordat er zoveel troep dan uit de oogleden komt en dus langs de ogen. Vandaar met grote regelmaat moeten druppelen. Ben nu paar weken verder en er komt wat meer rust in.
@Monica
Nog niet in Velp geweest maar wil daar denk nog wel naartoe
Optometrist bij de opticien zei dat het bij mij nog niet dusdanig droog is dat ze adviseren het nog even aan te kijken, de druppelen en zalven (van hylo dual), ipv gelijk heel veel ipl behandelingen te gaan uitvoeren. Het kost namelijk nogal wat.
Hebben jullie met het warme weer ook meer last?
Dus over 3 maanden weer een afspraak.
Werk op dit moment ook even niet jammer genoeg. Is me allemaal nogal op gaan breken die oog issues.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@ Iris. Wat vervelend Iris dat je er momenteel mee in de ziektewet bent beland. Begrijpen doe ik dat zeker.
Op je vraag meer last met dit weer? moet ik zeggen dat ik het warme weer beter verdraag dan de koude wind in de winter, dat was gewoon geen doen, kon niet eens de hond uitlaten toen. Misschien verdraag ik het nu beter, omdat ik mogelijk toch wat vooruitgang boek? Ben er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd.
Ja zeker vervelend.
Gelukkig heb je juist minder last nu, en wellicht komt dit toch door je behandelingen.
Ben je nu klaar met de IPL of moet je nog een behandeling?
@ Iris. De eindcontrole moet nog komen, dus ik weet nog niet of er daarna nog wat moet volgen.
Groetjes
Tip? Iemand ervaringen mee?
Ik kreeg onlangs een tip van iemand over de duindoornbes ( olie). Deze bevat omega 3,6, 7 en 9 vetzuren en vit A. Als je er op zoekt zie je inderdaad dat het goede resultaten kan opleveren bij droge slijmvliezen en droge ogen. Ik heb het besteld en moet het nog gaan proberen. Na 6 weken kun je overgaan op een onderhoudsdosering. Ik heb de capsules besteld.