Ik ben 73 jaar (bijna 74). Begin augustus 2024 geopereerd aan een maculagat in rechteroog. Tevens direct kunstlens geplaatst, omdat in de regel binnen een jaar daarna een staaroperatie volgt. Dus 2 in 1. Resultaat uitstekend! Vòòr de operatie hele grote vervormingen. B.v. verkeersborden, kentekenplaten, etc. werden zandlopers. Mensen niet meer te herkennen, pas van heel dichtbij, was aan de orde. Krant lezen met een vergrootglas. Autorijden kon niet meer (geen diepte zien). Bij een keuring had ik zeker geen nieuw rijbewijs gekregen. Operatie verliep zonder complicaties. Eerst nieuwe lens erin, toen maculagat dichten. En, heel bijzonder, ik kon alles zien, zoals in een filmpje wat ik gezien had. Daarna 3 dagen treurhouding met behulp van een treursteun. Vervolgens, in een tijdsbestek van 14 / 16 dagen dagen verdween geleidelijk de gasbel. Scherp zicht was er direct. (Rest)vervormingen namen langzaam verder af. Nu alleen nog bij (erg) kleine letters op TV en bij veraf opnames, zoals voetbal wat vervorming. Maar ook dat verdwijnt heel langzaam. Nu 4 is het maanden na de operatie. Ik kan weer gewoon autorijden en hoef geen bril meer op i.v.m. nieuwe lens (wel voor lezen).
En toen bleek opeens 4-6 weken later (tussentijdse controle) ook in het linkeroog een klein maculagat te zijn ontstaan (waar overigens ook een beetje staar in aanwezig is). Dus tegenvaller, maar ik had wel een voorzichtig vermoeden. En dat veranderde in een meevaller! Bij controle 27 november bleek: maculagat kleiner geworden. Lijkt zich geleidelijk te sluiten.
Over een aantal weken weer een check hoe het binnenin het oog is. Voorlopig geen operatie. Dat zou namelijk eerder schade veroorzaken dan een verbetering. Kortom: ik ben heel content met hoe e.e.a. tot nu toe verloopt!