Hoi!
Ik heb regelmatig een bepaalde geur tijdens het plassen. Dit ruikt synthetisch, bijna zoetig. Geur is lastig te vangen en te laten testen. Ik vermoedde dat het te maken had met glucose, maar dat wist ik niet zeker. Daarom heb ik zelf een doosje Combur 9 strips gekocht om te testen op 9 verschillende dingen in de urine. Ik heb twee keer urine opgevangen
Ik volg de instructie op en dipte deze kort in de urine en liet ze plat werken. Na 60 seconden uitslag gelezen waarbij ik al verkleuringen zag, maar het viel mij op dat de strips nog steeds aan het werken waren. Met name de glucose en erythrocyten.
Dus ik vroeg mij af hoelang sommige reacties mogen duren, hoe betrouwbaar nu de uitslag is en wat jullie opmaken van deze strips. De foto is gemaakt na enige wachttijd. Ongeveer een uur en anderhalf uur na het dippen
Alvast bedankt!
Voor de volledigheid voeg ik ook nog de strip toe kort na dippen.
Uit m’n originele post lijkt de foto zijn weggevallen. Dit is de testuitslag enige tijd later
Mijn foto toevoegen lukt niet. Dus ik ga door tot het wel lukt
Het systeem accepteert het bestand niet. Na wat gefreubel is dit mijn laatste poging. Anders ter aanvulling. Glucose enerytrocyten werden na een wat langere tijd donkergroen.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Zou het niet handiger zijn de huisarts urine te laten testen?
Die werkt met een test waarvan hij/zij weet hoe die werkt.
Nu doe je een zelftest, waarvan jij de bijsluiter hebt, en vraagt vervolgens hier of je die test goed hebt gedaan en hoe hij werkt.
Aan de hand van een foto denk ik niet dat daar echt iets over te zeggen is, behalve dat de test het beste zal werken als je hem gebruikt zoals in de bijsluiter geadviseerd wordt.
@Suus;
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp wat je zegt, alleen in de bijsluiter staat niet goed genoteerd tot hoelang na het afnemen van de test de uitslag nog betrouwbaar is en of er bepaalde onderdelen van de strips een vertraagde reactie hebben. Vandaar dat ik mij tot dit forum wend.
Zoals ik al zei; geur is moeilijk vast te leggen in een urine sample, als je niet weet wanneer het ontstaat. Op deze manier probeer ik uit te zoeken of het naar iets specifieks herleidbaar is zodat ik het goed kan bespreken en officieel te laten testen via huisarts of lab. Overigens is de test die ik gebruik dezelfde als die huisartsen gebruiken. Mijn vraag was daarom vooral gericht aan de zorgprofessionals hier, die deze test zullen herkennen.
Als het dezelfde test is als de huisarts gebruikt, zou het helemaal simpeler zijn hem gelijk door de huisarts af te laten nemen.
Dan weet je zeker dat je een betrouwbare uitslag krijgt en ook of er op geanticipeerd zou moeten worden.
Want als jij met suggesties naar de huisarts gaat, zal die om bovengenoemde reden alsnog zelf de test nog een keer uit (laten) voeren, alvorens andere dingen te laten testen.
En op dit forum zul je trouwens weinig zorgprofessionals tegen komen die met urine testen werken, er is één moderator en ik denk niet dat die veel testen afneemt.
Vang een monster van uw urine op in een schoon en droog opvangbakje. Dompel de Combur 9 urine strip gedurende de aangegeven tijd (meestal enkele seconden) in de urine. Verwijder de strip en schud voorzichtig om overtollige urine af te schudden. Wacht enkele minuten tot de kleuren op de strip verschijnen.
https://www.dia-centrum.nl › com...
Combur 9 Urine Strips 50 Stuks - Dia-Centrum.nl
In de bijsluiter staat trouwens wel aangegeven dat na enkele minuten de kleuren verschijnen die de uitslag aangeven. Dat is dus het test resultaat, wacht je dan nog langer, is de test dus niet meer betrouwbaar.
Vond het al raar dat het er niet in zou staan, aangezien tests die in dierenartsenpraktijken gebruikt worden, die ik ken, ook zo werken.
@suus
Ja dat stukje heb ik ook gelezen, maar ik ben gewend dat er dan bij staat: lees resultaat binnen x aantal minuten, daarna is uitslag niet betrouwbaar (of een variatie hierop)
In de bijsluiter zelf staat alleen dompel 1 seconden in de urine, eerste resultaat is na 60 seconden af te lezen en hb duurt 120sec. (Samengevat) maar niet een maximale tijd voor betrouwbaarheid.
Afijn. Ik zal uiteindelijk ook naar de huisarts moeten, dat besef ik ook, maar dan moet ik maar net een staaltje weten te hebben die afgenomen is terwijl ik die geur ruik. Dat is meestal op een moment dat het niet uitkomt. Ik hoopte in de tussentijd met iets tastbaars te komen. Jammer dat hier weinig professionals zijn. Ik meende mij te herinneren dat dit vroeger anders was.
Over het algemeen is het het zo dat als je langer wacht dan die aangeven tijd, de test niet meer betrouwbaar is.
Omdat de test dan indroogt en daardoor verder zou kunnen verkleuren.
En geur kan ook afhankelijk zijn van wat je hebt gegeten en gedronken. Of hoeveel je hebt gedronken ,meer water =minder geur, bijvoorbeeld veel koffie =meer geur, te weinig gedronken of langer niet naar het toilet geweest, ook meer geur en ook het eten van eiwitrijke producten kan tot meer geur leiden.