Ik heb al drie dagen een opgezwollen gezicht. Ik weet niet hoe het komt, maar het laat me niet slapen. Elke dag drink ik een of ander medicijn (paracetamol smelttablet 500mg) of (ibuprofen, bruis 600mg).
Mijn tandvlees is heel zacht en gevoelig geworden.
Nu heb ik mijn mond met zout water gespoeld.
Ongeveer 60 dagen geleden heb ik een verstandskies getrokken.
Ik ben pas in Nederland komen wonen, ik heb nog geen verzekering, dus ook geen dokter.
Wat moet ik doen?
in de eerste plaats vandaag aktie ondernemen, stel je voor je komt in het ziekenhuis terecht en je bent niet verzekerd, weet je wel wat dat kost!
nu is een tandarts bezoek nog zelf te betalen, maar wel doen dus vandaag:
a. inschrijven bij een huisarts
b. via Internet verzekeringen vergelijken en er meteen 1 afsluiten
c. vandaag een tandarts bellen, want er zit een ontsteking die behandeling behoeft!
groetjes, Sonja
In Nederland zijn twee wettelijke verzekeringen van toepassing op het gebied van medische zorg en verzorging:
* de Zorgverzekeringswet (Zvw) dekt de kosten van 'gewone' medische zorg zoals van de huisarts, het ziekenhuis of de apotheek – de Zvw wordt ook wel aangeduid met de term basisverzekering;
* de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) dekt de kosten van bijzondere en vooral dure zorg, zoals langdurige verpleging of thuiszorg – de AWBZ is één van de volksverzekeringen in Nederland.
Als inwoner van Nederland bent u in principe automatisch verzekerd voor de AWBZ en bent u verplicht om een basisverzekering af te sluiten. Daarvoor kunt u terecht bij één van de vele zorgverzekeraars.
Voor zowel de Zvw als de AWBZ betaalt u een procentuele premie, bijvoorbeeld via inhouding op uw loon of via een belastingaanslag. Daarnaast betaalt u voor de Zvw ook een nominale premie – rechtstreeks aan de zorgverzekeraar – voor uzelf en elk meeverzekerd gezinslid dat ouder is dan 17 jaar; de hoogte van deze premie verschilt per zorgverzekeraar. En ten slotte geldt voor iedere verzekerde een eigen risico van € 150 per kalenderjaar.
Als u te weinig inkomen heeft om de volledige Zvw-premie te kunnen betalen, dan kunt u via de Nederlandse Belastingdienst een financiële compensatie aanvragen: de zogenoemde zorgtoeslag.
Bron: http://www.newtoholland.nl/immigration/app/nl/sitemap/health_insurance