Ik ben een meisje van 14 jaar en ik voel iets hard in mijn borsten!? Is dit normaal? Zijn het groeischijven of iets anders! Ik ben heel bang dat het kanker of een andere erge ziekte ofzo is, maar ze zijn eigenlijk nog redelijk plat en ik ben nog jong ! Ik heb ook mijn menstruatie nog niet! Is dit normaal? Want ik ben wel een beetje bang..! Ook om nr de HA te gaan! Heeft iemand hetzelfde meegemaakt?
Groetjes xxx
Wanneer komt de eerste menstruatie?
Als je meisjes op school hoort praten, lijkt het soms of ze allemaal op hun elfde of twaalfde jaar al ongesteld worden. Daar kun je ongerust van worden als je zelf nog niet ongesteld bent geweest.
Die ongerustheid is niet nodig. Bij de meeste meisjes komt de eerste menstruatie tussen hun elfde en zestiende. Een eerste menstruatie als je veertien of vijftien bent, is dus heel normaal.
Vaak heb je nog geen menstruatie, maar merk je wel aan je lichaam dat er iets aan het veranderen is. Je krijgt geleidelijk borsten en schaamhaar. Dat is het bewijs dat je vrouwelijke hormonen goed werken. Je eerste menstruatie komt dan op een gegeven moment vanzelf.
Lees verder/Bron:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU14a.htm
als je van die harde plaatjes voeld dan groeien je tieten na par jaar heb je dan van die kleine tieten en als je eraan voelt dan voel je van die harde ronde dingen dant zijn volgens mij de spiertjes die in je borsten zijn die zorgen ervoor dat je borsten of tieten verder groeien en het is keen kanker of een ander soort ziekte. heel veel succes en sterkte
Maak je geen zorgen, als je borsten voor de rest nog een soort van plat zijn zijn het gewoon ontwikkelingskliertjes, zijn ze dat niet, dan weet ik het niet want ik zit nog in dat eerste stadium...
Ik heb hetzelfde ik ben 13 jaar bijna 14 en ik had in het begin (begin 12) had ik ook van die bolletjes maar ik maakte me er geen zorgen over. Het bleek dus een beetje pijn te doen toen ik erop drukte, het is niks ernstig. Ik ben trouwens ook nog niet ongesteld, ik voel ook nog geen verschijnselen daarvan, maar een vriendin van mij heeft ook wat plattere borstjes, maar die is al wel ongesteld ookal is zei jonger dan mij, het heeft met je erfenis van je familie te maken je moet maar navragen,thuis aan je tante of aan je moeder wanneer hun het zijn geworden mijn moeder is het op haar 13e 14e geworden, maar het kan ook zijn dat ik het op mijn 15e word maar dat is geen ramp want elk meisje wordt het wel (het is zelde dat dat niet gebeurd hoor)
Groetjes , xx
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hey
Ik heb echt precies hetzelfde als jou😅
Ik maakte me er ook een beetje zorgen om want die schijven zijn echt mega. Ik heb ook nog kleien borsten en ben nog niet ongesteld geweest. Ik hoop dat het de groeischijven zijn want iedereen die ik ken heeft al grote borsten.
Liefs mij