heeey
ik heb een vraag die wat raar klinkt !
maar ik ben nu bijna 15 en heb nog nooit men maandstonden! ze zeggen dat je ongeveer de zelvde datum gaat hebben of je mama maar menn mama was 14 en ik maak ma zorgen !
ga ik ze wel nog krijgen !
want ik dacht altijd dat ik het mrk syndroom heb !
weet jij wat er met mij aan de hand is ?!!
Beste Julie,
We kunnen vanaf hier echt niet bepalen of jij deze maand of volgende maand je regels gaat krijgen. Men zegt wel dat je ervan uit kunt gaan dat je ongeveer hetzelfde doorloopt als je moeder, maar bij mij was dat heel anders. Ik was juist eerder dan mijn moeder ongesteld. Het is dus eigenlijk maar een leidraad, geen vaste regel.
Het ziekenhuis gaat pas onderzoeken of je een syndroom hebt, als het in je familie voorkomt, bij gebruik van bepaalde medicijnen, bij sterk ondergewicht of vanaf 16 jaar. Voor die tijd niet.
Hoe kom je bij het MRK-syndroom?
Ik zou me er niet te druk om maken. Ten eerste is het op zich helemaal geen pretje om ongesteld te zijn en ten tweede ben je nog onder de 16. De gemiddelde leeftijd van je regels krijgen is 14 jaar, maar een gemiddelde betekent dus dat er én vrouwen zijn die eerder ongesteld worden én die later ongesteld worden... Echt, maak je nu nog niet te druk!
Lees andere berichten over het uitblijven van de menstruatie:
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=uitblijven+menstruatie&sa=Zoeken#1517
Het is erg voorbarig te denken aan het Mayer-Rokitansky-Küster Syndroom omdat het heel erg zeldzaam is.
De kans dat je gewoon wat later bent dan anderen is heel erg groot, dus je zorgen maken over hele zeldzame ziekten is niet nodig.
Als je voor je 16e je menarche krijgt, want zo heet de allereerste menstruatie bij een jong meisje, dan is dat nog helemaal normaal, dus je hebt alle tijd, en je hoeft je helemaal geen zorgen te maken over zeldzame ziekten omdat het bij jou iets langer duurt.
Als je je toch zorgen blijft maken, ga dan gewoon even met je moeder naar de huisarts, en bespreek het met hem.
Als je meisjes op school hoort praten, lijkt het soms of ze allemaal op hun elfde of twaalfde jaar al ongesteld worden. Daar kun je ongerust van worden als je zelf nog niet ongesteld bent geweest.
Die ongerustheid is niet nodig. Bij de meeste meisjes komt de eerste menstruatie tussen hun elfde en zestiende. Een eerste menstruatie als je veertien of vijftien bent, is dus heel normaal.
Vaak heb je nog geen menstruatie, maar merk je wel aan je lichaam dat er iets aan het veranderen is. Je krijgt geleidelijk borsten en schaamhaar. Dat is het bewijs dat je vrouwelijke hormonen goed werken. Je eerste menstruatie komt dan op een gegeven moment vanzelf.
Bron: Wachten op de eerste menstruatie
Lees verder op: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU14a.htm
[b]Zonnetje schrijft:[/b]
[quote]Beste Julie,
We kunnen vanaf hier echt niet bepalen of jij deze maand of volgende maand je regels gaat krijgen. Men zegt wel dat je ervan uit kunt gaan dat je ongeveer hetzelfde doorloopt als je moeder, maar bij mij was dat heel anders. Ik was juist eerder dan mijn moeder ongesteld. Het is dus eigenlijk maar een leidraad, geen vaste regel.
Het ziekenhuis gaat pas onderzoeken of je een syndroom hebt, als het in je familie voorkomt, bij gebruik van bepaalde medicijnen, bij sterk ondergewicht of vanaf 16 jaar. Voor die tijd niet.
Hoe kom je bij het MRK-syndroom?
Ik zou me er niet te druk om maken. Ten eerste is het op zich helemaal geen pretje om ongesteld te zijn en ten tweede ben je nog onder de 16. De gemiddelde leeftijd van je regels krijgen is 14 jaar, maar een gemiddelde betekent dus dat er én vrouwen zijn die eerder ongesteld worden én die later ongesteld worden... Echt, maak je nu nog niet te druk![/quote]ik kom bij die ziekte omdat ik eerst opzocht op het internet zo van gaan menstruatie en dan heb ik uiteindelijk een ziekte daarover gevonden ! ik dacht echt dat ik die had dan had ik op die pagina gelezen dat je geen vagina had en ook geen baarmoeder soms een klein kuiltje! dus ben ik eens met menn vinger in mijn vagina geweest! en ik kon niet verder mijn vagina was maar 7 cm lang en ja ! ik begon dan te denken als ja dan later een tampon moet in doen zoon groete dan zijn de vaginas van aaal de andere mensen veel groter !en ja ik maak ma minder zorgen of eerst maar tog nog een beetje !!!kan je me nog wat zeggen over aal die vraagjes !! ???
dankje x
Waarom ga je niet even naar de huisarts voor een gynaecologisch onderzoekje als je je zorgen maakt. Zonder medische gegevens van zo'n onderzoekje valt er niets met zekerheid te zeggen en blijf je je mischien zorgen maken. In ieder geval is 7 centimeter mooi normaal, dus dat lijkt al helemaal goed te zijn!
[b]Els schrijft:[/b]
[quote]Waarom ga je niet even naar de huisarts voor een gynaecologisch onderzoekje als je je zorgen maakt. Zonder medische gegevens van zo'n onderzoekje valt er niets met zekerheid te zeggen en blijf je je mischien zorgen maken. In ieder geval is 7 centimeter mooi normaal, dus dat lijkt al helemaal goed te zijn![/quote]neen dat durf ik zeker niet tegen mijn moder zeggen als ik 16 dan is het wel laat dan zou ik het wel zeggen maar nu niet!maar wat gaat die gynaeloog ofzo iets dan wel doen ??
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
[b]Els schrijft:[/b]
[quote]Waarom ga je niet even naar de huisarts voor een gynaecologisch onderzoekje als je je zorgen maakt. Zonder medische gegevens van zo'n onderzoekje valt er niets met zekerheid te zeggen en blijf je je mischien zorgen maken. In ieder geval is 7 centimeter mooi normaal, dus dat lijkt al helemaal goed te zijn![/quote]maar eigenlijk is het minder dan 7 cm als ik met men vinger er in ga voel ik een bult
wat is dat eigenlijk!??
maar dan kan ik niet verder en dat is nog maar 5 cm en ik heb een keer zo hard geduwt en dat deed best pijn dan was ik een beetje dieper dat was zoo ongeveer bijna 6 cm en op de bult zit juist gelijk een klein gaatje in en is dat wel normaal???
Is er meer aan de hand Julie? Waarom kun je dit soort zaken niet met je moeder bespreken? Heb je misschien een andere vertrouwenspersoon die met je meekan als je naar de huisarts gaat?
[b]Linda schrijft:[/b]
[quote]Is er meer aan de hand Julie? Waarom kun je dit soort zaken niet met je moeder bespreken? Heb je misschien een andere vertrouwenspersoon die met je meekan als je naar de huisarts gaat?[/quote]ja ik heb een goede vriendin maar mijn moeder komt daar toch achter en ja ik ga nog niet zo vlug naar de donkter maar is dat een normale lengte 6cm en een bult met een gaatje in!
normaal moet dat tog wel normaal zijn !
Achterin de vagina kun je de baarmoedermond (cervix) voelen, een stevig zacht knobbeltje met een klein gaatje erin.
Lees verder: http://www.nvsh.nl/voorlichting/geslachtsorganen.htm
[b]Anoniem schrijft:[/b]
[quote]Achterin de vagina kun je de baarmoedermond (cervix) voelen, een stevig zacht knobbeltje met een klein gaatje erin.
Lees verder: http://www.nvsh.nl/voorlichting/geslachtsorganen.htm%5B/quote%5Dmaar als je een baarmoeder mond hebt heb je ook een baarmoeder hè!!
van mij zit die bubbel al na 4 cm is dat normaal?
is dat bij julie ook zo??
Lees Bult in vagina, baarmoedermond http://www.dokter.nl/forum/Vagina-baarmoeder-eierstokken/170645-Bult-in-Vagina.html