Is het goed/normaal dat je al maandvervand draag terwijl je nog nooit onesteld bent geweest? Ik wil ga weten hoe het gaat als ik het wel ben dus daarom doe ik dat ik heb ook al ewn tampon geprobeert maar die wou er niet in. Maar is het dus normaal dat je dit doet en is het niet slecht voor je.
Please help me.
Xxx Mij.
Hai @Mij,
Waarom denk je dat dit slecht is voor je? Je 'moet' niet eerst bloeden hoor om een tampon of maandverbandje te kunnen testen. Ik vind het niet eens zo'n gek idee. Lukt het met de tampons? Welke maat heb je genomen?
Emmeke
Bedankt voor de info. Ik dacht namelijk dat ik ergens had gelezen dat dat niet goed voor je was. Ik heb van ob. Normal met 3 drupeltje geprobeerd. Is dat te groot? Ik heb die van m'n moeder. Heb je nog meer tips?
Alvast heel erg bedankt.
Xxx Mij.
Probeer OB mini. Of een merk met inbrenghuls. Dat het de eerste paar keren pijn doet, klopt. Je bent nog maagd en alles wat in je vagina komt dat 'droog' is, schuurt en doet dus pijn. Wat ik doe is één been op de toiletbril zetten (of de badrand) en dan de tampon een klein beetje inbrengen. Daarna maak ik mijn vinger nat onder de kraan zodat het beter glijdt en ik de tampon een vingerlengte in de vagina kan brengen. Als je dat goed doet, voel je in principe niets meer tijdens bewegen.
Succes
Meisjes puberteit:
http://www.youtube.com/watch?v=vmPrskxLuYc
Ik ben echt heel erg blij at je me zo erg helpt. Maar wat is een tampon met een inbreng huls en hoe werkt dat? En mijn moeder weet niet dat ik dit doe dus hoe moet ik dan aan andere tampons komen? Ik durf nog niet zelf naar de winkel. En tegen m'n moeder zeggen is ook niet zo'n goed idee. Nogmaals alvast heel erg bedankt.
Xxx Mij.
Nog één vraagje. Wat bedoel je precies met je vinger nat maken en dan gaat die er makkelijker in? Ga je dan met je vinger in je vagina gelijk met je tampon? Ik ga het dus nog een keertje proberen met jouw tips erbij.
Xxx Mij.
Hai 'mij', ik kan me voorstellen dat je niet alles met je mama bespreekt, maar misschien zou je dat toch wel kunnen doen. Ik heb een dochter van 11 en zij zit dus in zo'n beetje dezelfde fase als waar jij nu in zit: lichamelijke ontwikkeling, groei, borstjes, schaamhaar, okselhaar en al een beetje witte afscheiding. Ook zij vraagt zich af wanneer ze nou voor het eerst ongesteld gaat worden want ze heeft 'al drie flinke puistjes'. Ik ben denk ik best een moderne, open minded mama en bespreek de dingen met mijn dochter zonder haar daar in te pushen. Wat betreft jouw tampon-keuze... Ik zou met een beetje zakgeld gewoon een doosje Mini-OB kopen en oefenen in het toilet of de badkamer. Ik gaf aan dat ik destijds mijn vinger nat maakte, zodat de tampon er inderdaad "goed in komt/goed geplaatst in de vagina". En ja, je vinger zal gelijk met de tampon in je vagina gaan. Als je zelf een doosje tampons koopt, zit daar ook een bijsluiter bij. Lees die aandachtig door. (onder andere dus niet met vieze vingers in je vagina gaan, anders loop je kans op een Candida infectie - is geen SOA maar een vervelende schimmel en niet ernstig). Nogmaals, probeer eerst eens een mini-OB en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Liefs, Emmeke
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Tampon met- en zonder applicator: [img size=300]http://www.dokter.nl/media/kunena/attachments/legacy/images/applicator.jpg[/img]
Echt heel erg bedankt Emmeke! Dankzij jouw ben ik een heel stuk wijzer. En andere trouwens ook bedankt! Maar heb je misschoin nog een ideetje hoe je het beste een gesprek met je moeder daarover kan beginnnen? En kan ik wel gewoon de normal eens proberen of is dat geen goed idee? Dit waren denk ik m'n laatste vragen voorlopig. En ik ga over het idee met de mini's kopen even goed nadenken en het dan misschien doen.
Xxx Mij.
Hoe gebruik je een OB tampon: (bijsluiter)
http://ob-tampons.nl/ob-products/obprocomfort?how_to_use_tampon=true
Maar kan ik de normal tampon wel gewoon een keertje proberen?
Xxx Mij.
PS: ik schrijf dit omdat ik dacht dat je het in mijn vorige bericht het misschien niet zou begrijpen.
Hai je zou een heel klein beetje vaseline op je vinger kunnen smeren of een beetje spuug in plaats van water. Ik herinner me dat mijn eerste pogingen om een mini OB in te krijgen, faliekant mislukten en ik op mijn tong moest bijten zo'n pijn deed het. Toch heb ik destijds doorgezet en met de tip van mijn zus (één been op de badrand of de toiletbril) ging het uiteindelijk wel. Ik heb geloof ik een half doosje geprobeerd voordat de tampon uiteindelijk goed zat, hahaha!
Succes
Heel erg bedankt!!! Maar ik had gister ook nog een bericht gestuurd. Wil je daar alsjeblieft ook op antwoorden?
Xxx Mij.