Hopelijk krijg ik hier wat antwoorden.
Ik heb 12 jaar de pil gebruikt (Microgynon 50). Door mijn heftige stopweken ben ik de laatste 4 jaar op advies van de huisarts vaker gaan doorslikken (gemiddeld 3 strips).
Ik merkte na een paar jaar dat de doorbraakbloedingen steeds vroeger kwamen. Op een gegeven moment zelfs na 1,5 week. Ondanks het advies om weer netjes elke maand een stopweek te pakken, hield dat niet op. Mijn stopweken waren ook niet meer zoals normaal; veel minder bloedverlies. Ook kreeg ik tijdens de menstruaties last van mijn blaas en een blaasontsteking. Daarbuiten niet. Ik ben toen op advies gestopt met de pil sinds eind juli en ik heb eind augustus een afspraak gehad bij de gynaecoloog. Bij de inwendige echo zag alles er netjes uit en heb ik meteen na het stoppen met de pil een eisprong gehad volgens de gynaecoloog. Ik werd uiteindelijk na 4/5 weken heel mild ongesteld. Bij de eerste cyclus bleven de doorbraakbloedingen ook uit. Ook de blaasontsteking bleef weg.
Nu ben ik sinds 5 dagen niet meer ongesteld, maar had ik gisteren heel licht grijzig/bruinige afscheiding toen ik ging voelen.
Volgens de doktersassistente die ik vanochtend aan de lijn had, hoort dat nog bij het ontpillen en kan het zijn dat de eerste cyclus netjes verloopt, maar dat het daarna weer rommelig wordt. Herkent dit iemand en hoort dit er nou eenmaal bij?
Ik heb enorm hypochonder. Zowel 3 huisartsen als de gynaecoloog vinden mijn klachten niet alarmerend. De gynaecoloog zei zelf dat ze deze klachten wat betreft aanhoudende doorbraakbloedingen vaker ziet bij mensen die al heel lang de pil slikken. Ik hoop dat iemand me hier ook kan geruststellen.
Je kunt er rustig op vertrouwen dat die huisartsen, de assistente en de gynaecoloog gelijk hebben.
Zij hebben en gestudeerd om deze conclusie te kunnen trekken en zien dagelijks mensen met vergelijkbare klachten.
Bedankt Suus voor je reactie! Ik ben altijd bang dat het iets ergers is. Zij zien dit absoluut niet zo en zien geen noodzaak voor verder onderzoek. Dan moet ik daar maar op vertrouwen.
Vandaag heb ik weinig tot geen afscheiding, dus ook geen bloeding. Dat lucht ook al op.