hoi allemaal,
ik ben nieuw hier, maar ik heb een dringende vraag.
ik heb na mijn zwangerschap 2,5 jaar geen seks meer gehad en nu ben ik een andere man tegen gekomen met wie ik straks verder wil.
hij is alleen tijdens seks best hardhandig, dat geeft niet hou ik wel van, maar ik heb ook seks met hem gehad tijdens mn menstruatie en nu heb ik zo'n branderig en jeukend gevoel, moeite met plassen, alsof ik ben ingescheurd. een soa kan het niet zijn, want we zijn beiden soa vrij en hij heeft nergens last van.
wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er zelf aan doen?
Ja, je kunt (een) klein(-e) (schaaf-)wondje(s) hebben opgelopen. het slijmvlies van de vaginawand is erg kwetsbaar dus als je 'harde seks' hebt, zorg dan dat je voldoende gelubrificeerd bent, dus ofwel voldoende vochtig bent (opgewonden), ofwel een passend glijmiddel gebruikt.
Een andere mogelijkheid is een schimmelinfectie maar dat zou je waarschijnlijk gemerkt hebben aan een verandere vaginale afscheiding.
Tenslotte een SOA, toch, maar je bent er zeker van dat dat niet de oorzaak is.
Waarschijnlijk dus het eerste.
Als de pijn optreedt in de vagina kan er sprake zijn van een blaasontsteking of een ontsteking in de plasbuis of de vaginawand.
Tijdens of na de menopauze wordt de vaginawand dunner, droger en gevoeliger, en de kans op pijn wordt daarmee groter.
Zit de pijn diep in de vagina, dan moet men denken aan ontstekingen of andere afwijkingen in het bekken, de baarmoeder, of ook de dikke darm.
De pijn kan zich ook juist aan de vulva (opening van de vagina) voordoen. Deze pijn komt het meeste voor. Een aantal mogelijke oorzaken: een maagdenvlies of restant daarvan, irritatie door gebrek aan hygiëne of juist te veel wassen met zeep, schimmelinfectie (candida) of soa (herpes, trichomonas), gevoeligheid voor rubber condooms.
Een branderige pijn kan ook aan de voorkant aan de vagina optreden bij strakke kleding, fietsen of in allerlei andere situaties. De vulva is dan wel rood aangedaan en gevoelig. Men spreekt dan van focale vulvitis, of VVS (vulvaire vestibulitis syndroom).
Als hiervan allemaal niets te zien is, kan men denken aan de zogenaamde 'kamsymfyseprobleem'. Bij een kamsymfyse kan de penis niet naar binnen omdat het (kamvormige en erg brede) schaambeen in de weg zit. Vrijen met opgetrokken benen is de oplossing.
Tenslotte: een veel voorkomende oorzaak van pijn bij het vrijen, vooral in het begin, is vaginistisch reageren.