ik ben 22 jaar en heb een probleem.
ik heb een jaar lang mijn menstruatie bij gehouden op een kalender. ik word iedere maand wel ongesteld maar niet iedere maand op de zelfde datum de ene maand zit er 21 dagen tussen dan weer 23 dan weer 26 of 20 dagen ik heb gehoord dat je menstruatie elke maand precies moet zijn om zwanger te kunnen worden dus ik ben best wel bang dat ik geen kinderen kan krijgen. ik woon in het buitenland en de dokters hier zijn niet echt goed vandaar dat ik het jullie vraag. en het jaar hiervoor was het helemaal een rommeltje dan bleef het soms well een maand weg! hoe kan dit?en ik heb sinds mei 2008 ook last van stinkende geur uit vagina met afscheiding soms wit bruin gelig. maar verder geen symptomen als jeuk of branderig gevoel. wat kan dit zijn is dit zorgwekkend?? ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Hai, als ik je goed begrijp heb je twee vragen. Ten eerste of je met een 'onregelmatige' cyclus zwanger kunt worden. En ten tweede of je misschien een SOA hebt of misschien iets anders.
Afscheiding komt door een wijziging van het interne milieu van de vagina. Dat komt meestal door een binnendringer in de vorm van een bacterie of een schimmel waarvoor de vagina normaal gesproeken beschermd is. Daarnaast kun je een aggressieve seks bacterie opgelopen hebben, met andere woorden een SOA.
Een groene kleur wijst op restmaterialen van een ontsteking. Die kan komen door bovengenoemde oorzaken. Als je onveilig seks hebt gehad is kans groter op een SOA, en als je dat niet hebt gehad, is de kans groter op een schimmelinfectie.
Dit is trouwens een zeer goede reden om naar de huisarts te gaan, schamen of niet, want van een onbehandelde SOA kun je zelfs onvruchtbaar worden.
Om je tweede vraag te beantwoorden, ja, je kunt zwanger worden als je onregelmatig ongesteld bent. De menstruatie is niets meer dan het afstoten van 'bed' van het onbevruchte eitje uit de baarmoeder. Er is dùs een eisprong geweest, en eitjes heb je nodig om zwanger te kunnen worden als het eitje bij het zaadje komt.
Is het je duidelijk?