Hallo.
Ik ben een meid van 21 jaar en sinds een aantal jaren slik ik de pil. Ik ben deze maand in de eerste week 2 keer de pil vergeten. Ik ben afgelopen maand op 29 oktober ongesteld geweest en vanaf gisteren(3 november) ben ik weer ongesteld. Ik heb heel erg veel last van mijn buik en rug en benen. Ik heb ook heel veel last van bloedverlies. Ik vroeg mij af wat dit is want ik maak me best heel erg veel zorgen. Ik ben ook al 2 dagen erg duizelig en ik ben misselijk. Moet ik naar mijn huisarts hiermee of moet ik het allemaal afwachten?
Ik hoop heel snel iets te horen
Met vriendelijke groet
We spreken van tussentijds bloedverlies, wanneer u op onverwachte momenten, tussen uw normale menstruaties door, bloed verliest. Soms is daardoor niet meer echt duidelijk wat nu de normale menstruatie is en wat het tussentijds bloedverlies is.
Heeft u wisselende seksuele contacten of houdt het tussentijds bloedverlies langer dan drie maanden aan, dan is het verstandig te onderzoeken of u een infectie heeft. Bijvoorbeeld een infectie met chlamydia. Dit is een bacterie die door seksueel contact wordt overgedragen.
Tussentijds bloedverlies met buikpijn is een reden om de huisarts te bezoeken.
Bij ruim de helft van de vrouwen wordt geen oorzaak gevonden voor tussentijds bloedverlies.
Tussentijds bloedverlies op vaste dagen wordt meestal veroorzaakt door schommelingen in de hoeveelheid hormonen in uw bloed. Waarschijnlijk werken de hormonen oestrogeen en progestageen dan minder regelmatig. Dit kan geen kwaad en gaat vaak vanzelf over.
Tussentijds bloedverlies op wisselende dagen (bijv. na het vrijen) kan worden veroorzaakt door de bijwerking van medicijnen: bijvoorbeeld medicijnen zoals ‘de pil’ waarin oestrogeen of progestageen zit. Vooral bij rokers kan ‘de pil’ tussentijds bloedverlies geven. Ook corticosteroïde-injecties of -tabletten (prednison) geven soms tussentijds bloedverlies.
door een spiraaltje: dit kan vooral in de eerste maanden tussentijds bloedverlies geven.
door een ontsteking van de baarmoedermond (bijvoorbeeld door een chlamydia-infectie)
Soms heeft tussentijds bloedverlies een andere oorzaak zoals:
een afwijking aan de baarmoedermond; bijvoorbeeld een slijmvliesbobbeltje (poliep); of afwijkende cellen die op een voorstadium van baarmoederhalskanker kunnen wijzen. Die cellen kunnen met een uitstrijkje van de baarmoedermond worden onderzocht.
een afwijking in de baarmoederholte; bijvoorbeeld een slijmvliesbobbeltje (poliep); deze kan op een echo worden herkend en is meestal goedaardig. Zelden is de afwijking van het slijmvlies kwaadaardig.
Lees alle informatie op de website van het nederlands Huisartsen genootschap, de nhg, over tussentijds bloedverlies:
http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R214002383166809