Volgens mij is de thread nog steeds online Klaas.
http://www.dokter.nl/forum/medicijnen/195632-stoppen-met-paroxetine-bijverschijnselen
De thread was al jaren oud en had ruim boven de 2000 posts en zeker 80 pagina's, nu nog maar 1 pagina en een stuk of tien posts.
Er is inderdaad iets mis gegaan. Het schijnt dat alle berichten zijn verwijderd en niet alleen de laatste 3.
Er wordt aan gewerkt.
Hallo Klaas,
De thread over paroxetine is inmiddels weer hersteld.
Ben na 1,5 jaar van 300mg naar 150mg gegaan. Ja, een aantal dagen een soort van golven in het hoofd maar verder niks aan de hand.
Na jarenlang 150 mg venlafaxine, ben ik afgebouwd nu van 75 mg naar 37,5 mg. Ik heb het advies vd huisarts hiern gevolgd. Pillendoosje gekocht van 1 week, elke week 1 capsule vervangen voor de capsule van een lagere dosis.
Dus eerst 7x 150 mg, de week erna 6x 150 mg en 1x 75 mg, dan 5x 150 mg en 2x 75mg etc.
Wel last van bijwerkingen, maar het was te 'verdragen'.
Maar de afgelopen 2 weken heb ik nog maar 5, toen 4, en nu 3 capsules van 37,5 mg in mijn weekdoosje zitten. Ik slik dan dus 2 dagen niets, dan 1x 37,5 mg capsule, dan weer 2 dagen niets.....
en ik WORD GEK...!!!
Ik hoor een zoem of ruis oid, kan mijn ogen 'horen' draaien, als ik mijn hoofd draai, val ik bijna om, alles zweeft of draait, ik rij zo min mogelijk auto want eerlijk gezegd is dit niet verantwoordt. Ik zweet, voel me raar en ver weg, golven in mijn hoofd ofzo, kan het niet anders uitleggen. Vanaf gisteravond loop ik eigenlijk nonstop te janken; ik maak ruzie, en ergens weet ik wel dat dit niet terecht is, maar ik kan het niet tegenhouden.
Vandaag mezelf ziek gemeld v werk. "Griep" opgegeven als reden, want hoe leg je dit uit..?
3 dagen geleden overlegd met de huisarts. Dat ik teveel last heb vd schommelingen. Of ik niet in 1x mag stoppen? Dat mocht. Maar het kon dan evt wel tijdelijk nog even wat heftiger worden.
Toch dan maar even hierdoorheen. Bijna weekend. Dan maar een weekend afkickverschijnselen. Hoop maar dat ik er dan 'doorheen' ben.
Nooit gedacht dat het ZO erg zou zijn.
Ik wil die troep NOOIT meer slikken.
No way dat ik nu nog korreltjes ga tellen oid; voor mij is het te laat dat ik nu deze site ontdek. Maar ik hoop dat anderen hier wel steun aan kunnen hebben.
@Anoniem,
Wellicht hadig om een (nick)naam onder je bericht te zetten, dat maakt het een stuk duideijker om te reageren.
JE verhaal is klassiek: zonder waarschuwing het middel voorgeschreven gekregen en afgebouwd volgens een onwerkbaar schema van de huisarts, apotheek of psychiater.
Ik begrijp dat je "afgebouwd" hebt door doseringen over te slaan en/of af te wilsselen, en dat is echt de allerslechtste men gevaarlijkste manier om af te bouwen, zo mogelijk nog schadelijker dan cold turkey stoppen!
Vraag je arts eens hoe hij denkt dat de hersenen heel langzaam en geleidelijk aan een SSRI-vrij milieu kunnen wennen door dan weer 12 dagen wel, en dan weer enkele dagen neit te slikken. Dit is "pin pong" spelen met je zenuwestelsel en daar pluk je nu dus de wrange vruchten van.
In een zeer recent artikel van NEderlandse artsen/onderzoekers wordt daar ook ernstig tegen gewaarschuwd!
Lees dit goed door en neem het mee naar je arts:
http://www.stijlbox.nl/l/library/download/470012
Ik hoop oprecht voor je dat je maar een weekend afkickverschijnselen hebt, maar helaas duurt het na verkeerd afbouwen vaak 2 jaar voordat mensen zelfs maar de minste verbetering ervaren. Ik zit nu ruim 6 jaar thuis door het verkeerd afbouwen van het vergelijkbare middel Seroxat (Paroxetine). En ben mijn baan dan ook allang kwijt en leef nu van een minimum...
Met dank aan (huis) arts en fabrikant GlaxoSmithKLine die dit alles zo netjes buiten de bijsluiters hebben gehouden!
En het is ZEKER niet te laat om terug te gaan naar je stabiele dosis van 37 mg en dan alsnog heel erg langzaam af te bouwen. Je hebt die kans nu nog, en hoe langer je wacht hoe kleiner de kans dat je nog kan herstarten en dan ben je mogelijk voor vele jaren uit de running!
Klaas
@klaas
Dankjewel voor je reactie.
Noem mij maar even...eh...."laatsteloodje"
(Wel toepasselijk nu ik de laatste loodjes als zo heftig ervaar)
๐
Ik begrijp wat je schrijft.
Het linkje heb ik geopend en gelezen, ziet er professioneel uit.
De grote lijn denk ik te begrijpen. Vreemd dat er nog niet zoiets op de markt is.
Vraag: Is het ook echt daadwerkelijk SCHADELIJK voor je lichaam om cold turkey (of met te snelle sprongen) venlafaxine af te bouwen?
Of enkel bijzonder (!) heftig..?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik heb zojuist nog even telefonisch contact gehad met mijn huisarts. Ik heb hem uitgelegd dat ik echt heftige klachten beb de afgelopen week, (golvend gevoel in mijn hoofd, duizelig, emotioneel, ruis enzo horen die er niet is, geirriteerd, zweten,etc), hij liet me netjes uitpraten, en zei toen dat hij dit NIET logisch kon verklaren of kon linken aan de lage dosis die ik nu nog slikte. Hij dacht nket dat deze verschijnselen konden komen van 3x in de week 37,5 mg Venlafaxine, en hij zei dat ik best gewoon in 1x kon stoppen.
Hij zei dat dit in een dag of 2 wel over zou zijn.
Ik legde uit dat ik maandag mijn laatste capsule had ingenomen, dus dat ik nu (donderdagmiddag) dan toch al over die 2 dagen heen zit.
Dat kon hij ook niet goed verklaren. Ik moest het maar even afwachten. Als het volgende week nog steeds zo erg was, dan mocht ik langskomen.
Ik voel me niet serieus genomen.
Verdrietig, en ook kwaad.
En tegelijkertijd hoop ik dat hij gelijk heeft.
Ik heb weinig keus.
Intussen zit ik hier als een emotioneel wrak thuis. Moet mezelf nu ECHT bij elkaar gaan rapen, de kinderen kunnen elk moment uit school thuis komen. Die hoeven mij zo niet te zien.
Helaas blijkt hieruit andermaal dat je dokter totaal geen kaas gegeten heeft van withdrwal/onttrekking van deze middelen. LAat hem dat artikel snel lezen, maak desnoods een spoedafspraak.
Nogmaals voor de duidelijheid: je onttrekkingsklachten zijn NIET een gevolg van de dosis die je nog stilt, maar juist van het feit dat je dosis te snel verlaagd is terwijl je zenuwstelsel als het ware nog schreeuwt om je oude dosis.
En dat is de fout die heel veel mensen, inmclsief artsen maken: "het is al uit je lichaam dus kan deze klachten niet meer veroorzaken"!
Maar Withdrawal Syndroom wordt juist voorzaakt door het feit dat na jarenslang slikken, de receptoren helemaal zijn aangepast aan de dagelijkse toelevering van exact die dosis die je geslikt hebt, en een normale prikkeloverdracht niet meer goed gaat zonder dit middel, omdat de gehaltes aan de neurotransmitters serotonine en dpoamine waar Efexor op werkt, disdanig dalen dat jhet zenuwstelsel hier niet meer voor kan corrigeren.
En dat maakt je doodziek en vaak ook extreem emotioleel en agressief.
De enige manier om dit proces om te keren is dus heel erg langzaam, met consistente doseringen, de dosis in de loop van maanden heel langzaam te verminderen. En daarmee zijn de adviezen van je arts dus waardeloos en gevaarlijk en kunnen je leven echt ruineren.
Ik zou het artikel laten lezen aan je arts, Google ook eens op het Withdrawal Protocol van dr. David Healy, dat is een zeer goed artikel dat heel helder het onderscheid maakt tussen terugval en ontwenningssyndroom.
Hij moet echt beseffen dat de standaardcapsule van 37.5 mg veel te hoog is om van te stoppen en dat de enige redendat de fabrikanten dit niet leveren gelegen is aan hun belang om afbouwen van het middel zo moeilijk mogelijk te maken.
Ik denk dat je weinig tijd te verliezen hebt. En om je eerdere vraag te beantwoorden:
Ja abrupt, te snel of verkeerd afbouwen kan idnerdaad zwaar neurologisch letsel veroorzaken. Het zeer delicate evenwicht tussen neurotransmitteers raakt totaal ontregeld en kan je voor heel lange tijd heel erg ziek maken.
Deze schade is echt op synaptisch niveau, onzichtbaar op een scan of in het bloedbeeld en dat maakt het heel moelijk om aan te tonen dat het een after-effect van de SSRI/SNRI is.
Klaas
Quote:.."..Maar Withdrawal Syndroom wordt juist voorzaakt door het feit dat na jarenslang slikken, de receptoren helemaal zijn aangepast aan de dagelijkse toelevering van exact die dosis die je geslikt hebt, en een normale prikkeloverdracht niet meer goed gaat zonder dit middel, omdat de gehaltes aan de neurotransmitters serotonine en dpoamine waar Efexor op werkt, dusdanig dalen dat jhet zenuwstelsel hier niet meer voor kan corrigeren...."
Duidelijke uitleg.
Maar kan mijn zenuwstelsel hier dan over een paar dagen WEL op corrigeren?
Toen ik met Venlafaxine begon, is het ook nogal snel opgebouwd. (Van nul naar 37,5 mg, week later 75 mg, etc.) Na een maand ofzo waren mijn receptoren 'aangepast' aan die rare nieuwe stof. Dan zou dezelfde logica toch moeten gelden in omgekeerde volgorde..?
Ik had nauwelijks last toen ik van 150 mg naar 75 mg ging, en v 75 naar 37,5 mg. Maar ik schrik v de reactie van mijn lijf/hoofd op dit laatste onnozele stapje.
Het zou moeten voelen als stoeprandje, maar het voelt alsof ik een ravijn instort. Dat kan ik niet verklaren, en maakt me angstig.
Als ik zeker zou weten dat het gewoon-even-doorbijten is, dan doe ik dat.
Maar als ik hier dan lees over "zwaar neurologisch letsel", dan word ik bang.
Wat moet ik nu geloven?
Ik ben vrij maatschappijkritisch, geloof in gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken, heb twijfel over de belangen van de grote pillenindustrie, heb twijfel over wat de huisarts zegt, maar laten we eerlijk zijn; JOU ken ik ook niet. Mss ben je een slimme artsverkoper die zijn zakjes 'uitsluip-AD' wil verkopen..?
(Niet beledigd zijn; ik ben blij met alle kennis die je geeft, maar begrijp ook mijn terughoudendheid.)
Ik ga zeker even googlen op withdrawal protocol. Bedankt voor de tip!
Ik kan je verzekeren dat Klaas geen enkele band heeft met een farmaceutisch bedrijf of daar een belang in heeft. Klaas is (helaas) ervaringsdeskundig.
Lees ook:
http://www.dokter.nl/forum/medicijnen/195632-stoppen-met-paroxetine-bijverschijnselen
Inderdaad ken je mij niet maar ik verzeker je dat ik geen enkele band heb met welk farmaceutisch bedrijf dan ook. Ik verwijs wel af en toe naar de stuchting Cinderella die de afbouwstrips levert maar heb daar ook geen enkel commercieel belang. En als ik een arts wist die mensen goed zou begeleiden zou ik daar ook naar verwijzen, simpelweg omdat mensen er zonder hulp vaak neit uitkomen.
Ik snap je punten trouwens goed: waarom het opbouwen wel goed gaat en het afbouwen niet, daar zijn meerdere verklaringen voor. Overgiens zijn er ook mensen die hele ziek worden van het opbouwen en dat soms jarenlang blijven.
Het lichaam gaat vaak beter om met stoffen die toegdiend worden dan met stoffen die ineens UIT het systeem gehaald worden.
Nooit eerder in onze geschiedenis zijn we blootgesteld aan dit soort designer drugs die direct ingrijpen op het neurotranmissiesysteem, ofwel de aanmaak en heropname van serotonine en dopamine. Het "terugveren" van het zenuwastelsel nadat het middel eruit gehaald wordt kan soms goed gaan maar soms ook helemaal verkeerd. Vergelijk het met een veer die je in 1 keer loslaat, met een veer die je langzaam, beetje voor beetje ontspant.
Deze analogie wordt ook door dr. David Healy gebruikt in zijn artikel "Halting SSRI's".
De reden dat het probleem pas bij de laagste doseringen optreedt komt omdat de hogere doseringen vaak helemaal geen extra effect meer hebben. Het middel werkt niet linear, zoal bijvoorbeeld alcohol, waarbij een dubbele dosis ook ruwweg een dubbel effect heeft.
Bij deze middelen is er ergens een omslagpunt waarop de binding aan de recetoren ineens enorm afneemt. Dat staat ook goed uitgelegd in bovemgnoemd artikel van Peter Groot (waar ik ook geen banden mee heb).
Daarom kan het dat mensen vaak van een hoge dosis nog zonder veel probleme kunnen verlagen maar bij een dosering onder de minimale standaarddosis ineens heel ziek worden.
Ik kan je niet dwingen mij te geloven maar ik heb nu alles wel gezegd en het is verder aan jou wat je ermee doet. Mijn enige doel is emnsen de enorme lijdensweg die mij tendele gevallen is, te besparen en daarmee ook bij te dragen aan meer bewustwording van dit probleem, en ook hoop ik dat de verantwoordleijke industrie ooit eens het vuur aan de schenen wordt gelegd.
Klaas
Oh ja, en in elk geval staat toch buiten kijf dat het opvolgen van de "adviezen" van je huisarts je alleen maar hondsberoerd hebben gemaakt waardoor je uiteindeijk op dit forum bent gekomen...
En dat geeft toch al aan dat de huidige richtlijnen kwa afbouwen onbruikbaar zijn en mensen dus aangewezen zijn op peer-to-peer support via het internet.
Als je huisarts je goed geinformeerd had en het middel veilig en niet verslavend was geweest, was dit niet gebeurd en had je hier ook niet hoeven posten...
Klaas
@tandor: Het siert je dat je het voor Klaas opneemt. (Ik heb even teruggelezen, kan nu iets beter plaatsen waar vanuit Klaas spreekt.)
@klaas: Wellicht kom ik wat bot uit de hoek. Het is niet mijn bedoeling om je te goede intenties in twijfel te trekken.
(Ik maak de afgelopen dagen sowieso belachelijk snel ruzie trouwens.)
En je hebt gelijk: het alternatief is dat ik naar mijn huisarts luister. (Die dus niet echt naar mij luistert.) Of doet hij dat wel? Ik weet hetniet. Dat vind ik het enge ook; ik kan de dingen niet goed (meer) inschatten.
Feit is dat ik me in elk geval mega klote voel. En het gevoel heb mezelf volledig kwijt te zijn. Ik draai, zweef, ben geirriteerd, fel licht lijkt lawaai (!) te maken, voel me overstromen, en zonder controle: ik lijk wel stoned, maar dan op een HELE onprettige manier. De kinderen blijven uit mijn buurt, en met mijn partner maak ik ruzie.
Pffff....