Hallo beste,
Afbouwen kan voor iedereen anders gaan. Ik heb ook geprobeerd af te bouwen van venlafaxine en heb inderdaad bolletjes eruit gehaald. Ik zou dit zeker in overleg met je huisarts doen (als die er voor open staat). Er wordt online ook wel geadviseerd om 10% van de laatste dosering af te bouwen. Dit is lastig als je met bolletjes moet werken. Ik ben zelf overgestapt van venlafaxine naar vloeibare sertraline (Zoloft) en ga dit heel langzaam afbouwen. Ik zit nu op 2 ml en ga de komende 4 weken naar ongeveer 1,75 ml en de 4 weken daarna naar 1,5 ml. Vervolgens ga ik daarna weer in gesprek met mijn huisarts. Ik vond het afbouwen van venlafaxine erg lastig en tot nu toe werkt deze nieuwe methode redelijk. Je zou dus ook nog kunnen overwegen om over te stappen naar een ander middel. Wat voor de een werkt, hoeft echter weer niet voor de ander te werken. Overleg met je huisarts is in ieder geval belangrijk. Succes!
Hoe lang duren de bijverschijnselen bij het afbouwen. Ik heb sinds ik ben gestopt erg veel last van pijn in mijn spieren en ik ben ontzettend moe.
Bij verkeerd afbouwen, dus stoppen vanaf een te hoge dosis of alternerend slikken kan het wel 6-8 jaar duren voor het lichaam helemaal hersteld is!
Correct afbouwen meot met de 10% reduc toeregel, in geval van Efexor betekent dat dus korreltjes tellen en/of afwegen. Ik lees niet of je dat gedaan hebt.
Vanaf welke dosis ben je gestopt? Efexor moet zeker tot onder de 3 (drie) mg per dag afgebouwd worden, dus 10 procent van de laagste standaard dosis.
Klaas
Beste Kollega's,
Ik nam 300mg Venlafaxine en volgens mijn Psychiater is dit binnen 3 weken naar 0 af te bouwen. Nu, na 3 weken, staat mijn brein, gevoelsmatig, onder stroom en heb stuiptrekkingen. Concentreren is helemaal onmogelijk. Nu ben ik Nortriptyline aan het opbouwen. Heb er een slecht gevoel bij.. heeft mijn arts het wel goed?
Groet,
Lurch
Hallo Lurch,
Als je zo snel afbouwt dan is de kans mega groot dat je last hebt van ontwenningsverschijnselen en die beschrijf je ook. Ik heb jarenlang venlafaxine gebruikt en ik heb veel moeite gehad om af te bouwen vanaf 37,5 mg. Zoals je op deze site kunt lezen zijn de meesten gebaat bij een langzame afbouw. Zeker als je een grote dosis van 300 mg gebruikt. Een afspraak met je psychiater lijkt me wel slim om te doen. Veel sterkte!
Hartelijke dank voor je reactie! Momenteel ben ik behoorlijk aan het stuiteren en word alleen maar "gekker" van die hersenschokken en geluiden die er niet zijn! Toen ik dit forum, vandaag, tegen kwam werd mijn vermoeden alleen maar bevestigd. Heb de uitzending van Zembla "de Piekerpil" zojuist op ytube bekeken. Als alles waar is wat daar verteld wordt, ..... krijg je het gevoel dat de industrie behoorlijk misbruik aan het maken is. In mijn geval zal ik hoogstwaarschijnlijk hierdoor m'n baan verliezen. Wat is dan nog het vooruitzicht? Zal morgen m'n arts eens behoorlijk aan z'n witjasje trekken.
Ik ben nu al een paar weken bezig om van 37,5 mg naar 0 te gaan wat een hel!!!
Als ik dit van te voren wist was ik er nooit aan begonnen wat een troep voel me net een junk.
Heb met mijn arts erover gehad om korrels te tellen maar volgens hen is het onzin ik slikte 150 mg en ben in 4 weken naar 37,5 mg gegaan in overleg met de arts dat ging allemaal goed totdat ik van 37,5 naar 0 ging toen begon de ellende schokjes in me hoofd moe kwaad boos verdrietig duizelig en enz weer de dokter gebeld en die zei dat ik dan voor 2 weken om de dag 37,5 mg moe d t slikken en dan stoppen vol goede moed dat gedaan maar na doe 2 weken begon de ellende gewoon weer van voor af aan! Zit nu echt met me handen in het haar wat moet ik wil echt van die klote troep af!!
Hallo anoniem,
Het is misschien goed om deze thread even terug te lezen. Afbouwen van 37,5 mg naar 0 mg is voor velen onmogelijk. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en mij lukte dat niet. Ik had dezelfde klachten als jij beschrijft. Belangrijk is om langzaam af te bouwen en het is beter om korrels uit de kapsule te halen als je deze klachten ervaart. Ik zelf ben overgestapt van venlafaxine 37,5 mg naar vloeibare sertraline (zoloft) en dat werkt voor mij goed. Ik bouw heel langzaam af (in overleg met de huisarts) en zit nu op 1,750 ml. Dit komt overeen met 35 mg. Ik ben begonnen met 50 mg Sertraline. Tot op heden gaat het heel goed. Over 3 weken ga ik naar 1,5 ml (= 30 mg). De langzame methode zorgt ervoor dat ik tot nu toe geen lichamelijke afkickverschijnselen ervaar. Ik merk wel dat mijn emoties meer terugkomen maar dat is de bedoeling. Tot zover is het goed te behappen en ben ik positief. Gelukkig is mijn huisarts begripvol en snapt dat een langzame afbouw noodzakelijk is. Heel veel sterkte.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hoi anoniem
Bedankt voor je reactie.
Ik heb idd alles terug gelezen en las nu dat meerdere last hebben om van 37,5 mg naar 0 te gaan.
Ik ga toch maar terug naar de huisarts om te bespreken of er andere mogelijkheden zijn.
Korrels tellen had ik het wel met hem over gehad maar hij vond dat onzin.
Setraline heb ik eerder gehad ga overleggen of dat ook geen mogelijkheid voor mij is om dat te gaan gebruiken met afbouwen.
Ik wil graag afbouwen maar Door de erge verschijnselen pak ik toch weer iedere keer een venlafaxine capsule en dat wil ik niet meer!
Maar ja op hoop van zegen
Je verhaal is heel herkenbaar. Het is heel lastig om van 37,5 mg naar 0 te gaan. Als het niet lukt is het of korrels tellen of overstappen op een ander medicijn. Heel veel sterkte gewenst en hopelijk werkt je huisarts mee.
@Anoniem,
Het feit dat je arts korrels tellen "onzin" vindt doet mij ernstig twijfelen aan zijn integriteit, kennis en goede bedoelingen.
Zeker omdat het lijkt alsof hij niet met een alternatief komt. Je hebt hem toch duidelijk gemaakt dat stoppen vanaf 37 mg niet lukt en je daarom steeds naar je dosis terug moet.
En dan kan hij zelf ook wel bedenken dat die dosis dus voor jou te hoog is om van te stoppen, als hij tenminste meer hercencellen heeft dan een koe!
Wat is dan zijn alternatief? Ik lees dat hij aantraadde "voor 2 weken om de dag 37,5 mg moe d t slikken en dan stoppen", en dat is wel het allerslechtste advies dat je kan krijgen!
Ten eerste is om de dag slikken van een SSRI/SNRI als Efexor absoluut uit den boze omdat de hersenen de fluctuerende spiegel van deze middelen niet verdragen, en ten tweede is de afbouwperiode van 2 weklen veel te kort, het moet minstens een half jaar zijn en soms een jaar of nog langer.
Ik kan me daarom niet aan deindruk onttrekken dathet helemaal niet zijn bedoeling is om je er veilig vanaf te halen, maar eerder om je de moed te ontnemen om het steeds weer te proberen en je op die manier er levenslang aan te houden (en zo een levenslange "klant" te creeeren).
Ook dient iedere arts zijn patient serieus te nemen en open te staan voor nieuw ervaringen en altijd bereid zijn te leren, zoals de Eed van ippocrates voorschrijft.
Deze eed schrijft ook voor:
"Nooit zal ik, om iemand te gerieven, een dodelijk middel voorschrijven of een raad geven, die, als hij wordt gevolgd, de dood tot gevolg heeft."
En omdat middelen als Efexor en Seroxat bij afbouwen zulke gruweijke ontwenningsverscijnselen kunnen geven dat deze mensen tot een gedwongen zelfmoord hebben gedreven heeft hij deze eed op onacceptabele wijze geschonden! En zeker omdat hij achteraf blijkbaar alle verantwoordelijheid probeert te ontlopen en je met potentieel levensgevaarlijke "adviezen" het bos in stuurt...
De noodzaak tot zeerl langzaam afbouwen mag dan door de fabrikanten doodgezwegen worden, er is laatste jaren genog over geschreven, onder meer in dit artikel uit Medisch Contact dat ook waarschuwt tegen het gevaarlijke om-en-om slikken:
http://medischcontact.artsennet.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/138060/afbouwstrip-voorkomt-ontwenningsverschijnselen.htm
Laat hem dat eens lezen, dat kan hij niet weigeren. Weiger eventuele de
spreekkamer te verlaten zolang hij er geen kennis van genomen heeft.
De gerenommeerde psychiater David Healy heeft er ook een uitstekend artikel over geschreven:
http://davidhealy.org/wp-content/uploads/2012/06/DBM-Paper-Halting-Antidepressants.pdf
Als hij medewerking blijft weigeren kun je contact zoeken met een van de artsen die aan het artilen van Peter Groot hebben meegewerkt, mogelijk zullen zij je wel behulpzaam zijn.
En aarzel ook niet om een klacht in te dienen! Het wordt de allerhoogste tijd dat artsen eens hun verantwoordelijheid gaan nemen voor de schade die ze aanrichten met deze mega-verslavende rotmedicaties.
En ten slotte: voor het afbouwen door korreltjes tellen heb je net perse zijn hulop nodig, wel moet je zorgen dat je niet zonder venlafaxine komt te zitten, dus dat kan een reden zijn om je arts nog even te "vriend" te houden...
Goede internationale hulp is hier beschikbaar, meld je eventueel aan voor advies op maat.
http://survivingantidepressants.org/index.php?/forum/14-tapering/
Sterkte en aarzel niet om je bestaande arts te confronteren, en als hij de hakken in het zand bijft zetten, weg te gaan en een goede arts te zoeken.
Klaas
Ik lees hier vele mensen die 20mg slikken en daar al echt enorme problemen mee hebben om te minderen.. Zo erg als er dan alsnog gestruikeld wordt over de laatste mg's en het te erg krijgen waardoor er weer terugval komt..
Wat moet je mankeren als je een dosering van 225mg Venlaflaxine voorgeschreven krijgt.. Zoals ik helaas.
Ik dacht dat ik wel even kon stoppen maar nu ik dít allemaal lees, weet ik echt werkelijk waar niet hoe ik dan stoppen moet, of het Überhaupt wel mogelijk is.. of de moeite waard..
Ik ben in 2 stappen naar 225mg gezet, eerst 75mg en daarna er 150mg bovenop, welke ik nu 5 jaar slik.
Ik herken duidelijk de 'schokjes'en kleine flitsjes in mijn hoofd en zicht, rondom de dagelijkse tijd van inname, de zichtvermindering, zweetaanvallen, woedeaanvallen die ik nooit had voordat ik dit middel voorgeschreven kreeg en zo nog een aantal nare bijwerkingen.
Reden van voorschrijving huisarts, zwaar overspannen en op rand van depressie.
Ik gebruik ook 9mg Diazepam en i.v.m. zenuwbeschadiging onderstel en 1800mg Gabapentine..
Is deze combi eigenlijk wel mogelijk?
Is het werkelijk Überhaupt wel mogelijk om af te bouwen... ik wil de ik weer terug die ik was, een lachebek met een handicap.
Niet wie ik nu ben, een negatief vlak voelende depressief geneigde zwakkeling
Groet, K.V.
(excuses voor het feit dat ik dit bericht in eerste instantie in een verkeerd topic ook geplaatst heb, zag dat ik die niet kan verwijderen)
Het betreffende onderwerp is verwijderd.
MOD.
Beste Tandor,
Het lijkt erop dat nu de hele thread "Stoppen met paroxetine, bijverschijnselen" verdwenen is, en dat is de meest uitgebreide thread hierover waar ik en anderen reeds geruime tijd posten en die veel gelezen wordt!
Lijkt mij niet helemaal de bedoeling...
Klaas
Zal het gelijk even nakijken Klaas
Dat zou niet goed zijn.