Herkennen jullie het volgende: sinds dat ik afbouw van 37,5 mg naar 0..... Zit nu op 22 korreltjes, komt overeen met ca 6 mg, en ben een jaar en 4 maanden terug gestart, heb ik bijna geen last meer van een "wattenhoofd" maar slaap ik wel slecht, dwz moeilijker inslapen, moeite met doorslapen en vroeg wakker....hoop dat dit wel een keer verbetert....
Ik wilde even het volgende melden.
Mijn nichtje heeft de afgelopen 4 weken efexor afgebouwd. Ze had een dosis van 300 mg. Zoals zovelen keek ook zij op internet en las helaas alleen maar horrorverhalen. Ze nam iedere week 75 mg minder en op een paar vervelende dagen na, waarin ze met name erg moe was en een vervelend gevoel had, is het haar voor 100% mee gevallen. Ik wil dit melden om een lichtpuntje te geven voor een ieder die nog aan het afbouwen moet beginnen.
Ik ben nu na voorzichtig afbouwen inmiddels zo'n drie weken gestopt en heb heel erg last van paniekgevoelens, huilbuien, moeheid, trillen over mijn hele lichaam en duizeligheid. Hebben meer mensen hier last van? Ik had het trillen en de duizeligheid af en toe tijdens het slikken van de medicatie, maar nu ben ik inmiddels al een tijdje gestopt en het wordt alleen maar erger.
Hoe lang heb je ze geslikt en hoe lang heb je gedaan over de afbouw? Je schrijft dat je voorzichtig hebt afgebouwd maar niet hoe lang je er over hebt gedaan...
Hoi Lente,
Ik heb 13 maanden venlafaxine geslikt. Ik zat op 75 mg + 37,5. Het voorzichtig afbouwen ging zo: in november ben ik teruggegaan naar 75mg. In februari naar 37,5 en vanaf half april t/m 6 juni afgebouwd door de korreltjes in de 37,5 capsule te verminderen tot uiteindelijk 0.
Het is nu drie weken sinds ik volledig ben gestopt, maar ik krijg steeds meer last van allerlei symptomen. Het ergste is nu het trillen, de hartkloppingen, duizeligheid en niet goed kunnen focussen met mijn ogen.
Ja het is me gelukt. Na 13 jaar Venlafaxine geslikt te hebben ben ik 6 weken geleden begonnen met de afbouw hiervan. Eerst in overleg met de huisarts de dosis van 75 mg gehalveerd naar 37,5 mg. Daarna ben ik gestopt me slikken met nog 5 capsules achter de hand. Ik had me voorgenomen om deze weer te gaan slikken als ik het echt net zou trekken. Maar nu na 2,5 week gestopt te zijn voel ik me erg goed.
De eerste week voelde ik me nog het minst goed, duizelig, misselijk en brain freeze. De tweede week ging dat al een stuk beter, alleen nog licht duizelig en heel lichte vorm van brainfreeze. En ik kreeg ineens een eetlust...... blijkbaar was mijn lijf behoorlijk wat aan het uitvechten.
Nu in de derde week en ik voel met echt goed. Heb weer veel meer energie, minder moe en ben blij. Blij dat ik me goed voel en blij dat alle "troep" uit mijn lijf is. Bedankt Venlafaxine dat je me gesteund hebt toen ik het moeilijk had maar nu neem ik zelf weer het heft in handen.
Ik moet wel zeggen dat ik me ook met de Venlafaxine de laatste tijd weer goed voelde. Ik ben redelijk cold Turkey gestopt maar voor mij was het nu het juiste om te doen. Niet iedereen zal hierbij gebaat zijn maar ik voel me sterk en daarom lukt het. Mede door de steun van mijn partner. Het was zeker geen "eitje" om af te kicken maar ik ben blij dat ik heb doorgezet.
Pff...heftig hoor....had je hier tijdens de afbouw ook last van?
Ik lees wel eens op de forums survivingantidepressants of google op withdrawl antidepressants....het ziet er naar uit dat je toch te snel bent afgebouwd.
Probeer gezond te eten, op tijd naar bed te gaan en te bewegen en kijk naar voedingssupllementen zoals magnesium etc.
ik zie dat 37,5 mg al veel is, ik slik 75mg. is dit af te bouwen?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik lees vandaag dit forum voor t eerst en ben erg onder de indruk van alle verhalen en heb bewondering voor alle kracht en moed van iedereen. Bovenal kan ik niet begrijpen dat een middel als venlafaxine voorgeschreven mag worden.
Na tientallen jaren dit middel geslikt te hebben ben ik met medewerking van de taperingstrips ongeveer vijf maanden geleden gaan afbouwen van 75 mg naar 0. Dit ging wel met onttrekkingsverschijnselen maar deze waren te doen. Ik ben bij de 11 mg in ene gestopt en zit nu op dag 4. Had ik dit forum maar eerder gezien dan had ik nooit in een keer van 11 naar 0 mg gegaan. Volgens de huisarts had 11 mg geen therapeutische waarde meer maar zij heeft geen wetenschap gehad van de onttrekkingsverschijnselen die het gevolg zijn. Brainzapps, duidelig, misselijk en angstig kortom dat wat iedereen wel bekend voorkomt.
Ik lees dat dit heel lang kan gaan duren, van een jaar tot twee jaar. Ook heb ik gelezen dat sommige er met twee weken vanaf waren. Heeft iemand hier meer ervaring mee? En aan de ervaringsdeskundigen onder jullie is het een optie voor mij om alsnog na 4 dagen gestopt te zijn weer te beginnen met 10 mg en deze heel geleidelijk aan weer af te bouwen? Of toch maar afwachten wat de komende dagen/weken brengt. Verder zouden alle medische professionals veel meer op de hoogte moeten zijn van het proces van afbouwen (afkicken) van deze middelen waarvan zeker venlafaxine en soort gelijke AD verboden moeten zijn om voor te schrijven. Bij mildere AD dienen artsen de gevolgen van het stoppen van AD aan te geven bij start van deze medicatie.
Kennelijk geeft mijn bericht anoniem mee ondanks dit veranderd te hebben.
Bericht is van Anna.
Aan Anna en Anoniem, die schreef op 25-8...
Na zo lang te hebben geslikt is de afbouw bij jullie beiden toch nog te snel gegaan....zoals je hebt kunnen lezen in het forum, zit het venijn hem in de staart, in het laatste stukje...van 11 naar 0 mg is ook echt te snel...als voorbeeld: ik doe 2 jaar over de afbouw van 37,5 naar 0, en heb 6 maanden gedaan over de afbouw van 75 naar 37,5....na 18-19 jaar slikken.
Ik zit nu op 3,5 mg, dat zijn 13 korrels, en dat laatste stukje, hoe banaal en stom ik het ook (zelf) vind klinken, gaat nog 4 tot 6 maanden duren, daarna houd ik er rekening mee dat ik nog een maand of 2 kans heb op een terugval....zelfs met deze kleine stapjes, van ca 1 korrel per week (soms per 2 weken) heb ik last van stemmingswisselingen, slecht slapen etc, het is te doen maar wel pittig....terwijl ik voor mijn afbouw ook al een aantal jaren stabiel was....Anna, ik zou als ik in jouw schoenen stond, teruggaan naar 10 mg en dan langzaam afbouwen weer... en anoniem, het is heel moeilijk om advies te geven aangezien niemand hier een dokter is, maar ik denk zelf toch weer starten met 37,5 miligram (de psychiater zal van mening zijn dat dat ook geen werkzame therapeutische werking heeft denk ik) en kijken wat dat doet, zodra je een tijd stabiel bent dan pas weer heeeeeeel erg langzaam gaan afbouwen...ik wens jullie heel veel sterkte toe
Ik ben nu aan het afbouwen van venlafaxine van 37.5 mg en ik heb geen problemen hoor. Ik heb de helft vd inhoud vd capsules gebruikt voor het afbouwen, dat doe ik nu een week. Tuurlijk was ik eerste 3 dagen wat duizelig maar dat is alles, nu geen bijwerkingen meer. Ze hebben mij 1 jaar heel goed geholpen. Maar heerlijk om weer op aarde te zijn ๐
Ik ben nu verder aan het afbouwen van helft vd korrels dus 37.5 mg naar 18 mg en nu 9 mg. Ik doe overal een paar dagen/week over. Hopelijk ben ik er volgende week helemaal vanaf! Ben wel extreem moe, maar slaap slecht en af en toe duizelig als ik minder korrels neem, maar daar moet ik gewoon doorheen. Het gaat me lukken, hoe dan ook!! ๐ Succes iedereen.
Hoi allemaal,
ik ben sinds 2014 heel langzaam Efexor aan het afbouwen door capsules open te maken en bolletjes te tellen, ik zit nu op 37 bolletjes. Het gaat niet echt goed met me, en daarom denk ik dat het misschien niet gaat lukken om zonder antidepressiva te leven. Wat is een goed alternatief voor Efexor, als over een tijd blijkt dat ik niet zonder antidepressiva kan? Zou dat Sertraline kunnen zijn?
Dat zul je toch met je arts moeten bespreken...