Hoi @Klaas,
Nee, ik ben nog niet aan het afbouwen, maar ik vroeg me af of je die korreltjes weg mag gooien. Omdat jullie er hier veel van weten, dacht ik dat dit misschien ook bekend is.
Sorry als ik een rare vraag stel...
Groet, Barretje
@Barretje, ik dacht dat 75 mg en stanrdaaddosis was dus waarom maak je de capsules dan open?
Wat is je normale dagdosis? Als je 1x een dosis vergeet moet je de volgende dag gewoon je normale dosis innemen.
Wat is de reden dat je met de korreltjes van een halve capsule zit?
Overigens kun je overtollige/ongebruikte medicijnen altijd inleveren bij de apotheek. Desnoods in een jampotje of iets dergelijks...
Klaas
Nou, omdat ik die dosis vergeten was had ik last van duizelingen en een krekel in mijn hoofd, dus nam ik een halve dosis, zodoende.
Dank voor de tip, ik bewaar die korreltjes gewoon in een potje.
Fijne avond en groet,
Barretje
Ook ik wil graag even mijn ervaring kwijt wat betreft het gebruik/afbouwen van velafaxine.
Ik slik al jaren lang venlafaxine en ben vorig jaar van 150 afgebouwd naar 37,5 mg. Ik wilde gaan minderen omdat ik me al een tijd lang slecht voelde (verschijnselen van B12 te kort, ondanks dat B12 goed op pijl was). Sinds ik op 37,5 zit voelde ik me meteen een stuk beter en veel meer energie etc. (Was ook al vrij vaak bij huisarts geweest dat ik zo moe was en geen energie had etc. Tja dat hoort tenslotte allemaal bij een depressie! Maar het werd wel minder naarmate de dosering minder werd!).
Ik ben nu officieel een week zonder venlafaxine en het valt me zwaar tegen. Ik had totaal geen rekening gehouden met afbouw verschijnselen, waarschijnlijk naief van mijn kant! Op advies van de huisarts ben ik in 10 dagen afgebouwd (ik wilde zelf afbouwen)! Eerst 1 dag wel een pilletje, 1 dag niet en toen 2 dagen wel en 2 dagen niet en klaar!
Ik voel me met de dag slechter (grieperig, verdrietig, somber, geen zin meer, zweten, spier pijn en spier verkramping, diaree, hoofdpijn, boos, enorme vreetbuien, enorme zelf haat, zelfdestructie nijgingen etc.).
Heb van de week de assistente van de huisarts aan de lijn gehad, maar die wist van niks, ik moet het maar even aankijken, de apotheek gebeld en ook daar was niet echt iets bekend van afbouw verschijnselen (37,5 laagste dosering in capsule vorm), uiteindelijk mijn psych maar gemaild en die ga ik op de hoogte houden van mijn "toestand" en ik kan haar inschakelen als ik dat nodig acht.
Ik baal, ik baal als een stekker! En ik hoop zo van harte dat ik mij binnenkort goed ga voelen. Ik kan mijn hardlopen niet meer doen omdat mijn spieren niet meewerken (verkrampen) en ik eigenlijk continu buiten adem ben. Hardlopen was mijn uitlaatklep, mijn zen moment om het zo maar te zeggen en de sport die ik heel fijn vind om te doen!
Zo goed als ik me voelde waardoor ik wilde stoppen met die "meuk", zo slecht voel ik me nu. Ondanks dat wil ik toch ergens een beetje "positief" blijven en ervan uit blijven gaan dat het tijdelijk is! Met dat in oogschauw, wil ik het allemaal nog wel even aan blijven kijken. Daarbij help zo'n forum ook wel bij, het even van mij afschrijven.
Voor iedereen, succes en gezondheid!
@Anoniem:
"Op advies van de huisarts ben ik in 10 dagen afgebouwd (ik wilde zelf afbouwen)! Eerst 1 dag wel een pilletje, 1 dag niet en toen 2 dagen wel en 2 dagen niet en klaar!"
Tja daar gaan we weer! Afbouwen van Seroxat en Efexor is allesbehalve een kwestie van even om de dag slikken en dan stoppen!
Als je deze thread doorleest weet je dat afbouwen/soppen een uierst kritisch proces is waarbij de dagelijkse dodis periodiek in minieme stapjes, maximaal 10% per keer, dient te worden velaagd. Om en om slikken of pillen overslaan is uit den boze en bijna een garantie voor een rampzalige afbouw en jarenlange ellende.
Als je het niet volhoudt zou ik erug gaan naar je oude dosis en dan alsnog heel erg langzaam afbouwen. Hiervoor zullen de capsules open moeten en moet je de korrels tellen of afwegen. Nooit stoppen boven 10 procent van de laagste standaarddosis, dus zeker tot ca. 3 mg afbouwen. Daar is reeds genoeg over geschreven.
Klaas
Dank je wel Klaas, het helpt al om "gehoord" te worden en om te weten dat ik niet "gek" ben....
@Emmy, ik denk dat degenen die echt gek zijn, degenen zijn die zo'n middel bedacht hebben, het ook nog "medicijn" durven noemen en alsof dat nog niet gestoord genoeg is, ook nog durven beweren dat het niet verslavend is...
Klaas
Helemaal mee eens. Ben nu al 1,5 jaar bezig van dit medicijn af te komen.
Kwam van 1x 75 en 1x 37,5 per dag en ben nu met 35 bolletjes minder van mijn laatste 37,5 bezig. Zoals anderen al melden is dat niet heel betrouwbaar. Omdat ik me de ene dag prima voel en de volgende dag echt heel gespannen, paniekerig en huilerig ben, heb ik vandaag toch maar eens 2 capsules opengemaakt en de inhoud met elkaar vergeleken. En jawel hoor: de ene capsule bevatte 130 bolletjes en de andere `161.
Geen wonder dus dat ik de ene dag anders reageer dan de andere.
Dat dit een heel heftig medicijn is, daar was ik al achter en zonder God's hulp was ik nooit zover gekomen. Naast het afbouwen van deze "troep"moet ik hierna ook nog van mijn beta blokkers afkomen omdat ik dankzij de Venlafaxine hartkloppingen kreeg. Verder heb ik vanwege de gespannen gevoelens etc. ook blaas en darmproblemen......
Ik wil volhouden omdat ik geloof dat mijn leven zonder uiteindelijk veel beter zal zijn en ik genezen ben van waarom ik er uiteindelijk aan begonnen ben. Wel slik ik extra magnesium om mijn zenuwstelsel te helpen herstellen want ik schrik tegenwoordig van niets zo erg dat alle stoppen gelijk doorslaan en ik acuut een soort angstaanval krijg . Herkent iemand dit? Ik wens iedereen die hier doorheen moet heel veel sterkte en ik ga zeker de site bekijken die genoemd wordt. Dicht bij God leven en het feit dan anderen voor mij bidden houdt mij staande, maar ik ben het hele proces ernstig beu. Niemand wil zich zo voelen elke dag toch?
Woutera
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hallo,
Mijn naam is Kimberly en ik ben 22 jaar oud. Ik slik Venlafaxine nu ongeveer iets langer dan een jaar. Ben sinds een maand bezig met afbouwen. Ik ben begonnen met elke dag 1 korreltje uit de capsule te halen, maar nu ben ik erachter gekomen dat er ongeveer 300 korreltjes in de capsule zitten, dit vind ik te lang duren. Wil graag overgaan naar 5 korreltjes per dag ipv 1. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik slik nu 75 mg, ben begonnen een jaar geleden met 37,5.
Groetjes
Dit is het 18e jaar dat ik het slik en nu aan het afbouwen en mijn Ervaring is dat je vrij makkelijk kan afbouwen naar 37,5 mg, dat is volgens mij iets van 160 korreltjes, daarna begint de ellende zeg maar....omdat er in de ene capsule meer zit dan in de andere heb ik een soort van 0 meting gehouden; dus niet steeds zoveel korreltjes eruit halen maar bijv....een capsule met 150 korreltjes aftellen en dan steeds minderen....anders blijf je aan het klungelen...
Ik vond de stap van steeds 10% te groot, had veel last van ontwenningsverschijnselen, dus ben vanaf ongeveer 25 mg gaan minderen met 3 korreltjes per week, maar als je op ca 45 korreltjes zit is dat in verhouding nog best veel...lichamelijk was het wel te doen maar geestelijk merkte ik steeds meer klachten die dus idd linken aan depressieve kenmerken...dus nu heb ik besloten even een week of 4 op hetzelfde aantal korreltjes te zitten, nu dus 45, en daarna per 2 korrels verder af te bouwen en wie weet vanaf 20 korrels misschien maar 1 per week...ikzelf ben ook heel erg verbaasd dat het niet een kwestie is van'even tanden op elkaar en je moet ff door de zure appel heen bijten'....ik kan je vertellen: die appel heeft dan een afmeting van 1bij1 meter en is veeel te zuur: dat wil je niet dus je zal langzaam moeten afbouwen anders heb je echt jezelf ermee....ik ben ook pas volgende zomer klaar, end an heb je nog een paar maanden kans op een terugval maar ik wil echt van die troep af....en ik begrijp niet dat het bros van de artsen nog steeds geen idee heeft wat dit middel kan doen met mensen.....heb klachten ingediend bij rivm en L areb en dan nog zegt men; de beleving van een ieder is heel anders, maw: je zeurt! Maar gelukkig zijn er dit soort forums waar je je ervaringen kan delen, veel succes allemaal!
Wat een ervaringen... Ik word er niet heel blij van en stiekem hoop ik het tegendeel te bewijzen.
Ik slik dit middel 5 jaar
3 weken geleden begonnen met afbouw van efexor 150 mg
1 week 112,5 geslikt
1 week 75 geslikt
1 week 37,5 gelsikt
Ik vond dit goed te doen, bij elke stap had ik er een dagje tussen zitten dat het wat minder ging, duizelingen en wat prikelbaarder.
en nu dus niks meer. Dat is even vies tegen vallen, dit is pas mijn tweede dag maar ik lijk wel gek te worden. Stil zitten lukt mij niet dan word het te heftig allemaal. Ik heb duizelingen, evenwicht is verstoord en voel mij misselijk. Ik kan mij slecht concentreren. Ik voel mij onrustig, ik heb constant de behoefte om te eten of te bewegen. vanmiddag heb ik heel veel gevoeld, blij, boos, verdriet en nog wel veel meer. Deze emoties zijn allemaal zo heftig dat ik mij niet normaal kan gedragen.
De bedoeling is dat ik ga starten met een middel lithium zodat mijn manies ook wat gedempt gaan worden. Morgen een afspraak met de psychiater. Ik hoop dat als ik hier weer terug kom om wat te schrijven dat het dan beter gaat.
Ik hoop zo dat ik kan bewijzen dat afbouwen voor sommige mensen goed te doen is.
We gaan het meemaken, ik houd jullie op de hoogte
Allen heel veel succes in de zoektocht naar stabiliteit
Groetjes Ilse
@Ilse, dit is duidelijk ene veel te snel afbouwschema, de 10% reductieregel per 306 weken is zo te zien niet toegepast!
En dat heeft je naar alle waarsclijnlijheid ziek gemaakt. De stappen zijn ten eerste veel te groot en ten tweede zit er veel te weinig tijd tussen.
Nu gaan experimeteren met andere middelen (lithium) is je begeven op een hellend vlak.
En ik vraag me af wat je wil bewijzen, uit je verhaal blijkt toch al dat deze afbouw geen succes is.
Mijn advies zou zijn, ga eventueel iets om hoog met je dosis Efexor, blijf bij 1 middel en bouw heel langzaam af. Daar is genoeg over geschreven.
Als er met je psychiater te praten valt, vraag eens of hij op de hoogte is van de grote afbouw-ellende van deze middelen en de noodzaak om veel langzamer af te bouwen als in de richtlijnen staat. Zie ook de artikelen van dr. Peter Groot hierover.
Klaas
Hallo, ik ben nu 4 weken van de pillen af en ik kan alleen maar zeggen dat het me enorm tegen valt. 1. Het is niet te doen met een gezin met 2 jonge kinderen. Als ik niet lekker ga, blijkt het hele gezin niet lekker te gaan. Ik vind dat een heel moeilijk gegeven om mee te dealen! Daarnaast sta ik veel dichter bij mijn gevoelens en daar waar ik nalatig was met bijv. opvoeding van de kindjes heb ik nu weldegelijk een mening en die niet overeen met mijn partner. Ik heb heel lang een "laat maar" houding gehad. Mijn gezin en zeker partner is hier helemaal niet op voorbereidt/klaarvoor of hoe je het ook noemen wilt. 2. De emoties gieren door mijn lijf heen en vooral heel verdrietig en eenzaam. Ik weet niet tot wanneer ik door moet gaan, of dit bij de ontwennings verschijnselen hoort of dit is wie ik ben. Ik weet dat het advies qua afbouwen alles behalve de juiste is geweest maar moet ik dan maar weer ad gaan slikken, het nog even aankijken? Mijn psycholoog heeft helaas weinig ervaring hiermee. Puntje bij paaltje, ik ben vrij wanhopig, mijn gezin valt uit elkaar en ik weet niet wat ik moet doen!
Nu een ruime week van de efexor af.
Afgelopen week is mij zwaar gevallen. duidelijk veel ontwennings verschijnselen. Vooral de onrust en de energie is erg vervelend, mijn lichaam is uitgeput maar rusten wil nog niet zo goed lukken. Ik beef nog veel en heb het constant koud. Toch merk ik ook dat het kleine stapjes vooruit gaat.
Ontspannings oefeningen helpen mij om af en toe wat rustiger te worden. Het lukt mij al stukken beter me te concentreren. Het is niet zo makkelijk als ik had gedacht. Zo lang ik de verbetering blijf zien ( ook al gaat het langzaam ) blijf ik er vertrouwen in hebben.
@ Klaas
Deze afbouw is onder begeleiding van mijn psychiater met 25 jaar ervaring, ik heb absoluut vertrouwen in haar en in mijn eigen lichaam en geest.
experimenteren vind ik een nogal groot gezegde, er is een grote kans dat het mij gaat helpen.
Wachten op een zware manie of depressie lijkt mij riskanter
Of weet jij dingen van Lithium die ik niet weet?
Mijn lichaam is verslaafd en heeft tijd nodig om af te kicken, afkicken is nu eenmaal zwaar.
Hoi anoniem,
Ik wens je veel sterkte met de afbouw, Ik heb zelf ook 2 kleine kinderen en weet hoe zwaar het is. Afkicken en een gezin draaiende houden is eigenlijk niet mogelijk. Kun je misschien wat extra hulp inroepen of wat tijd vinden voor jezelf zodat je gezin ook even ontlast is?
Succes, Ilse