Hoi klaas, ik ben lente, degene die 22-12 voor het eerst een bericht plaatste. Ben inmideels gestart met de afbouw door dus wel om en om 75 en 37,5 mg te slikken, want dat ging ca 8 of 10 jaar terug, prima.....maar nu (slik het dus 18 jaar) valt het me heel vies tegen...heb enorme stemmingswisselingen, misselijk, duizelig, spierpijn, en heel naar dromen, zweten in de nacht en kan niks hebben....nu zit ik er over te denken om maar meteen naar de 37,5 te gaan, dan maar ff heel beroerd, en dan ca 2-3 maanden slikken en dan verder afbouwen en de 10% regeling toe te passen.....of nu al wel naar de apotheek voor lege capsules en nu verder afbouwen al? Ik werk nog steeds, ben moeder van 2 kids, waarvan 1 in een zwaar traject door adhd, en run huishouden, gelukkig met veel hulp van manlief...dus het is niet zo dat ik verder niet functioneer. Maar pittig is het wel, omdat ik ook nog met een hernia loop....ik hoop dat die afbouwstrips eens opschieten, groetjes lente
@Lente, als je nou iets hebt meegrkregen van wat ik hier al jaren schrijf dan zou je moeten weten dat om en om wisselen van je dosering echt de slechtste manier is om af te bouwen en nooit, maar dan ook nooit aan te raden!
Je zei eerder dat je het artiklel van PEter Groot had gelezen en daarin wordt ook met klem gewaarschuwd tegen om de dag sikken of alterneren van je dosis om de andere dag.
Mag ik vragen waarom je dat dan nu toch doet, temeer omdat je al aangeelft dat je je er slecht op voelt?
Stop er zo snel mogelijk mee en blijf op een vaste dosis totdat de afbouwstrips beschikbaar zijn of je een andere manier hebt om de dosis langzaam en incrementeel te verlagen! De technieken daarvoor zijn beschreven in deze threads en ook op survivingantidepressants.org
Met om de dag slikken herstelt je lichaam niet en wordt je zenuwstelsel alleen maar verder gedestabiliseerd. Daarin zou ik teruggaan naar 75 mg per dag en dan alsnog correct gaan afbouwen.
Zoek eventueel contact met een van de artsen/psychaiters die aan het artikle van Peter Groot hebben meegewerkt en vraag om hulp om de doseringen te maken.
Vergis je niet in "dan maar even heel beroerd", van verkeerd afbouwen kun je jaren en jaren uit de running zijn!
Klaas
Je hebt gelijk klaas, bedankt voor je reactie, ik ben zo klaar met die troep dat ik ws toch stiekem sneller wil dan dat mogelijk is...iig deze stap heb ik ook al onderschat,temeer omdat ik hier 'vroeger' geen moeite mee had....ik dacht, het echte werk komt pas bij 37,5 naar 0....
ik zal morgen contact opnemen met de psychiater ook, die was het overigens wel eens met deze stap dus of het zin heeft om deze arts te raadplegen betwijfel ik zelf ook, misschien idd beter contact leggen met die van Peter groot....vind het echt niet normaal dat hier zo weinig over bekend is....
@LEnte, ik snap als geen ander dat je er "klaar mee bent" maar dat is juist de grote valkuil" mensen willen er zo graag vanaf dat ze cold turkey stoppen of verkeerd dan wel te snel afbouwen. Of nog erger, doseringen gaan en dat is precies wat dit "Afbouwschema" eigenlijk is.
De enige min of meer veilige weg is slow en steady naar beneden. Ik heb zelf een vreselijke prijs betaald voor het abrupt stoppen en zit nu ruim 7 jaar thuis daardoor en de financiele schade schat ik op zeker tachtigduizend euro.
Reken er neit teveel op dat je psycaiter het allemaal weet: de meeste artsen, huisartdsen zowel als psychiaters hanteren nog eteeds de richtlijnen van de fabrikanten, ol beter het gebrek daaraan waardoor ze maar wat gaan improviseren. Vaak met rampzalige resultaten.
Wijs hem eventueel op het artikel van dr Groot, ook de artikelen van dr. David Healy zijn zeer de moeite waard:
http://davidhealy.org/wp-content/uploads/2012/06/DBM-Paper-Halting-Antidepressants.pdf
Laat dit eventueel ien aan de psychaiter en als hij neit wil mijken of arrogant wordt, eis meteen een andere want je hebt nu ECHT de beste hulp nodig!
En ik vraag me trouwens af welke volslagen idioot Efexor heeft voorgescheven aan een vrouw met een kinderwens en/of de zorg voor kleine kinderen, wetende hoe gruwelijk de ontwenning kan zijn en hoe langdurig ziek dit mensen maakt
Inderdaad niet normaal dat dit zo ver heeft kunnen komen, maar helaas is de macht van geld erg groot en zijn de achterliggende bedrijven totaal onmenselijk...
Klaas
Ik ga volledig akkoord met klaas. Zelf bouw ik van september al af en zit nu aan 17 korrels. Ik voel niks vd afbouw. Waarom je nu zo snel haasten als je het al zo lang neemt.
Ik werk ook zelf id psychiatrische thuiszorg. Experimenteer nooit zelf met een snelle stop
Succes
Rots
@Rots,
Hoeveel zijn 17 korrels ongeveer? Ofwel, hoeveel korrels zitten er in een enkele capsule? En had je al eens eerder een stoppoging gedaan?
En ben je door de adviezen op deze site (o.a. van mij) op deze methode terechtgekomen?
Wel interessant dat je in de psychiatrische (thuis)zorg werkt, kom je daar dit probleem ook tegen? En ik neem aan dat je ook met psychiaters te maken hebt, is daar tegenwoordig enige kennis aanwezig van veilig afbouwmethoden?
Het lijkt me namelijk een probleem dat je als niet-arts hulpverlener dit mensen moet uitleggen terwijl de "behandelend psychiater" ze niets vertelt hierover...
Klaas
@Isabel, als je eerst deze thread even goed doorleest weet je de antwoorden.
37 mg is de laagste sntadaarddosis maar veel te hoog om mee te stoppen. Vandaar moet je met hele kleine stapjes, van maximaal 10 procent verlaging per keer je dosis verlagen totdat je op een microdosis van bv 1 mg zit.
Om en om slikken of overslaan van doseringen is uit den boze. De adviezen van je psychiater waren niet alleen waardeloos maar ook onverantwoordelijk en levensgevaarijk! En daar mag je hem wel eens mee confronteren!!!
Dit willen volhouden kan een lange lijdensweg worden, een alternatief is om terug te gaan naar 37 mg en dan alsnog heel langzaam af te bouwen.
Lees het artikel over de afbouwstrips van dr. Peter Groot, de links staan hier meermalen vermeld. En probeer een goede arts te vinden want deze psychiater weet blikbaar van toeten noch blazen of heeft zijn eigen agenda om je afhankelijk van deze brol te willen houden!
Klaas
Hoi Klaas bedankt voor het reageren !
Had me ook al verdiept in jullie vragen en antwoorden en begrepen dat het eigenlijk anders had gemoeten . Maar m'n 1 ste week heb ik doorstaan en ik ga door zonder en wil die troep nooit meer!!!!! De boosheid/woede is te sussen met oxazepam. (Het toetsenbord is wel stuk van mijn laptop)
Mijn psychiater zouden ze iets minder salaris moeten geven zodat ze weer weet waarvoor ze moet werken!!!!!!!!
Mvg isabel
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@Isabel, je woede is zeer begrijpelijk. Om die te sussen met een ander potentieel verslavend middel is misschien neit de beste keus...
Ik snap als geen ander dat je die troep nooit meer wil maar helaas kan cold turkey stoppen op een jarenlange ramp uitdraaien!
Als je dit volhoudt hoop ik dat je je met enkele weken beter gaat voelen. Hou ons iig op de hoogte! Als het verder verslechtert heb je wel een probleem en is tijdelijk herstarten zeker het overwegen waard.
Je opmerking over die psychiater onderschrijf ik van harte! Ga je er ooit nog terug? Als ze er neit over wil praten en alle afboueproblemen blijft ontkennen of wegwuiven zou ik er zeker niet blijven.
Klaas
Hoi Klaas,
Die psychiater krijgt het zeker wel op haar bord van mij!
Maar het frustrerende zoals we allemaal weten is dat je nooit gelijk zult krijgen
Nee dat is helaas waar. MAar ik zou wel de relevante publicaties meenemen, bv. van dr PEter groot, David Healy en anderen dat dit allemaal al bekend was en haar adviezen totaal waardeloos en onbruikbaar waren.
Grote kans dat ze inderdaad niets toegeeft of er zelfs niet naar wil kijken maar dat is des te meer reden om te vertellen dat je de zeer ontevreden bent en nooit meer zal terugkomen.
Als je er de energie voor hebt zou ik ook een formele klacht indienen. Ook dan zul je mogeiljk geen gelijk krijgen maar hoe meer mensen het doen hoe beter.
Klaas
Hallo allen,
Ik moet bekennen dat ik na de eerste pagina's niet alles meer gelezen heb want ik raakte er een beetje van in paniek ๐
Bij mij zit het zo: ik gebruik nu 8 dagen Venlafaxine maar ik wil er nu al mee stoppen; vanwege mijn eigen scepsis t.o.v. medicijnen en van de horror-verhalen die ik de laatste dagen ben tegengekomen.
Volgens mijn psychiater is de werkzame stof nu, na pas 8 dagen, nog zo klein dat afbouwen geen enkel probleem is, hoe zien jullie dat?
Bvd,
Theo
Ik snap deze zin eigenlijk totaal niet:
"Volgens mijn psychiater is de werkzame stof nu, na pas 8 dagen, nog zo klein dat afbouwen geen enkel probleem is, hoe zien jullie dat?"
Het is wel zo dat na zeer kort gebruikm er meestla nog geen afhankelijkheid is opgetreden omdat het vernielen van de respectoren door SSRI/SNRI middelen enige tijd kost.
Het is daarom na 8 dagen zeer waarschijnlijk mogelijk om gewoon te stoppen zonder nare effecten.
En dat moet ik je dan ook met klem aanraden en nooit, maar dan ook nooit een oplossing te zoeken in psychiatrische drugs! Deze middelen kunnen je leven totaal ruineren, zeker bij het afbouwen en dat is het risico nooit waard.
Klaas
Hoi, het is maar goed dat je zo sceptisch bent !! Het bespaart je een hoop ellende . Want het is echt troep . Ik zit nu op m'n 10de dag na het stoppen en voel me vandaag ietsjes beter . Heb alleen nog lichaamspijn en een klein beetje huilerig !! Pff maar dit wil ik nooit meer meemaken!! En mijn omgeving ook niet
Isabel
Het is zo'n lastige situatie want ik ben de medicijnen natuurlijk ook niet zomaar gaan gebruiken.. Sterker nog, ik heb het gebruik uitgesteld tot het echt niet meer kon. En toen ik bovenop mijn ernstige paniekklachten ook nog eens migraine-aanvallen kreeg en iedere week bij de dokter zat was voor zowel de psychiater en de huisarts(en) de maat wel vol en werd het me toch echt aangeraden het te proberen.
En het schijnt bij veel mensen dan ook goed te werken, zeker tegen paniek-gerelateerde klachten.
Ik ben heb de begindosis nog niet verdubbelt maar ben ook nog niet gestopt. Ik vind het heel moeilijk om verder te gaan, maar ook om nu al te stoppen, want ik heb geen idee hoe ik de klachten anders nog te lijf kan gaan; ik heb alles al geprobeerd.