Ik heb denk ik precies hetzelfde , lijkt jou gevoel alsof je angstig bent en dat je zeg maar gevoel heb dat je in een achtbaan sit zo een raar gevoel moeilijk te beschrijven , maar zoals je zegt lijkt idd alsof iets mis is met het hart
Ik heb ook deze symptomen zoals hier boven beschreven. Inderdaad gebruik ik ook pantoprazol. Ik was van plan binnenkort naar de huisarts te gaan maar zo te lezen heeft het geen zin.
Het kan zijn dat je maaghernia of galstenen hebt.
Ik heb hetzelfde probleem en heb vaak gevoelig plek op de galblaas vaak na het eten. Duizellig na het eten vooral en door de dag, moeilijk links diep inademen en af en toe steken maag. Ook voel ik een klik gevoel en steken in me rug. Ik denk maaghernia maar kan ook combinatie of galstenen zijn of allemaal niet en gewoon spanning door stres maar zelf denk ik dat niet.
Mocht iemand wat weten graag
De klachten komen mij allemaal heel bekend voor.
Bij mij is de oorzaak, ontstoken maagslijmvliezen.
Bij maagonderzoeken vind men in 80% van de gevallen geen oorzaak: oftewel functionele maagklachten.
Mijn ervaring is dat het vaak lang kan duren voordat er een medicijn gevonden wordt wat voor jou werkt.
Hoe dan ook even langs de huisarts met dit soort klachten, en na zo’n maand of 3/4 allicht een maagonderzoek.
Iedereen met klachten sterkte.
Ik weet hoe ziek je je ervan kan voelen, en met een maagzuuraanval vrees je gewoonweg voor een hartaanval. Een beangstigende ervaring.
Dus blijf er niet te lang mee rondlopen .
Ik ervaar dit al langer dan een jaar. Ik durf er niet meer van buiten komen, niet meer rijde. Uit angst voor zo n aanval. Heb gemerkt dat het bij koffie drinken erger wordt, dus daar ook mee gestopt. Ik wil heel graag een oplossing want ik functioneer niet meer naar behoren. Ben 37 en dit beheerst mijn leven.
Ik herken veel van hierboven genoemde klachten. Word er erg onzeker van en denk dat er hele erge dingen aan de hand zijn. Maar idd bij de arts al meerdere malen geweest en die heeft bloed onderzocht en holsterkastje gehad maar kwam allemaal niks uit. Ook nog geprobeerd zo’n drankje te drinken tegen maagzuur maar dat deed ook niks. Loop er al best lang mee rond en kom niks verder. Aan de ene kant denk ik ga weer naar de arts maar kom niks verder. Die zeiden ook uiteindelijk stress….. ja kan want heb ik ook wel van vele werk en hoop ellende laatste jaren prive. Mijn moeder kort geleden overleden aan slokdarmkanker en nu word ik alleen maar banger en dat verergerd het ook. Hartkloppingen, vreemd gevoel op borst, maag borrelt, opboeren en ook soms brok in keel. Ook veel last van darmen, zal denk ik allemaal samenhangen. Iemand tips om te proberen?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik heb ook dezelfde klachten, hoopte aan het eind van de pagina een oplossing te vinden😅.
Mijn huisarts gooit het ook op stress, schijnt lang te kunnen duren voor het weg gaat. Door de stress raakt je hele lijf langzaam maar zeker van slag, mijn buik staat ook erg ‘bol’ (nee niet van het vreten…).
Wanneer ik ademhalingsoefeningen doe trekt het langzaam weg.
Probeer eens de VGZ mindfullnes app, dit heeft mij tot nu toe wel verder geholpen. Ook loop ik bij een therapeute die me helpt de ademhaling beter onder controle te krijgen.
Qua medicatie erg veel gehad van de huisarts, helaas allemaal zonder succes.
Schijnt een soort kettingreactie te zijn:
Je ervaart over een langere periode stress
Je krijgt maagklachten
bij de maagklachten krijg je last van oprispingen
Van de oprispingen krijg je weer wondjes in de slokdarm
En vice versa
Ik heb er overigens geen hartklachten bij (thank god).
Genezen van spanningsklachten vereist gewoon een lange periode van rust. De maag zal dan langzaam maar zeker rustiger worden, en daarna zullen de andere symptomen ook verdwijnen.
De reden dat ik dit heb komt gewoon omdat ik me de afgelopen jaren te druk heb gemaakt om teveel dingen, te weinig rustmomenten heb gepakt, en tsja, ik werk 70 uur per week, en dacht dat het dan een goed idee was om mijn hele huis zelf maar te gaan verbouwen in 2 jaar (dat gaat dus niet), we zijn ook maar mensen he…
Een magische ‘geneespil’ heb ik nog niet gevonden, mocht iemand dat wel doen hoor ik het graag…
Een vraag nog: hoe slapen jullie hier mee? Ik doe geen oog dicht..
Jou geneespil is: stoppen met 70 uur per week werken!! Waarom zou je in godsnaam 70 uur per week werken?
Zorg dat je vrije tijd hebt en wel lekker aan je huis kunt klussen, dan kom je tot rust.
Zoveel herkenbare dingen gelezen hier. Moet er niet aan denken dat mensen moeten doorstaan wat ik heb gehad dus daarom even uitgeschreven. In het kort komt het erop neer dat je echt zsm iets moet doen aan spanning en stress. Erg moeilijk te ontspannen als je continu het gevoel hebt dat er iets in je keel vastzit. Maar als je het niet doet wordt het een veel gecompliceerder probleem- dan gaan ook je maag en darmen disfunctioneren. Echt waar- dat wil je niet.
De brok in de keel wordt in veel gevallen ervaren door silent reflux en een niet goed sluitende maagklep. Dit komt vaak door spanning/stress. Geloof je het niet- ik heb het op de harde manier geleerd.
Ik had een paar maanden lang brok in de keel, veel boeren, opgeblazen buik, dat verergerde daarna (omdat ik het probeerde te verhelpen door dagelijks een schep appelazijn met wat water te nemen. Dat zou helpen zeiden ze op YouTube.. niet dus- bij maagklachten echt niet doen!!). Het verergerde dus tot zware maag en darmproblemen waardoor ik voor een jaar lang minder dan 1000 kcal per dag kon eten en minder dan 50 kg woog. Hoewel ontstekingswaarden hoog waren konden dokters geen oorzaak vinden en zeiden dat het stress/spanning kon zijn, maar dat geloofde ik niet. 6 jaar met telkens variërende keel, maag, en darmklachten rondgelopen. Voor jaren kon ik niet functioneren, werken, sporten, slapen ging heel moeilijk, etc. De maaagklachten en spanning zorgden ook weer voor slechte darmwerking en extreme obstipatie. Nu 7 jaar verder denk ik dat het inderdaad een vicieuze cirkel is geweest: begon met keel/maagklachten - dat brengt meer stress, en stress verergert de maagklachten- etc. Spanning die erbij kwam was bizar- de hele dag was ik gespannen- soort van extreem alert/schrikkerig en tegelijkertijd ook doodmoe. Eerst had ik het niet door, maar na een tijd merkte ik dat mijn ademhaling heel raar was.
Jarenlang omeprazol geslikt maar ben daar gelukkig met heel veel moeite vanaf gekomen- door een wonder. Omeprazol was echt nodig in de eerste 3 jaren, om reflux te temperen en mijnmaag-darmstelsel tot rust te brengen, maar later kon ik gelukkig afbouwen. Moeilijk om vanaf te komen, maar het is echt beter om zonder te leven.
Ontspanningstechnieken, wandelen, ademhalingstechnieken, massages, powernaps en gebed hebben door de jaren heen echt enorm geholpen. Gewoon alles doen wat rust geeft. Ook belangrijk om irriterend eten (o.a. chocola, tomaat), zuur en pittig eten en vet eten te vermijden. Voor mij was ook belangrijk om cardio workouts en spanningsopwekkende activiteiten (bijv in achtbaan) te schrappen. In sommige periodes was tafeltennis of een game al te veel.
Nu kan ik van alles en kan ik ook weer genoeg eten. Wel heeft het jaren gekost en helaas is mijn energiepijl niet zo hoog als dat het was voor de klachten. Ook let ik er op om te ontspannen zodat klachten niet opnieuw zouden opspelen.
Mij duurde het jaren voordat ik eindelijk iets ging doen aan de spanning en stress. Ik ging er vanuit dat de stress kwam door de maagklachten en dat de stress niet de oorzaak was van de klachten. Of het nou de initiële oorzaak van de maagklachten is, of niet- met heel veel spanning geneest je maag gewoon niet. Als eerste spanning en ademhaling aanpakken dus- ook als je niet gespannen voelt.
Toen ik eenmaal begon met wandelen en ademhalingstechnieken merkte ik wel meteen verschil, maar om echt beter te worden zodat ik normaal kan functioneren had ik jaren nodig.
Ik begrijp de wanhoop van sommige mensen hier heel goed. Hopelijk is het een troost dat je het zelf met de juiste activiteiten en voedsel sterk kunt verbeteren
Denk dat ik het ook heb zitten, damn. Ook ik heb jaren lang in spanning en stress gewerkt waardoor ik sinds enige tijd ( jaartje of 2 ) allerlei onderzoeken heb laten uitvoeren. Uiteindelijk blijkt dat ik een maagbreuk ( lichtste vorm) heb waardoor ik maag en darmklachten heb. Ook het overslaan van mijn hart is de laatste 3/4 weken opgedoken en dat maakt het echt wel moeilijker. Heb nu een afspraak bij de dokter erop staan om een cardiogram te laten maken. Tja, waarschijnlijk niks aan de hand en ik geloof ook in de oorzaak van stress, spanning, onderliggende kwalen zoals hyperventilatie(syndroom), prikkelbare dikke darm. Ik heb deze dus ook al jaren onder de knoet en gelukkig kan ik daar best goed mee overweg door ontspanningsoefeningen die ik aangeleerd heb bij de sessies van Autogene training, ademhalingstechniek dus. Tja, allemaal veel sterkte en keep up the good breath.