Agnes,
Neen, een stoma is niet aangelegd. Een stoma legt men meestal aan bij een acute operatie , als er een perforatie dreigt of reeds bezig is. Dan is de darm onstoken en nemen ze het onstoken deel weg, maar moeten een stoma aanleggen om op dat moment de darm rust te gunnen. Na een maand of twee verbinden ze de twee stukken darm weer.
De operatie :
goed verlopen al zei de chirurg dat het een lastige operatie was, mij darm was wat klein, daarom heeft ie een stuk moeten losmaken om de delen weer aan mekaar te zetten. Hij heeft ook een tamelijke verticale snede moeten maken (10 cm) om het ziek deel uit de buikholte te verwijderen.
De pijn valt mee. Bij het wakker worden voel je niks, later voel je je meerder mottig omdat je darmen stilliggen door de operatie. De eerste 48 uur zijn vervelend en als je darmen weer op gang komen rommelt het verschikkelijk in je buik, vervelend, maar dit geeft geen pijn. Toch is het verassend hoe snel je opknapt in die eerste dagen. Iedere dag gaat het merkelijk beter. Eenmaal thuis gaat het wat langzamer, de wonde moet helen maar ondertussen was bij mij de stoelgang al normaal en kon ik al normaal eten.
Iedereen is natuurlijk verschillend maar als een operatie niet meer te vermijden is moet je erdoor, meestal valt dit eigenlijk wel mee.
Niet teveel zorgen maken...
Je krijgt een blaassonde, een maagsonde, en een drain. Dit gebeurt onder narcose. Vrij snel worden deze verwijderen . De drain verwijderen is een beetje eng maart duur maar enkele seconden.
Stel je vragen gerust aan je behandelende chirug.En vooral echt niet teveel zorgen maken...dit is niet nodig..
Freddy