Hallo!
Ik heb nu precies een jaar last van obstipatie. Ik heb me in al die tijd geen moment echt leeg gevoeld! Het is letterlijk van de ene op de andere dag begonnen. Ik werd ineens erg ziek: als ik te veel at, moest ik braken. Ik kon maar één cracker per uur eten en heb hier een maand lang over gedaan om weer op te bouwen. Daarnaast voelde ik rare darmbewegingen, alsof ik enorme diarree zou krijgen, maar het kwam er gewoon niet uit. Alles leek vast te zitten.
Het begon de eerste zes maanden vooral met obstipatie, krampen en pijn, vooral bij mijn liezen. Het lijkt daar ook opgezet en verstopt te zitten. Later kreeg ik ook constante diarree en werd mijn onderbuik extreem gevoelig. Als ik op mijn onderbuik op een rand ga liggen, voel ik zoveel druk dat het echt pijn doet en super oncomfortabel is. Na een half jaar werd het allemaal erger: mijn buik zet nu wel 10x zo erg op. Ik lijk soms letterlijk zes maanden zwanger, en dat is geen grap! In de ochtend is het meestal iets minder, maar soms ook niet. Soms kan ik de hele dag niet naar de wc, terwijl ik wéét dat er veel ontlasting en gas in me zit.
Daarnaast brandt mijn anus soms heel erg, ongeacht of mijn ontlasting hard, zacht of diarree is. Dit zorgt ervoor dat ik aambeien krijg en begin te bloeden. Ik heb zelfs een keer zelf gevoeld om te kijken wat er aan de hand is, maar ik kwam gewoon niet ver—alsof er een soort plafond zit!
Ik loop nu al een jaar heen en weer naar de huisarts, betaal me blut aan de zorgverzekering, maar kom niet verder. Mijn huisarts blijft zeggen dat ze me geen doorverwijzing gaat geven en dat ik maar moet accepteren dat het PDS (prikkelbare darmsyndroom) is… Maar dat geloof ik gewoon niet.
Ik ben in mijn leven nooit echt ziek geweest. Ik werd nauwelijks verkouden. Maar nu ben ik heel januari ziek geweest en vorig jaar ook maandenlang (niet achter elkaar). Dit is niet hoe mijn lichaam normaal functioneert.
Ik heb allerlei testen laten doen, en alles lijkt “oké”, maar mijn witte bloedcellen waren verhoogd (10.5, norm is 1-10) en er werden rode bloedcellen in mijn urine gevonden. Toch doet de huisarts hier niks mee.
Ik ben zo boos dat ik geen doorverwijzing krijg. Ik ken mijn lichaam al 25 jaar en wéét gewoon dat er iets mis is.
Ik heb vorig jaar twee maanden een diëtist geprobeerd, in januari een maand lang alleen groenten en fruit gegeten en 48 uur gevast. Nu loop ik al een maand bij een bekkenbodemfysiotherapeut. Maar niks helpt écht.
Ik weet niet meer wat ik moet doen… Is er iemand hier met een soortgelijk verhaal?
Moet ik dit echt maar accepteren als mijn leven?
Is dit echt PDS??
Als de huisarts blijft weigeren je door te verwijzen naar een MDL arts, neem dan contact op met je zorgverzekeraar en bespreek de klachten en het probleem met de huisarts. De zorgverzekeraar kan namelijk ook een verwijzing regelen of een afspraak voor je maken bij een MDL arts.