Moeilijk verhaal.
Sinds 2007 last van aambeien/kloofjes.
In 2019 is er een kleine fistel weggenomen (héél klein), alsook aambeien behandeld dmv LONGO operatie.
Tot een half jaar na die operatie heb ik héél véél last gehad ervan. Terwijl ik stond, kwam er een trekkende pijn aan mijn anus/endeldarm, waardoor ik tegendruk moest geven door even te gaan zitten. Na lang zitten kreeg ik ook last, waardoor ik even moest gaan staan. Echt afgezien. Beter nooit laten doen, maar goed dat is nu te laat.
Sinds lange tijd terug ongeveer diezelfde last. Begin vorig jaar nog eens laten behandelen tegen aambeien (injecties), en toen ook gevraagd aan de dokter of hij iets zag in het laatste stukje van de darm, maar dat was niet. Geen ontsteking, niets...
Elke keer als ik naar het toilet ga, heb ik uren nadien nog vervelende last aan mijn achterzijde. Volgens mij zijn het geen aambeien, maar is het in de darm, laatste stukje, of mijn staartbeen, want soms zit de pijn ook hoger, tussen mijn bilspleet, maar meer bovenaan, op de plaats van het staartbeen denk ik dus... Ook voel ik soms een kloppend gevoel in de anus, bijvoorbeeld als er lucht klaar zit om een windje te laten. Vooral staan geeft een vervelend trekkend gevoel. Als ik kan gaan zitten en even ontspannen, trekt het even weg...
Geen idee waar ik nog moet beginnen zoeken. De gastro-enteroloog zag niets in de darm...
Ondertussen al zoveel zitten zoeken op het internet.
Mijn vermoeden is dat door die Longo-operatie er zenuwen geraakt zijn of zo, waardoor dat hele gebied daar beneden nooit meer zal worden zoals het was...
Is de bekkenbodem te gespannen, die dan trekt aan mijn staartbeen, waardoor ik daar ook een vervelend gevoel heb?
Ben ik te fel gefocust op goede stoelgang maken, zonder pijn, omdat ik al sinds 2007 sukkel in die zone? Elke keer als ik naar het toilet ga is wel een stressmoment. Stoelgang is zacht genoeg, maar door de spanning of de focus denk ik dat ik te snel wil gaan, waardoor de stoelgang nog niet ver genoeg klaar zit. Hierdoor krijg ik de stoelgang niet door de anus, omdat de darmen nog niet voldoende natuurlijke beweging maken... Persen doe ik niet (omwille van mijn historiek), dus span ik terug wat op, waardoor de stoelgang terug naar binnen/omhoog gaat, tot er meer natuurlijke aandrang is.
Indien er lucht in het laatste deel van de darm zit, maakt dit inwendig soms ook vreemde geluiden, de lucht lijkt in deeltjes af te zakken naar de uitgang...
Ik weet het, lang en vreemd verhaal, maar dit is hoe ik het ervaar.
Misschien is er wel iemand die zich heirin (gedeeltelijk) herkent en mij tips kan geven... 🙁