In december 2022 is bij mij de H. PYLORI bacterie vastgesteld. Na 1 week panclamox was de bacterie weg. Symptomen bleven helaas. Voor de zekerheid gastroscopie gedaan, maar alles zag er goed uit. In augustus 2023 opnieuw getest (feces) men helaas weer positief. Nu 2 weken kuur gehad met metronidazol en tetracycline. Opnieuw getest in oktober en weer positief. Ik ben ten einde raad. Wat nu?
Terug naar je huisarts/behandeld arts gaan en het daar bespreken.
Als je die niet op de hoogte houdt, kunnen ze ook niks voor je doen
Bedankt voor je reactie Suus. Inmiddels besproken met de huisarts en die verwijst nu naar de MDL arts. Waarschijnlijk gastro met biopt en daarna plan bespreken voor de 3e erradicatie poging. De wachttijd is helaas 3 maanden en de bijwerkingen van de vorige kuur zijn nog niet echt uit systeem (tinnitus, vermoeidheid, matige concentratie etc.). Zie dus erg op tegen het vervolg. Totdat ik naar het ziekenhuis mag wordt famotidine geadviseerd (maagzuurremmer) om de maag rustig te houden. Inmiddels nu 1 jaar aan het kwakkelen met deze bacterie. Ongelofelijk dat hier (nog) niet een vaccin voor is. De halve wereld heeft het, het is bewezen dat dit tot maagkanker kan leiden, en nog maar niet te spreken over resistentie door het vele antibiotica gebruik. Mijn inziens is de business case voor de farmaceutische industrie om hier wat geld mee te verdienen geen discussie meer.
Inmiddels de bevestiging gehad van de MDL arts dat ik op de poli mag komen. Nu een wachttijd van 70 dagen helaas voordat ik terecht kan . Door de aanslag op mijn darmflora en tekort aan vitamine B12, kreeg ik last van depressie en ben ook een tijdje uitgevallen met een burn-out. Om te voorkomen dat dit weer terugkomt en niet weer een maagzweer te krijgen ben ik nu gestart met supplementen om me weer wat beter te voelen:
Vitamine B12
Vitamice C
Sulforaphane van Broccoli Extract
Magnesium Citraat
Pre- en Pro Biotica
Multivitamine
L-Glutamine
Met name de vitamine B12 (hoge doserering) deed wonderen. Binnen 2-3 dagen voelde ik me weer een stuk beter. Nu hopen dat ik snel terecht kan voor de volgende fase van de strijd tegen de h. pylori (en hopelijk ook de laatste).
Na een paar keer bellen met poli mocht ik eerder met de MDL arts spreken (telefonisch). De volgende opties werden voorgelegd:
1. Niks doen en met aanpassing van voeding met de bacterie leren leven.
2. Half jaartje lage dosis maagzuurremmers en daarna verder kijken (eerst even herstellen van alle ellende dus).
3. Nieuwe gastroscopie met biopt en testen op resistentie (wat lukt in 50% van alle biopten, want h pylori schijnt moeilijk te kweken zijn in het lab). Daarna een antibiotica kuur afgestemd op de lab resultaten. Mocht dit niet gelukt zijn, is optie 4 de volgende stap.
4. Direct (of wanneer ik er klaar voor ben) starten met de 3e kuur: Bi-quad (dit zijn 2 soorten antibiotica, bismuth en een maagzuurremmer). Deze kan overigens alleen in Den Haag worden opgehaald (schijnt een bijzondere cocktail te zijn).
Ik heb voor optie 3 gekozen. Ik ben er klaar mee dat er zonder pardon zoveel antibiotica in mijn lichaam wordt gepompt. Psychische klachten werden trouwens wel herkend door de MDL arts ten gevolge van bijwerkingen van de pillen en\of een verstoorde microbioom (darmflora). Eind november weet ik meer...Wat een traject 🙁
Veel sterkte, hopelijk vinden ze snel een definitieve oplossing.
Ik heb in 2020 ook voor het eerst maaglast gekregen. Ook geëindigd in een burnout, angststoornis en tinnitus. Een half jaar heeft me dat toen gekost. Toen wel h pylori negatief. Maar ik vermoed vals negatief. Nu 3 jaar later terug zelfde maagklachten, nu wel positief getest. Vorige week net de antibiotica achter de rug. Binnen een maand kijkonderzoek en hopen dat de bacterie weg is. Voel me voorlopig nog even slecht of slechter door de antibiotica. We leven op hoop.
Vorige week vrijdag de gastroscopie ondergaan en de biopten zijn inmiddels bekeken door de patholoog. Tot mijn grote verbazing is de uitslag van helicobacter pylori negatief. Maw de feces test was in oktober positief en de biopten wijzen nu dus uit dat de bacterie niet (meer) aanwezig is. Er is dus blijkbaar sprake van een vals-positieve uitslag? Volgende week verwacht ik de reactie van de MDL arts....
Sterkte Jan. Inderdaad even de tijd geven na de kuur want de bijwerkingen wegen vaak niet op tegen de kwaal. Maar ook dit is gelukkig tijdelijk. Doe je voordeel met de supplementen om goed en sneller te herstellen van de aanslag van de antibiotica. Je microbioom zal je dankbaar zijn.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Deze week het gesprek met de MDL arts gehad en inderdaad een vals-positieve uitslag van de feces test was haar oordeel. Herstel gaat inmiddels goed dus uiteindelijk erg blij met het feit dat ik niet blind de 3e kuur heb genomen....
Bij mij idem dito, 2x geen resultaat.
Heb nu Quadrupeltherapie gehad, met tetracycline, metronidazol en bismuth dat vanuit Duitsland moet komen. Zware kuur, maar hoop nu op beter resultaat. Over 2 maanden opnieuw testen hopelijk helicobacter pylori vrij. Heel veel succes. Misschien ook even overleggen met je arts over deze methode. Officieel niet toegestaan in Nederland maar mijn dokter heeft het toch naar Nederland kunnen krijgen. Duurde wel een aantal maanden.