Ik ben nu in behandeling in het Gasthuisberg te Leuven. Vandaag weer testen gehad. Ik heb voor de spasmen ook een spray meegekregen, dewelke je moet nemen wanneer je een aanval hebt (zelfde spray als bij angina pectoris)
Ik heb al klachten van toen ik een tiener was en ik heb de diagnose van achalasie pas na een tiental jaren gekregen....
Het zou fijn zijn met lotgenoten te kunnen praten via dit forum want jaren heb ik gedacht de enige te zijn met dit probleem.
Ook de spasmen zijn bij mij heel erg en nog erger geworden met de jaren!
Groetjes
An
Ik heb ook sedert vele jaren te maken met het verschijnsel van slokdarmspasmen. Gelukkig is dit maar om de zoveel maanden. Het vervelende is dat dit bij mij steeds tijdens de maaltijd is. Je krijgt enorme pijn. De speekseklieren beginnen abnormaal te werken zodat na een tijdje je mond vol speeksel zit. En op dat moment helpt het niet om een geneesmiddel in te nemen, zoals een antizuurmiddel, want je moet het direct overgeven. Zelfs je eigen speeksel inslikken is pijnlijk. Het schijnt dat een buscopan preventief ingenomen, kan helpen.
Het heeft ook te maken met het inslikken van te grote brokken voedsel. Vooral als je met een tandprothese zit, kan je bijv. niet zo goed meer op een biefstuk kauwen. En wat bij mij vooral de aanval uitlokt is juist zo een stuk vast stevig vlees gecombineerd met een glas krachtige rode wijn met stevige tannines. Als ik dit doe heb ik prijs. Daarom vermijd ik vlees dat te stevig is, of drink dan hierbij een lichte rode wijn, een rosé of witte wijn.
Meestal neem ik op restaurant vis met witte wijn en dit geeft normaal gezien geen problemen.
En een biertje als aperitief durf ik mij ook niet meer te riskeren omdat die bitterstoffen mijn maag TEVEEL in gang zetten met als gevolg die pijnlijke spasmen. Ik ben ook nogal gauw gestresseerd en als je zo bent is het moeilijk om daar iets aan te veranderen. Een glaasje kwalitatieve schuimwijn als aperitief daarentegen is wel goed voor maag en slokdarm. Met alcohol mag je uiteraard niet overdrijven.
In ieder geval is het een vervelend verschijnsel,vooral als je bij vrienden uitgenodigd bent voor een etentje, want zo een aanval bederft niet alleen je eigen pret, maar ook dat van de anderen.
Uiteraard is niet iedereen gelijk, maar in mijn geval is vooral de combinatie stevig vlees met stevige rode wijn een van de boosdoeners.
Ik hoop dat mijn tips bij velen de aanvallen kunnen doen verminderen of voorkomen.
Mensen die moeite hebben met eten, zoals FRANK, die hebben waarschijnlijk net zoals ik achalasie. Bij achalasie werkt een gedeelte van de spieren rond de slokdarm niet meer, deze zijn als het ware verlamd. Het eten wordt ook niet meer naar omlaag gestuwd. Dus zakt het moeilijk en soms bij ernstige gevallen helemaal niet meer. Ik heb al ongeveer 15 jaar achalasie. En heb nog steeds te kampen met slokdarmspasmen. Tijdens een aanval pak ik meestal een gewone pijnstiller type Dafalgan en probeer ik iets te eten wat bij mij zeer slecht zakt, zoals rauwe wortelen of droog brood. Meestal helpt dit wel.
En voor de rest probeer ik zoveel mogelijk van hartmedicatie af te blijven. Je moet er voor een stuk mee leren leven. En een beetje letten op je voeding, geen chocolade, geen alcohol, weinig of niet pikant, geen tomaten, etc.
Ik heb al 3 maanden chronische hyperventilatie en nu al 1 maand ook slokdarmspasmen (geen leuke combo). Denk dat het allemaal met stress te maken heeft. Vandaag men 2de erge aanval van spasmen, daarom dat ik hier terecht ben gekomen! Ben gewoon bang om alleen thuis te zijn.. zucht. Goed om te weten dat ik niet alleen ben maar toch ... durf amper iets eten of drinken als ik het heb omdat ik het niet erger wil maken. Ik neem nu elke ochtend een Pantomed en heb Dafalgan 1g gekregen (toen ik met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht kreeg ik die medicatie voorgeschreven). Is dit wel de correcte medicatie? Is er niets beter? Tips aub?
Groetjes x een eenzaam 23 jarige stresskip!
Hoi evita,
Heb jij een operatie ondergaan vanwege jouw achelasie?
@heidi
De combi van medicatie is in orde.
Pantomed 20 mg tabletten is een preparaat voor de behandeling van zuurgerelateerde maag- en
darmziekten. Het is een “selectieve protonpompinhibitor”, iets wat de hoeveelheid zuur geproduceerd in de maag vermindert.
Dafalgan is een pijnstiller op basis van paracetamol.
Ik heb precies het zelfde, ook in de ochtend en neem dan ook slokjes water en dan verdwijnt het gelukkig. Alhoewel ik het overdag ook steeds meer ga voelen.
Ik heb regelmatig last van verkrampte slokdarm.
dan neem ik een plakje ontbijtkoek en eet dat langzaam op en dan zakt de pijn .
Ik hoop dat U er iets aan heeft.
lenie.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
ik heb al mijn heel leven slokdarm spasmen
helaas te laat ontdek ,nu krijg ik al 13 jaar botox erin gespoten om de 4a5maand en dan word de pijn draaglijk en dan gaat het ook effen weg wegens je spieren verdampt zijn gespoten in de slokdarm
gr marisa
Ik heb nu 2 jaar last hiervan, door wat ik hier allemaal lees kan ik nu ook zeggen dat ik slokdarmspasma heb ja helaas..... Jammer dat geen een arts dat heeft bedacht. Ben ook opgenomen geweest, cardioloog geweest, gastroscopie gehad...... Niks...... Medicijnen..... Niks helpt of werkt. Ik heb t alleen geen uur maar soms wel 12 tot 16 uur....... Verschillend van dag of nacht. Maakt niks uit wat ik heb gegeten of dan ga eten of drinken...... Ik moet gewoon wachten tot t stopt!
Nu lees ik hier oa tramadol, ik ga morgen meteen afspraak maken met m'n huisarts, ik moet dat ook hebben om te proberen...... Dus mensen al vast bedankt voor al jullie berichten en adviezen. En sterkte met dit pijnlijke probleem!!
Ook ik heb het probleem al jaren. Geconstateerd door tijdens het slikken van Bariumpap röntgenfoto's te maken. De pijn begint midden op de borst of in de maag en straalt naar boven uit. Pijn in de nek en kaken tot het gevoel van water in je oren. Lijkt op een hartaanval, alleen geen uitstralende pijn naar de linker oksel.
Zodra ik een aanval krijg drink ik direct water. Meestal helpt dat.Zo niet dan drink ik een of twee slokken Whiskey. Dat helpt altijd. Het verslapt de spieren denk ik. Niet fijn midden op de dag, maar je wilt zo snel mogelijk van dat beklemmende gevoel af. Het is trouwens beter dan al die medicijnen en pijnstillers en het werkt direct.
Verder was het advies van de dokter. "tja, weinig aan te doen. meestal gaat het vanzelf weer over. Komt ook wel door stress ..."
Hallo,
Ik zit dit toevallig te lezen omdat mijn slokdarm spasme er aan komt zo te voelen.
Is het vandaag niet, dan morgen, ik voel het soms aankomen namelijk. (Heb achelasie)
Mijn advies: zorg thuis voor koude joghurt in de koelkast.
Heb je last, neem een kopje drinkend en de koude dikke substantie trekt langzaam langs de slokdarm naar beneden waar de pijn wordt veroorzaakt!
Vrijwel meteen komt de spier in remise!
Ik zeg probeer het eens!
Ja, ik ken de verschijnselen van slokdarm- en diafragmakrampen. Ook ik ben een keer naar het ziekenhuis gebracht op verdenking van een hartinfarct. Gelukkig was dit niet hè geval. Ik heb het gekregen na een acute pancreatitis in 2006. Volgens de MLD arts is er geen relatie, maar ik ben er van overtuigd, dat die er wel is. De aanvallen zijn in de loop der jaren afgenomen. Na een 2e acute pancreatitis in mei 2013 zijn er weer regelmatig krampaanvallen. Ik kan het niet bewijzen, maar voel gewoon dat er een relatie is met de doorgemaakte alvleesklierontstekingen. Voor de pancreatitis/alvleesklierontstekingen is beide keren geen oorzaak gevonden. Onzekerheid dus.
De pijn is heel naar en ik ben daarna erg moe. Gisterenavond had ik de laatste aanval. Ik ben nog steeds een beetje misselijk en heb pijn in mijn bovenbuik.
De MLD arts doet er nogal laconiek over. ' Als het vanzelf weer over gaat dan zal het wel niets ernstigs zijn' zegt hij.
Bij mij helpt de nitrospray, die mensen krijgen die last hebben van angina pectoris, heel goed. Je bloedvaten verwijden zich daardoor en de kramp verminderd er sneller door dan door af te wachten en ik ben daarna minder moe na afloop.
Ik heb er al jaren last van. Als ik het voel opkomen dan drink ik direct een glas ijskoud water. De kramp schiet er gelijk uit en wordt dus niet zo heftig. Meestal moet ik dit wel een paar maal herhalen. Maar de heel erge pijn heb ik niet meer.
Ik hoop dat deze oplossing ook voor andere mensen helpt!
Ook al een paar jaar een aantal keer last van pijn op de borst gehad , al eens tijdens een aanval bij een weekend arts geweest maar die zat ook mijn zijn handen in het haar vandaag maar eens aan mijn eigen huisarts gevraagt wat het nu zou kunnen zijn en hij kwam dus met de conclusie dat het slokdarmspasmen kan zijn en nu ik dit allemaal leest ja dan zou dat inderdaad kunnen . Waanzinnige pijn op de borst ik krijg het wisselend warm en koud ga zo erg zweten dat het gewoon over mijn hoofd loopt en meestal ook overgeven en naar de wc voor ontlasting die er dan uit moet meestal word de pijn dan minder of gaat zelfs weg .
Er staan hier dingen die ik zeker ga uitproberen als ik weer een aanval krijg dank jullie wel voor al de ervaringen die jullie hier geschreven hebben want kan zeker nuttig zijn voor mensen zoals ik die er eigenlijk nog nooit van gehoord hadden .