Ik had een echo van de buik laten maken:
Dit is de uitslag
VRAAGSTELLING
Echo bovenbuik /.br/klinische gegevens Echo abdomen, buikpijnklachten,
ONDERZOEK
ECHO BOVEN- EN ONDERBUIK
VERSLAG
Verslag - ECHO BOVEN- EN ONDERBUIK - 05-08-2021 14:58:00: Echo abdomen:
Normaal miltvolume met homogeen echopatroon.
Normale niergrootte met bipolaire diameter links 11,2 cm en rechts 10,3 cm.
Bewaarde nierparenchymdikte en echogeniciteit.
Geen nephrolithiasis aangetoond.
Geen dilatatie van het pyelocalicieel stelsel.
Matige blaasvulling met regelmatige wandaflijning.
Vrije vesico-ureterale juncties.
Normaal aspect van uterus en ovaria.
Geen vrij vocht aangetoond.
Echografisch geen pathologische darmwandverdikking aangetoond.
Globaal licht toegenomen echogeniciteit van het leverparenchym. Normaal levervolume met regelmatige levercontour.
Normaal kaliber van de vena porta met normale flowrichting naar de lever toe. Normaal aspect van de sushepatische venen. Normaal galblaasvolume met normale wanddikte en echovrij galblaaslumen. Normaal kaliber van de ductus choledochus met maximale diameter 1,2 cm.
Geen dilatatie van de intra-m noch extrahepatische galwegen. Normaal aspect van het pancreas.
Normaal kaliber van de aorta abdominalis met maximale diam. 1,3 cm met regelmatige wandaflijning.
Geen vergrote lymfeklieren retroperitoneaal noch mesenteriaal aangetoond.
Conclusie:
Lichte graad van leversteatose.
Echografisch geen pathologische darmwandverdikking, geen pathologische darmdilatatie, geen vrij vocht aangetoond.
Normaal miltvolume met homogeen echopatroon.
Normale niergrootte met bipolaire diameter links 11,2 cm en rechts 10,3 cm. Betekend dit iets???
Daarbij lees ik dus dat ik lichte leververvetting heb... dit heeft de huisarts mij helemaal niet benoemd. Ik heb wel wat overgewicht...
Ik ben 29 jaar, 1,67 lang en weeg 85 kilo. Kan ik met een dieet van de leververvetting afkomen?