Soms kan medicatie nodig zijn maar beter ook wat doen aan de oorzaken. Beter de snelle suikers een beetje vermijden. Beter complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment.
Daarnaast kan je tekorten hebben aan allerlei stoffen; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Bij maagzuurproblemen speelt meestal een tekort aan maagzuur, waardoor de boel gaat branden en je spijsvertering lastig wordt. Maagzuurremmers onttrekken allerlei voedingsstoffenn aan je lichaam, zoals magnesium, zink, vitamine B. Antibiotica verstoren je darmflora. Beter er een vitamine B-complex bij slikken en je darmen herstellen met prebiotica, resistent starch en probiotica. Goed voor je lichaam zorgen zou ook kunnen schelen in de urticariaklachten.
Hallo allemaal,
In september 2015 ben ik naar Vietnam geweest, waar ik laat kreeg van mijn maag. Daarna had ik weken lang een opgeblazen gevoel, veel last van kortademigheid en misselijkheid en uitputtende maagpijn. Na meerdere onderzoeken van mijn bloed en ontlasting in het havenziekenhuis bij de tropenpoli en de huisarts is er geen oorzaak gevonden. Negatief op helicobacter pylori. Wel een maand maagbeschermers geslikt, maar zonder resultaat. Mijn onderbuik bleef opgezet, dus vervolgens zijn ook baarmoeder en darmen onderzocht. Geen oorzaak gevonden... Op een gegeven moment voel je je een zeur en zo werd ik ook gezien door de huisarts. Ik heb echter niet opgegeven en ben bij een diëtist geweest voor eventuele allergieën en intoleranties. Een acupuncturist voor een alternatieve behandeling. Nu na twee jaar blijven aandringen heb ik eindelijk op verwijzing van een vervangend huisarts een gastroscopie gehad en blijkt mijn maagslijmvlies al te zijn verdund en is er gastritis ontdekt. De oorzaak van die gastritis vinden ze hopelijk door de biopten die ze hebben genomen. Ik ben al twee jaar moe, word meerdere malen per nacht wakker van de maagpijn en zie er al twee jaar bleek, ziek en moe uit. Omdat een arts eerder in mijn leven al had vastgesteld dat ik antistoffen aanmaak tegen pariëtale cellen, kreeg ik ter voorkoming van een B12 tekort al B12 injecties. Die heb ik de afgelopen tijd minder genomen op aanraden van de huisarts omdat de B12 waarden in mijn bloed ok waren.
Ik voel me niet serieus genomen door de artsen tot nu toe. Ik ken de klachten en je raakt er uitgeput door. Toch werk ik nog meer dan full time en sport ik 3 tot 4 keer per week.
Ik drink graag koffie en wijn, maar vrees dat ik dat misschien zal moeten laten staan.
Ik leef met jullie mee!
Hallo
Ik heb ooit een maag en slokdarontsteking gehad door het nemen van Brufen en lange antibiotica kuur voor een bacteriële blaasontsteking…
Op de duur heel de maag en darmflora om zeep en maag en slokdarmproblemen met een depressie tot gevolg en 20kg vermagerd in enkele maanden tijd.’s nachts wakker worden van hevige pijn.
Dokters gaven enkel de raad maagzuurremmers te nemen en verder geen hulp.
Lang maagzuurremmers moeten slikken en al een paar keer gastroscopie laten nemen.
Gelukkig na enkele maanden de raad gehad van een diëtiste op probiotica te slikken en alles kwam weer in orde.
Nu nog ‘s morgens last van een brandend gevoel bovenaan in de maag wsl gastritis doordat ik ooit door ontstekingsremmers die ontsteking heb gehad.
Heb me voorgenomen om regelmatig een gastroscopie te laten doen.
Je wordt niet serieus genomen door de dokters maar je hebt voortdurend last en dat werkt op je systeem…
Hoi Gerry, welke probiotica heb jij genomen? Ik heb 2 antibiotica kuren gehad en daarna zijn de klachten begonnen. Ik heb een maagslijmvliesontsteking, een maagklepje die niet goed sluit en daardoor reflux in de slokdarm.
Heeft iemand tips qua voeding? Wat kan ik voor ontbijt/lunch/diner eten? Ik ben lost op het internet. Mijn maag verdraagt geen vet/zuur/zwaar verteerbaar/ creamy/ bewerkt eten. Ik probeer kleine gerechten te eten en meerdere keren op de dag. Gekookte worteltjes met aardappelpuree en stukje kabeljauw gaat goed. Ook een volkorenboterham met honing. Als fruit: banaan en meloen. Toetje: activia yoghurt. Thats all I eat. Heb inmiddels ondergewicht. Hoop dat iemand kan helpen. Water drinken gaat alleen in kleine slokjes. Mijn maag accepteert zelfs dat niet.
Hallo,
Ik wordt elke morgen wakker met een pijnlijk gevoel alsof er een scheut brandend product in de mag komt en ook een beetje misselijk. Denk een scheut maagzuur doordat cortisol je laat ontwaken.
Voor de rest van de dag heb ik geen last.
Ik heb een jaar of 5 geleden serieuze een maag en slokdarm ontsteking gehad door het nemen van Brufen en antibiotica zonder maagbeschermer.
Heb lang Pantomed genomen maar geleidelijk aan afgebouwd omdat ik veel bijwerkingen had zoals moe,pijnlijke onderbenen moelijkere stoelgang ivm vertering,enz,...en si ook niet zo gezond blijkbaar.
Al 2 keer gastroscopie gehad en internist zegt dat alles genezen en ok is. Wil elke 2 jaar dit laten controleren beter voorkomen dan genezen. Ik er nooit gerust op...
Ik heb ook een besmetting met de de Helicobacter achter de rug. In de nacontrole (of de bacterie echt weg is), is de bacterie niet meer aangetroffen. Naast chronische gastritis is er echter ook intestinale metaplasie ontdekt (geen kanker, maar wel onrustige cellen in het maagslijmvlies). Dit is ook het gevolg van de Helicobacter.
Nu staat dat los van de Gastritis, waar ik heel graag van af zou zijn omdat ik er veel last van heb;
Bij mij zit de ontsteking zodanig dat mijn eten bijna niet zakt. De arts vertelde mij dat ze naast 2x 40mg pantoprazol, niet veel meer kan doen tegen de Gastritis. Mijn vraag aan haar; of ik homeopatische richting op kan gaan. Dat is volgens haar een goede optie (bijvoorbeeld probiotica is bewezen effectief homeopatisch middel).
Bij mijn zoektocht naar een homeopatisch middel, kwam ik al snel bij de canadese geelwortel. Ik begon er redelijk sceptisch aan, maar na inname van de eerste capsule merkte ik al direct verschil. Mijn maag is rustig en de zuurbranden zijn zo goed als weg. De zuurbranden die ik heb, komen veel milder.
Ik neem deze capsules nu een week en ben er erg enthousiast over. Ik hoop dat als ik dit langere tijd gebruik, mijn gastritis de kans krijgt om te genezen. Nu vraag ik mij alleen af wat canadese geelwortel op de lange termijn met je lichaam doet (gezien de impact op mijn klachten). Zijn er mensen met ervaring met dit middel?