De stoelgang gaat slecht de laatste tijd. Als ik naar de wc ga, krijg ik alles er niet goed uit. Gewoon plassen gaat wel. Alleen de stoelgang (poepen) lukt niet goed. Wat nu?
De ontlasting wordt in de dikke darm ingedikt, tot u aandrang krijgt om te poepen. Bij obstipatie - verstopping - blijft de ontlasting te lang in de dikke darm. De poep wordt dan hard en droog en het poepen gaat moeilijker.
Verstopping kan ontstaan door te weinig drinken, weinig vezels in de voeding, te weinig lichaamsbeweging, stress, en door sommige geneesmiddelen. Ook het ophouden van ontlasting kan obstipatie veroorzaken.
Obstipatie is vervelend, maar kan geen kwaad.
Hoe kunt u obstipatie herkennen?
Er zijn veel verschillen tussen mensen in hoe vaak ze ontlasting hebben. Als u hardere ontlasting heeft dan anders, of u heeft een aantal dagen niet kunnen poepen, dan heeft u last van obstipatie. Soms heeft u hierbij een opgeblazen gevoel of buikkrampen.
Toch vind ik het verdacht. U klaagt nu over een slechte stoelgaang terwijl u dit nooit heeft gehad. Ik zou u adviseren naar de huisarts te gaan voor een zorgvuldiger anamnese. Er kunnen ernstiger oorzaken van uw klachten zijn.
???? Obstipatie is vervelend maar kan geen kwaad????
daar ben ik het niet mee eens.
als je zomaar van de ene op de andere dag obstipatie krijgt terwijl er niets in je eetpatroon is verandert is het verstandig naar de huisarts te gaan!
Eerst vervelende oorzaken uitsluiten.
Obstipatie is ook niet zo best voor je darmen, gevolg ; diverticuls en aambeien.
dus zorg voor een soepele stoelgang: inderdaad door regelmaat(dus de tijd nemen en niet ophouden van de ontlasting) voldoende drinken, voldoende vezels en voldoende beweging.
meestal is dit voldoende, mocht dit niet helpen dan zijn er nog andere hulpmiddelen, op recept van de huisarts verkrijgbaar.
maar dus altijd 1x naar de huisarts,dat zou ik altijd doen, maar zeker als je er nooit last van hebt gehad en zeker als je wat ouder bent.
Brenda