Hallo,
Ik heb sinds enkele dagen extra veel last achter mijn middenrif. Aangezien het minder pijnlijk wordt als ik wat eet lijkt het erop dat het een maagzweer is.
Weet iemand misschien de symptonenen van maagzweer, en eventueel hoe ernstig het is ? Ik was vorige week naar de kaakchirurg geweest en kreeg ibuprofen voorgeschreven 600mg 3x daags, ik heb het ongeveer 5 dagen genomen, maar niet altijd 3x, soms 2 soms 1.
Loop ik kans op maag perforatie?, of zal de pijn dan zo duidelijk zijn dat ik meteen naar de eerste hulp ga? Gisteren was het best pijnlijk, wat verminder na eten dus ik ben nog niet naar de arts geweest.
Calvin
De term maagzweer wordt zowel gebruikt voor een zweer in de maag als voor een zweer in het eerste stukje van de dunne darm, de twaalfvingerige darm. Daar komen zweren zelfs vaker voor dan in de maag. Een zweer in de twaalfvingerige darm wordt ulcus duodeni genoemd; een zweer in de maag ulcus ventriculi. Mannen hebben ongeveer twee keer zo vaak een maagzweer als vrouwen.
We spreken van een maagzweer als er een gat is ontstaan in de beschermende slijmvlieslaag van de wand van de maag of de twaalfvingerige darm. Het agressieve maagzuur komt dan direct in contact met de zenuwen van de maagwand, waardoor pijn en andere klachten optreden.
Op de eerste plaats: pijn, meestal in de maagstreek maar de plaats is door de patiënt niet altijd duidelijk aan te wijzen. De pijn veroorzaakt door een zweer in de maag is vaak heviger na het eten, terwijl een zweer in de twaalfvingerige darm juist meer pijn geeft op een lege maag en vaak ook ’s nachts. Andere veelvoorkomende klachten zijn: misselijkheid, braken en weinig of geen eetlust.