“Feest” van herkenning. Eind Juli dagje koorts, halve week later begon het hoesten. Week later de eerste stikbui onder de douche ik wist niet wat me overkwam. Na 3 nachten 2x per nacht stikkend wakker worden toch maar huisarts gebeld. Luchtwegontsteking, virus waarschijnlijk. Ik zei ik denk dat het kinkhoest is. Werd niet echt op gereageerd, “die ademloosheid hoor ik wel vaker bij virusinfecties hoor, en dat overgeven na een hoestbui is ook heel normaal. Kom maar terug als het na 6 weken nog niet over is”. Nou ik geloof er dus helemaal niks van en ben eigenlijk 100% zeker dat ik kinkhoest heb. Ik heb nog 2 weken te gaan dus voor ik terug mag komen maar dan ga ik me dus meteen laten testen op kinkhoest. Ik kan verdorie mijn leidinggevende niet eens vertellen wat ik heb, alleen dat ik vermoed kinkhoest te hebben.
Ik ben wel benieuwd of mensen dit ook allemaal precies zo ervaren rond week 5: om het uur een soort rocheltje diep in de keel die eruit moet. Zo subtiel mogelijk hoesten om dat rocheltje naar boven te krijgen, want als je te hard hoest blijf je erin. ‘S avonds is de “diepe” hoest bijna niet te onderdrukken en gaat het over in een reflexmatige hoest waarbij het lijkt alsof je longen helemaal leeg moeten en wat ook over kan gaan in overgeven. Diezelfde diepe hoest vindt ook ‘s ochtends plaatd (ik doe em onder de douche) maar dan zonder overgeven. Gedurende de dag af en toe kleurloos/wit slijm ophoesten.
Echt drama dit
Zojuist bij de dokter geweest, “brom” in de longen van de vorige keer was weg, wat haar inderdaad overtuigde dat het kinkhoest is en geen virusinfectie. Geen bloedtest nodig, mijn symptomen tikken all the boxes. Nouja fijn om de bevestiging te hebben, kan ik in ieder geval mensen vertellen wat ik heb.
Het verbaast me dat op de officiële medische sites zo weinig te vinden is over die vreselijke stikaanvallen bij kinkhoest. Ze zijn erg beangstigend dus blij op deze site te lezen dat meer mensen er last van hebben. Bij toeval ontdekte ik hoe je zo’n aanval kan stoppen. Ik had een ventilator op mijn nachtkastje gezet voor frisse lucht. ‘’s Nachts tijdens een stikaanval kwam ik met mijn gezicht, met open mond, recht in de luchtstroom van die ventilator. En dat zorgde ervoor dat er weer lucht doof mijn keel kon stromen. Sindsdien ben ik minder angstig voor de aanvallen, omdat ik weet dat ik die snel kan stoppen.
Huisartsen zijn soms wat makkelijk in niet geloven wat je zegt of denken dat het allemaal wel meevalt. Dat js best irritant eigenlijk en heeft soms ook ernstige gevolgen. Zo werd iemand weggewuift terwijl die uiteindelijk een hersentumor bleek te hebben. Huisartsen gaan altijd uit van het meest voorkomende en houden niet altijd rekening met uitzonderingen. Dat iemand van 28 dus ook een hersentumor kan hebben of iemand van 16. Kinkhoest is zo bizar niet al vind ik het wel vreemd hoeveel ik het hoor gezien we ervoor ingeent zijn.
Ook hier vanaf eind Juni/Begin Juli kinkhoest. Begon met uit het niets op een willekeurige dag tijdens een rondje lopen dat ik bijna van m'n stokkie ging, compleet uit het niets. ff zitten toen ging het weer. 1 a 2 weken later begon het hoesten, steeds heftiger. En op 1 op de andere dag heftige stikaanvallen, voornamelijk snachts en in de ochtend dit heel een dagdeel lang. 1x zelfs 35 minuten lang, dan denk je toch wel aan 112 te bellen. Met sommige van deze aanvallen ook bloed tijdens het hoesten vanwege vaatjes die waarschijnlijk kapot springen. Ben zelf ook licht astma patient, weet niet of het een rol speelt, gebruik normaliter geen puffers.
Zit ook al aan 2,5 maand aan de Fluimicil bijvoorbeeld, paardenmelk capsules, maar niks werkt echt ertegen lijkt wel.
Nu na 2,5 maanden zijn de stikaanvallen wel grotendeels voorbij(nu 1x a 2x p week gemiddeld), wel nog last van extreme vermoeidheid, probeer toch wel te sporten, gaat opzich wel de laatste weken, maar merkbaar minder energie en de dag erna vaak helemaal op.
Wat ik echter wel sinds een week nu heb, is onzettend veel slijm in de keel wat ik niet wegkrijg, en dat het als het ware dichslibt. Ook wel lichte druk/pijn in de borst en rug. Is dit nog steeds kinkhoest of zou er meer aan de hand kunnen zijn, iemand enig idee of hetzelfde?
Mn huisarts heeft m'n maagzuurremmers opgehoogd van 20mg naar 40mg(refluxklachten chronisch) maar heb sowieso weinig vertrouwens in m'n huisarts, zit ook telkens een ander in die praktijk. Word wat voorgeschreven en dan is het van kijk het maar ff aan.
Bij mij waren drie weken heel heftig. Daarna kon ik weer beter slapen en was er niet meer zoveel slijm. Wel wordt je af en toe nog wakker met een goede hoestbui met hele korte ademnood ipv lange. Nog steeds niet ideaal maar slapen wil beter na drie weken. Zit nu in week 5,5 en slaap al een weekje gewoon op 1 kussen ipv 3. Nu is het heel licht en prima te doen (3 hoestbuien per dag zonder slijm).
Zijn er meer die nog last hebben van de nasleep. Ik zelf heb half maart tot half juni in de lappenmand gezeten.
Ervaar nog steeds klachten.
Kortademig bij inspanning, snel vermoeid. Hese stem na veel praten of vermoeid zijn.
Dit alles belemmert me in het functioneren..
Vandaag naar huisarts geweest. Azetromezine kuur (3 dgn)
Mocht dit niet helpen dan verwijzing kno arts.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies