Vraag en hoop op reacties: van herkenning of wat het is
Ik heb nog steeds een soort brandend gevoel in mond en luchtpijp als ik inadem.
Verder een soort prikkel achter in de keel als
Ik praat of soms inadem wat mijn stem wegneemt en verstikkingaanval oproept.
Nu 5 weken kinkhoest
Slapen zittend en als ik eet daarna brok gevoel in keel uren aaneen stuk.
Graag mits mogelijk ervaringen die hier op lijken of herkent worden en wat hebben jullie eraan gedaan om dit te verlichten?
Bvd allemaal
Hier al sinds half maart alle symptomen maar wel onlangs negatief getest op kinkhoest.Begreep dat testen alleen in de beginfase zin heeft? Iemand ervaring?
Overigens nog 3 kennissen met dezelfde symptomen ook al sinds maart.
Hoesten neemt wel af maar blijf benauwd en nu ook allerlei bijverschijnselen als maag en darmklachten en pijn in borstbeen/ribben.
Osteopaat zegt dat mijn middenrif vast zit, eerste behandeling gaf verlichting. Dus alle hoop gevestigd op hem.
Ik heb al het ellende meegemaakt incl ziekenhuisopnames met gebroken en gekneusde ribben. De ziekenhuis bed heeft mij erg geholpen om een beetje te kunnen slapen, hierdoor ben ik gaan uitzoeken of ik zon soort bed ook thuis kon krijgen. Ik kwam al snel achter dat ik hiervoor verzekerd ben en heb direct contact opgenomen en dag later had ik het bed thuis. Echt een aanrader voor de mensen die net als mij recht op moeten slapen. Momenteel ben ik na elke hoest bui buiten bewustzijn voor een korte duur. Hool dat sit snel overgaat!
Ben inmiddels al zo.n 14 weken verder...
Uit bloedonderzoek is wel gekomen dat het kinkhoest was.
Werk inmiddels weer volledig (28 uur) heb nog wel last van hoesten bij bepaalde inspanning.
En ben nog niet topfit. Snel vermoeid.
Ook stem blijft hees en belemmerd bij veel praten.
Heb hier al wel 10 weken last van.
Zijn er meer die zo'n last hebben van de heesheid?
Evt tips?
Of zijn er mensen die al bij een KNO arts geweest.
En? Toch Kinkhoest?
Mijne was negatief en dus zegt de ha. weer niet interessant of je het hebt. Tja kennelijk nooit zelf kinkhoest gehad. Ik weet zeker dat het moet zijn alleen veels te laat getest.
Mijn derde bijdrage en hopelijk de laatste:
Inmiddels meer dan 3 maanden met diagnose kinkhoest. De laatste maand, op enkele stikaanvallen na (bij droge keel of kruidig eten), is heesheid het meest vervelende klacht. Uit KNO onderzoek blijken een irritatie van de stembanden in combinatie met reflux (maagzuur) de laringospasmes te veroorzaken. De spieren zijn verkrampt. Ook een advies om naar de logopedist te gaan heb ik gevolgd. Het lijkt nu de goede kant op te gaan. Herstel is langzaam maar zeker. Bij mij klopt het bijna precies. Je moet echt 100 uitzitten totdat je er van af bent. Een van mijn vervelendste en engste ervaringen ooit.
Hier ook al bijna 6 weken met kinkhoest.wat een verschrikkelijk iets is dat.eerst weken niet kunnen slapen en daarna ribben gekneusd waardoor veel pijn en benauwd gevoel.ook s.avonds keelpijn en mijn stem die het vaak af laat weten.vraag me af hoe lang duurd dit nog.conditie in 6 weken naar 0%.
Goedendag,
Zo herkenbaar je verhaal.
Ik val ook regelmatig flauw in een aanval.
Word dat al minder bij je ?
Wat zegt jou huisarts erover ?
Gr Oscar
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Thnx voor de tip ervaar op dit moment het zelfde en ga het zsm proberen en mocht het effect hebben hoor je mij zeker terug
2 weken was ik niet fit, daarna begon ik enorm te hoesten, een droge hoest, naar de dokter geweest, afgewimpeld met uitzieken anders terug. Tot ik m'n eerste stikaanval kreeg snachts, alsof m'n luchtpijp ineens afsloot. Veel slijm, en op 't moment dat ik dacht ik ga van m'n stokkie kreeg ik weer wat lucht, dit soms 3x per nacht. Bij de huisarts getest, idd kinkhoest kwam eruit. 2 weken lang heftige stik aanvallen gehad, ik dacht echt dit overleef ik niet. Vanalles in huis gehaald, ook paardenmelk tabletten. Nu zijn de aanvallen wat minder, maar verslikt me vaak en er zit een brok in mijn keel. 't is een zwaar onderschat iets dit
Hallo,
Ik heb sinds 2 weken kinkhoest symptonen, bij mijn dochter op school was het ook al geconstateerd. En mijn dochter heeft het ook gehad vrij lang hoesten en soms overgeven alleen toen werdt de relatie niet direct gelegd.
Nu ik het heb en eigenlijk in veel ergere mate dan zij. Ik heb best wel een redelijk conditie masr de hoest aanvallen worden nu soms zo erg dat je naar lucht probeert te snakken, omdat de prikkel zo snel achter elkasr komt raak je haast in paniek. Lijkt haast of je geen zuurstof meer binnen krijgt.
De test uitslag heb ik nog niet binnen maar ik twijvel er niet aan dat dit kinkhoest is.
Moet zeggen dat de huisarts er weinig van weet en mi erg onderschat wat zo'n aanval inhoudt.
Heb wel gemerkt dat je op moet letten met je ademhaling ed om geen erge hoestbui te krijgen. Die erge komen meestal nachts als je even niet zo bij positieve bent en net wakker van wordt.
En dat zo voor de zomervakantie bah,, had me even ziek gemekd en weer beter, masr weet nog niet of ik dit lang gast volhouden
Veel keeloijn, rugpijn spierpijn, stem soms ff kwijt etc.
Vindt de omschrijving bij de overheid echt beetje lullg voor woorden, wat hoestbuien, nou dit is wel even wat meer dan dat, soms heb ik het idee dat ik haast flauw valt, als dat iemand is met sleche conditie of roker, nou succes!
Pascal
Mijn gebroken ribben genezen langzaam, oxycodon icm codeine heeft er voor gezorgd dat ik 8 dagen niet heb gehoest. Momenteel ben ik 2 weken gestopt met oxy. Met moeite dat wel! Voor het wegraken ben ik verwezen naar neurologie en cardiologie. Ik had beelden van de wegrakingen. Dat zag er best ernstig uit. Met spoed hebben ze alles in 2,5 week uitgezocht en was gelukkig allemaal in orde. Ik raak nu sinds een week niet meer buitenbewust en de stikende hoestbuien verliest zijn heftigheid. Klein lichtpuntje. Het gaat wel langzaam helaas.
Inmiddels ben ik 117 dagen verder en ik kan nu eindelijk zeggen dat ik er weinig last meer van heb. Dit is mijn 3e post op dit forum. Ik (kink)hoest nog wel elke dag een beetje, vaak aan het eind van de dag. Ik werk al weer een week of 6 volledig(daarvoor halve dagen). Als ik veel praat op 1 dag dan ben ik soms plots hees. Voor de rest gaat het goed, mijn energie is weer terug. Deze ziekte is echt niet prettig en kost vooral heel veel tijd. Geen/gun jezelf tijd om uit te zieken, neem die tijd, dat is het beste advies wat ik kan geven!
Hoi allemaal,
Sinds halverwege mei besmet geraakt en eind mei ziek geworden. Het begon met een “griepje” die snel overging met als vervolg hoesten. Ik dacht er niet veel van en las op internet dat ik pas na 4 weken hoesten contact mocht opnemen met de huisarts. Na een aantal weken begon het braken na het hoesten. Dit gebeurde zo explosief, voordat ik het wist was ik al aan het braken. Hierbij ging ik ongecontroleerd veel lucht inslikken waardoor dat er ook weer uit moest en het heftiger werd. Ook nu gingen nog niet echt de alarmbellen rinkelen, ik had al vrij vroeg het idee dat het om kinkhoest zou gaan en wist niet hoe heftig dit was. Overal op internet las ik dat het om heftige hoestbuien ging dus ik maakte me er niet zoveel zorgen over.
Toch halverwege juli de huisarts gebelt nadat er op mijn werk (school) een leerling de diagnose kinkhoest had gekregen. Ivm zwangere collega’s leek het mij verstandig dat ik deze diagnose ook kreeg. Op een donderdagochtend kon ik heen en ik moest echt aandringen op een bloedtest. Die kon ik de dinsdag erop krijgen.
Helaas die vrijdag ging het helemaal mis. Ik viel in slaap en schrok wakker van het hoesten, moest meteen braken en ik kreeg geen lucht meer. Mijn man had de ambulance gebeld want ik dacht oprecht dat ik dood zou gaan. Ambulance verpleegkundigen waren ontzettend lief en kregen mij rustig. Ze dachten dat het misschien ook met mijn maagklepje te maken kon hebben dus ik kreeg antagel Teva. Dit voorval heeft voor zoveel angst en stress gezorgd dat ik ineens heel ziek werd en ik niet meer kon werken. Gelukkig de laatste week voor de vakantie.
Weekje later de uitslag van het onderzoek binnen, het was echt kinkhoest. Ik was eigenlijk wel opgelucht want nu wist ik wat het was.
Ondertussen heb ik nu dus ongeveer 8 weken kinkhoest en het is dood vermoeiend. Ik heb geen energie, lig alleen maar op bed en slik veel medicatie zonder zicht op verbetering. En dit net voor de vakantie. Na dit hele forum gelezen te hebben vind ik dat huisartsen dit zeer onderschatten.
Mijn tips:
-Antagel teva tegen het braken, nemen een uurtje voor het slapen. Dit helpt mij echt!
-Elke ochtend slik ik broomhexine en paardenmelktabletten.
-Structureel neusspray innemen. Ik heb nu een behoorlijke angst ontwikkelt om te stikken, en met neusspray weet ik dat mijn neus openblijft. Ik ben al eens een aantal jaren verslaafd geweest hieraan, maar op een hele simpele en makkelijke manier ben ik eraf gekomen dus wanneer de kinkhoest over is lukt dat me weer.
-Zo min mogelijk praten
Ik hoop dat anderen zich kunnen vinden in mijn verhaal en dat we allemaal snel weer de oude kunnen worden!
Ik kampte begin eind juni met hoest klachten voor de rest voelde ik me prima daarna begon de hoest te veranderen naar een zwaardere vorm dat hoorde je ook kwa geluid na 10 dagen begonnen de stik symptomen ik dacht letterlijk dat ik dood zou gaan en deze had ik meerdermaals op een dag tijdens het slapen of overdag na het eten aan begin hoeste ik geen slijm maar normale hoest maar na 2 weken werd de slijm geel ik kan je zeggen dat ik me zeker herken in je verhaal want ik heb tot heden last van me keel alsof ik een brok in me keel heb en paar keer hoesten op een dag wat de stembanden kan zeker zo zijn want heb een dag of 2 meegemaakt dat ik om de minuut moest hoesten tot heden als ik veel praat of wil schreeuwen of Lahcen moet ik hoesten