Ik heb een gezonde dochter van bijna 3 jaar. Wel is zij ontzettend vaak verkouden waardoor ze vaak keel neus en oor klachten heeft. Dat houden we goed in de gaten en we bezoeken ook regelmatig een kno-arts. Maar sinds een half jaar krijgt ze iedere keer wanneer ze te maken heeft gehad met een flinke verkoudheid bloedpuntjes/petechien op haar billen. Je kunt ze niet wegdrukken. Huisarts en kinderarts vinden dit niet alarmerend omdat er verder niets bijzonders gevonden kan worden. Geen nekstijfheid, bloedingen, snel blauwe plekken, verminderde eetlust en dergelijken. Hun verklaring is dat de petechien ook door een virale infectie veroorzaakt kunnen worden. Klinkt logisch. Overigens hebben zij mijn dochter alleen lichamelijk onderzocht.
Wat zijn de klachten:
-Vaak verkouden met pijnlijke of ontstoken oren/keel (niks aan te doen daar komt ze wel weer overheen)
-soms gepaard met koorts (gerelateerd aan verkoudheid /ontsteking dus daar maak ik me niet direct zorgen om en is alleen maar een goed teken)
-nachtzweten (heeft mijn dochter altijd al gedaan en staat ook weer in relatie met verkoudheid)
-EN DUS DIE PETECHIEN! Deze heb ik nu minstens 4/5 keer gezien op haar billen. Ze doen niet pijn en verdwijnen na een dag of 3/4. Vaak komen ze opzetten wanneer het "ergste" (dus verkoudheid of koorts) alweer voorbij is. Alleen maar een goed teken natuurlijk maar toch blijf ik met vragen zitten en vraag me af of mijn huisarts er niet te luchtig over doet. Ik ben zelf ontzettend alert en hou mijn dochter met 100 ogen in de gaten en merk het meteen wanneer er iets veranderd dus vind de verklaring van de huisarts wel logisch. Toch word ik er iedere keer ontzettend nerveus van wanneer ik de petechien zie.
Wanneer ik het op internet opzoek (ik weet dat dat fout is) kom ik op de meest gruwelijke ziektes uit. Er is heel weinig informatie te vinden over petechien die door virale infecties veroorzaakt worden. En ik vraag me ook af of het normaal is dat het dus vaker voor kan komen. Hoe denken jullie er over? Wie herkent deze klachten en kan mij er wat meer over vertellen?