Mijn dochter van 3 heeft buikgriep gehad en zit met de waterpokken. Ze eet een paar dagen minder goed maar drinkt wel veel melk. Haar kaka is al paar dagen lichterbruin, gelis en platter. Vandaag had ze bruine ontlasting gehad, maar vanavond voor het slapengaan ging ze nog eens en kreeg ze een lange echt witte worst.. enig idee hoe dat komt of hoe dat zou kunnen?
Spijtig dat er niemand reageerde, mijn zoontje heeft dezelfde symtomen. Na een paar dagen lichte koorts 38gc tot 38.5gc, aanhankelijk (normaal nogal zelfstandig), suf, loopneus, veel wenen.. en dit is opgekomen woensdagavond tot vrijdag, toen ik dacht genoeg morgen gaan we naar de dokter was het zaterdag over alsof er niets gebeurd was. Kjell stond op en wou direct eten, spelen, buiten, sprak weer zonder treuren. nu gisteren (maandag) terug naar af. Hij stond op met identiek dezelfde symptomen als ervoor, alleen de witte stoelgang is er nu sinds dinsdag bijgekomen. Met wit bedoel ik niet frigowit maar ivoorwit. herkent iemand deze symptomen? als ik iets meer weet zal ik dit hier ook posten.
Kleur (wit, geel, groen, bruin, zwart)
Een gezonde ontlasting heeft een lichtbruine kleur, een beetje pindakaasachtig. Naarmate de ontlasting langer in het lichaam is gebleven wordt de kleur donkerder. De kleur van de ontlasting kan diagnostische informatie opleveren.
Zwart: Zwarte ontlasting kan duiden op een bloeding in maag of dunne darm, maar kan ook voorkomen bij mensen die ijzertabletten slikken. Het ijzer is verantwoordelijk voor de zwarte kleur. (Ook het eten van spinazie kan de ontlasting zwarter maken dan normaal.)
Wit: Bij onvoldoende galproductie of obstructie van de galwegen kan de ontlasting er wit uitzien, doordat de galkleurstoffen, die de ontlasting normaal gesproken zijn donkerbruine kleur geven, niet of onvoldoende aanwezig zijn; men spreekt in de kliniek wel van stopverffeces.
Grijs: Een grijze ontlasting duidt op een (veel) te grote gisting en eventueel op een tekort aan gal.
Groen: Een groene ontlasting wijst juist op een teveel aan gal en een te lange verblijfduur in de darm.
Geel: Gele ontlasting komt vaak door overmatig alcoholgebruik. De gele kleur ontstaat dan doordat de lever meer afvalstoffen produceert.
Rode streep: Een rode streep bij de ontlasting kan voorkomen als er een aambei bloedt of een scheurtje in de anus ervoor zorgt dat tijdens defecatie er een bloedvaatje gaat lekken.
Witte puntjes: Witte puntjes kunnen voorkomen als er wormen of wormfragmenten meekomen.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontlasting#Kleur_.28wit.2C_geel.2C_groen.2C_bruin.2C_zwart.29