Mijn zoon van 8 heeft aan een meisje gevraagd om haar geslachtsdeel te laten zien en hij heeft die van hem laten zien.
Hoe moet ik hiermee omgaan?
Hier zijn geen regels voor. Ik zou hem zelf rustig uitleggen dat dit niet zo netjes is. Als je het te zwaar en serieus maakt, bestaat de kans dat het allemaal erg beladen wordt. Het zijn de eerste kenmerken van een ontluikende puberteit. Vroeg of laat zal hij het te zien krijgen en het allemaal heel spannend gaan vinden, en dan zal hij van jou geleerd hebben hoe hij het netjes kan vragen.
Seks is een zeer geliefd onderwerp bij alle mensen, dus gelukkig is uw zoontje wat dit betreft helemaal normaal. Acht jaar is een mooie leeftijd te starten met de seksuele voorlichting bij kinderen, zeker nu zijn interesse er op natuurlijke wijze naar toe gaat. De puberteit staat tenslotte voor de deur.
U kunt bijvoorbeeld de verschillen tussen jongens en meisjes uitleggen, en over de veranderingen die gaan plaats vinden de komende jaren bij hemzelf en bij meisjes die gaan puberen.
Hierbij is het belangrijk ook te spreken over de gevoelens die hierbij aan bod komen zoals verliefdheid en aantrekking tussen mensen, maar ook wat hoort en niet hoort binnen onze cultuur en wat uw waarden en normen zijn die u hem wilt meegeven.
Op de website van Ouders Online vindt u een goed boekenoverzicht van boeken over seksuele voorlichting voor kinderen van 8 jaar. Zie: http://www.ouders.nl/xpro9904.htm
Een absolute aanrader vind ik zelf "ik vind jou lief". Een informatief prentenboek voor peuters en kleuters i.s.m. de Rutgers Stichting. Het vertelt met veel kleurige illustraties en in eenvoudige woorden waar baby's vandaan komen, het laat het verschil zien tussen jongens en meisjes, het gaat over verliefdheid en seksuele gevoelens. Veel plezier met samen (voor)lezen!
Mijn dochter en ik hebben er heel veel aan (gehad...)!
Mama Mees