Ik ben nu bijna twee maanden geleden geopereerd. Hierbij zijn via de hals kliertjes weggehaald. De operatie is goed verlopen en heeft ook gedaan wat 'ie moest doen.
Alleen is dus bij de operatie een van de twee stembanden geraakt en sindsdien ben ik hees. Er zit wel wat verbetering in maar het gaat allemaal erg langzaam. Praten gaat redelijk als het stil is om me heen. Als er muziek aanstaat of iets anders van iets harder geluid ben ik bijna niet meer verstaanbaar en kost het ook erg veel moeite. Na de operatie vertelde de KNO-arts mij dat dit 'een aantal weken' nodig had om te herstellen.
Nu is het dus al bijna twee maanden geleden en mijn stem is nog lang niet helemaal hersteld. Ik heb ook logopedie voor ademhalingsoefeningen, maar de verbetering is maar mondjesmaat.
Zijn er mensen met ervaring, waar ook de stemband is geraakt bij een operatie? Hoe lang heeft het toen geduurd? Ik lees ook op internet dat er kleine ingrepen mogelijk zijn waarbij iets op de stemband wordt gespoten zodat deze de andere kan raken en er geen lucht meer doorheen gaat. Is het beter om eerst te wachten tot het misschien oplost?
3 weken is aanzienlijk korter dan 3 maanden. Ik zou toch terug gaan naar de KNO arts
Hoi,
Ik zit met juist dezelfde situatie.
Ik ben dus erg benieuwd hoe het met je stem is nu?
Groetjes
Hallo,
Precies 4 weken geleden is het rechterdeel van mijn schildklier verwijderd i.v.m. kwaadaardige cellen. De operatie is goed gegaan en de chirurgen waren in de veronderstelling dat ze niets geraakt hebben. Helaas is mijn rechterstemband verlamd en gaat praten erg moeizaam. Ik heb een hese stem en gelukkig kan ik één op één redelijk praten.
Het euvel kan zich nog spontaan herstellen want ik heb nog een flinke bloeduitstorting in mijn hals. De termijn van spontaan herstel is nog twee maanden. Anders wordt er eventueel een filller ingespoten maar ik lees net dat er ook operatie mogelijk is met een permanente oplossing. Wie heeft hetzelfde of een soortgelijke ervaring? Ik hoor het graag!
Vriendelijke groeten,
Nicole