Zoals vele anderen hier op het forum heb ik al jaren last van slijm dat in de keel blijft zitten en niet doorgeslikt of doorgespoeld kan worden met water. Dit is bij mij meestal geelkleurig, maar 's ochtends kan dit ook ietwat bruiner zijn.
Door het internet te doorzoeken heb ik verschillende aandoeningen gevonden die dit mogelijk kunnen veroorzaken:
* een allergie aan huisstofmijt
* een sinusitis/rhinosinusitis
* een rhinitis/rhinosinusitis
* neuspoliepen
* gastro-esofagaal reflux (GERD)
* suikerziekte
* "stress"
* middenrif probleem
* allergie aan citroenzuur? (alle E300'en)
* zenker divertikel?
* bacterie streptokok?
* glutenallergie?
* ...
Naast het slijm dat in mijn keel bleef vastzitten had ik vroeger ook vaak last van een volledig verstopte neus, een soort van verkoudheid die jaren aan een stuk duurde, en bij "pieken" kon ik soms een slechte geur uit mijn neus waarnemen.
Ik heb toen (vijftal maanden terug) een afspraak gemaakt bij de KNO-arts. Deze haalde geel slijm uit mijn neus en vermoedde dat het een sinusitis was. De CT-scan gaf echter geen "noemenswaardige problemen" weer en de sinussen waren helemaal proper. Het neustussenschot was iets scheef, maar dat kon geen problemen opleveren. Hij vond wel een soort van neuspoliep, wat eigenlijk een rest-adenoid (een stukje "extra" neusamandel) was. Na een zware kuur voor neusontzwelling, nasonex spray en een lichtere kuur tegen allergieën werd er uiteindelijk beslist om de neus, -keelamandelen en het restadenoïd te verwijderen.
Sinds deze, toch wel zeer pijnlijke, operatie heb ik geen last meer van een volledig verstopte neus en de geur uit mijn neus heb ik sindsdien ook niet meer gemerkt. Maar het taai slijm in m'n keel blijft zich wel voordoen.. Ik heb dan ook nog is een "symptoom" bijgekregen, sinds de operatie (weghalen neus,keel-amandelen) heb ik namelijk veel meer last van keelpijn.. Kan dit aan de operatie liggen?
Volgens het internet zou het slijm te wijten zijn aan een post nasale drip, in Amerika zeer bekend. Post nasale drip op zich zou te wijten zijn aan bovengenoemde oorzaken.
Men zou ook best de volgende dingen vermijden:
* Zuivelproducten
* Sinaasappelsap
* Koffie
* Alcohol
* Menthol
* Keel schrapen, zorgt voor slijmvliesirritatie
* ...
Een opsomming van de dingen die ik ondernomen heb:
* Medicatie tegen allergieën
(helpt niet)
* Neusdouche
: helpt een beetje, maar doet het precies ook verergeren en heb de indruk dat ik nooit al het water er weer uit krijg (rhino horn)
* Paradontax
: minder slijmen bij het tandenpoetsen dan bij de andere tandpasta's
* Nasonex
: werkte deels tegen de neusverstopping
* Glutenvrij dieet voor een week
: geen verbetering
* Bloedonderzoek op allergieën, organen en vitamine B
: Alles OK
* ...
Een opsomming van de dingen die ik nog ga proberen:
* Tandarts voor volledig onderzoek
* Bisolbruis
: zou helpen
* Pantozol
: tegen reflux
* Zendium gebruiken
: tandpasta die speekselproductie opvoert
Er zijn miljoenen topics die hetzelfde probleem beschrijven, alleen is er nooit echt een oplossing.
Waarom is het zo'n probleem?
Het slijm sijpelt op de achterkant van de tong en blijft daar (en in de keel) zitten, leuk voor bacteriën, minder leuk voor het sociale leven.
Interessant artikel: http://www.omfs.be/Default.aspx?PageID=39&Culture=nl
Kan iemand ervaringen of andere oplossingen delen?