Erg herkenbaar, ik heb zelf ook last van LPR reflux, sinds 7 jaar. Last van: verstopte neus, droge of brandende tong en keel, kortademigheid (!), rood gezwollen strottenhoofd (zag de arts bij een filmpje in mijn keel), chronische kuch, gevoel alsof er een kikker in mijn keel zit. Ik volg Acid Watcher Diet dieet van Dr. Aviv, dat helpt enorm. Verder zou je eens kunnen kijken of een functional medicine therapeut iets voor je kan doen. Belangrijkste is dat je niet te zuur voedsel eet of drinkt. E-nummers, snacks, snoep, bier, koffie: no go's voor mij. Dr Aviv spreekt over pepsines die eiwitten in stukjes knippen als ze door zuur worden geactiveerd, en die pepsines zouden dan vanuit de maag naar het KNO-gedeelte reizen. Het is dus van belang dat die pepsines niet door zuur voedsel of drinken worden geactiveerd. Daarom ook: 3 uur voor het slapen niet eten.
Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied. Hoop dat er ooit een oplossing (medicijn, operatie) voor komt. Want het is wel veel, het aanpassen aan deze conditie.