Ik word over 3 maanden geoperreerd in het umc in utrecht, vind het wel erg spannend. Zijn er mensen recentelijk nog geopereerd en zijn de klachten inmiddels weg bij iedereen?
Marijke, hoe is het nu met jou.? Ik moet ook worden geopereerd. Ik vind het super spannend..
Hallo, nadat ik griep had, kreeg ik last van slikproblemen. Eerst hoorde ik bij het slikken een harde klik, alsof er kraakbeen ergens tegenaan kwam. Na lang onderzoek bleek dat ik vergrote tongamandelen heb. Overigens zijn mijn keel- en neusamandelen al verwijderd. De laatste maanden ervaar ik benauwdheid bij inspanning en heb ik moeite met slikken van voedsel. Ik ben opnieuw bij de KNO-arts geweest en kreeg te horen dat er niets aan te doen valt. Er werd voorgesteld om logopedie te volgen om te oefenen met slikken. Toen ik vroeg of een operatie met laser mogelijk was, werd mij verteld dat dit volgens haar eed van Hippocrates niet toegestaan is omdat artsen mensen niet mogen schaden. Ze benadrukte ook dat er veel complicaties kunnen optreden die erger zijn dan de huidige klachten. Toen ik aangaf dat mijn klachten ernstig genoeg zijn om het risico te nemen, werd mij verteld dat deze techniek alleen wordt toegepast bij mensen met kanker. Ik kreeg het gevoel dat mijn klachten niet serieus werden genomen. Heeft iemand dit ook meegemaakt en zijn er mogelijkheden om toch een operatie te ondergaan om de tongamandelen te verkleinen zonder een levensbedreigende ziekte te hebben?
Hallo Allemaal, vorige week zijn mijn tongamandelen verwijderd. Nu ervaar ik nog pijn. Maar ik merk nu al verschil met ademen.
Bij mij zijn de tongamandelen met laser weggehaald. Op de MRI foto was duidelijk te zien dat mijn tongamandelen zodanig groot waren, dat het tegen mijn strotteklep drukte en ik hierdoor 's nachts niet kon ademen. De plannig was 4 dagen in ziekenhuis blijven, maar het ging zo goed dat ik al naar huis mocht. Echter na de 5de dag, nam de pijn toe en heb ik pijnstillers gekregen. Ik weet na 7 dagen nog steeds vloeibaar. Praten gaat redelijk, maar teveel praten geeft pijn. Ik ben blij dat ik het achter de rug heb. Nu nog kijken hoe het herstel verloopt.
Hoi anoniem,
Dat is echt onzin hoor. De tongamandelen worden verwijderd, omdat dit je ademhaling beïnvloed. Het kan 's nachts voor ademstops zorgen (apneu). Je geeft aan benauwd te zijn. Gooi het over een andere boeg en kijk of je slaapapneu hebt. Want grote tongamandel kan de oorzaak van apneu zijn ik merk enorm verschil nu ze bij mij verwijderd zijn. Ik hoef hierdoor niet meer met het apparaat (cpap) 's nachts te slapen!
Het is echter wel inderdaad een pijnlijke operatie en niet geheel zonder risico's.
Deze arts geeft aparte redenen aan het niet te doen, duidelijk dat die weinig kennis heeft.
Hallo,
In 2017 zijn mijn tong amandelen in het Radboud Nijmegen verwijderd. Dit omdat ik een auto immuun ziekte heb en dit telkens op grote ontstekingen met ontzettend hoge CRP waardes leidde, waardoor ik steeds opgenomen moest worden.
De operatie was enorm intensief en heb fikse nabloedingen gehad, waardoor ik heel erg lang in ziekenhuis heb gelegen.
Maar de operatie was het meer dan waard, geen ontstekingen meer…….
Tot begin dit jaar, het hele riedeltje leek van voor af aan te beginnen. 2x al giga ziek geweest. SEH hulp, ziekenhuis, prednisonkuren.
Vandaag terug bij KNO Radboud geweest en wat blijkt……. Mijn tongamandel is weer aangegroeid en is weer gigantisch!!
En je raadt het al…… dit wordt opnieuw verwijderen van tongamandel!
Voor nu besloten dat ik pas in najaar laat opereren, omdat het echt wel intensieve operatie is en ik wel beetje van voorjaar en zomer wil genieten. Nu krijg ik preventief 6 weken antibiotica om infecties te onderdrukken. Hopelijk lukt dit.
Voor iedereen die operatie moet doen…. Het is echt de moeite waard! Alleen stom dat die dingen gewoon weer terug kunnen groeien!
En weet je wat ik ook stom vindt…. Er is in al die tijd bijna nergens info op internet over de tongamandel te vinden.
goedemiddag, ik ben doorgestuurd door kno arts uit ANTONIUS ZH voor tongamandelen laseren in het umc. daar blijken ze deze operatie niet meer te doen sinds 1 jaar?? Wordt deze operatie elders nog uitgevoerd?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Dat kun je het beste navragen bij je zorgverzekeraar. Die hebben die informatie