heej, ik heb een scheef neustussenschot. er is mij verteld dat dit recht gezet kon worden als ik uitgegroeid ben. nou is mijn vraag... ik ben heel vaak verkouden en snotterig als ik het recht laat zetten, waardoor ik weer door mijn neus kan ademen zou dat gezonder zijn en ben ik dan minder vaak verkouden?
U heeft last van een scheef neustussenschot. Een recht tussenschot zal de ventalatie van de keel, neus en oorholten verbeteren, waardoor de natuurlijke afweer tegen allerlei vervelende virussen verbetert. Dat kan tot gevolg hebben dat uw verkoudheden in de toekomst sneller bestreden worden. Verkoudheidsvirussen zijn er namelijk bijna altijd en overal, in de lucht en je wordt heel gemakkelijk besmet.
Toch zijn er meer dingen die u kunt doen tegen verkoudheidsvirussen. Dat begint bij uw algemene conditie: rust, reinheid en regelmaat zijn de belangrijkste.
Dit is goede informatie over verkoudheid van de KNO-artsen vereniging:
De neusfunctie kan op veel manieren worden beïnvloed. Bijvoorbeeld door een verkoudheid zoals die bij iedereen wel eens voorkomt of door een allergie (overgevoeligheid). Stoornissen in de functie van de neus kunnen vaak verergerd worden door een afwijkende vorm van het inwendige van de neus. Het meest voorkomend is een scheefstand van het neustussenschot (het septum), dat de neushelften van elkaar scheidt.
Deze afwijkende vorm van het neustussenschot komt zeer vaak voor en kan aanleiding geven tot een grote reeks klachten, zoals bijv. een gevoel van verstopping, een gestoorde ademhaling of hoofdpijn. Dit is een verklaring voor het feit dat het rechtzetten van het neustussenschot (de zgn. septumcorrectie) een operatie is, die veel voorkomt. Deze ingreep heeft dus tot doel om de neusfunctie te verbeteren.