Wauw dit is echt precies mijn beschrijving. Ik dacht ook dat ik de enige was met deze klacht. Niemand in mijn omgeving die begreep waar ik het over had. Soms kwam het meerdere keren per dag. Het opsnuiven van water uit de kraan hielp soms om het weer weg te krijgen, al was dat vaak van korte duur. Soms had ik net lekker eten gekookt, haalde ik mijn neus een keer op en dan schoot het er in, smaakte mijn hele maaltijd niet meer.. Ik heb er nu bijna geen last meer van maar ik vraag me wel af of het iets met de korstjes in mijn neus te maken heeft. Ik ben ook echt 10 van de 12 maanden per jaar verkouden. Ik dacht ook dat het misschien wel psychisch was! Ik ben al vaker langs de huisarts geweest maar er lijkt niet echt een oplossing voor te zijn. Ik heb nu een periode dat het bijna nooit meer voorkomt, laten we hopen dat het zo blijft.
Misschien een wilde gok, maar hebben jullie wel eens aan vullingen gedacht, gezien je daar soms vreemde gevoelens/reacties op kunt krijgen. Anderzijds de bijholtes, daar heb je er veel van, die in bepaalde posities; liggen in bed, sporten, bukken e.d getriggerd worden slijm af te voeren.
Ik heb precies hetzelfde.
Soms bij het ophalen van de neus herken je direct dat vieze "chemische" luchtje weer (beter kan ik het niet omschrijven). Dan weet je direct dat niets meer smaakt (je proeft nog wel van alles maar de andere vieze smaak overheerst).
Had het eerst op vakantie een jaar terug en duurde een dag of 3 voordat het weg was. Ik wist niet wat er met me aan de hand was. Alles smaakte goor. Ik heb ten einde raad een broodje gegeten waarvan ik zeker wist dat dat lekker zou smaken maar ik moest bijna kokken zo smerig smaakte alles (heb het wel opgegeten :-).
Nu heb ik het regelmatig zij het minder extreem (of went het?). Het viel me de laatste tijd op dat het begon als ik mijn neus ophaalde...
Het duurt nog steeds enkele dagen voordat het weer weg is.
Ik heb geen slechte adem, tandvlees problemen of het smaakt niet als anti-biotica die soms in je kiezen wordt gestopt bij een wortelkanaalbehandeling (dat heb ik ook wel eens gehad/geproeft). Verkouden ben ik ook bijna nooit.
De smaakverandering na het eten van Chinese pijnboompitten heb ik ook mogen ervaren (dan smaakt alles bitter) maar dat is anders dat dit probleem.
Ik ben benieuwd wat er nog meer voor een oplossingen voorgesteld worden.
Ben blij dat ik niet de enigste ben met dit ongemak en met de tips die aangedragen zijn.
Ook ik heb al gedurende 4 maanden een rare geur en smaak verstoring . Het is allemaal begonnen met het in eind augustus aangemeten krijgen van een nieuwe gebitsprothese
Het bovengebit is vervangen; onder zijn er tanden getrokken en het gedeeltelijk frameprothese dat ik daar had is vervangen door een gehele prothese. Half september moest het gebit aangepast worden omdat het fout was gemaakt (en kwam een zachte laag in, die al snel afbrokkelde en in de maag terecht kwam). Toen begon het me op te vallen dat geuren en smaak verstoord waren. Voorbeeld die van: eieren, vlees, koffie, rode wijn, alcohol in het ziekenhuis, warme dranken, .... . Er kwam een chemisch aandoende en soms vreemde zoete nootachtige geur/smaak vrij.
Tegelijkertijd speelde de ziekenhuisopname van mijn man. Een stressvolle en angstige periode. Ik dacht in die periode dat de oorzaak bij stress lag, maar het ging niet meer weg. Ook niet toen de toestand rond mijn man verbeterd was.
Ik heb de huisarts erover ingeschakeld en de kwestie uitgelegd. Daar kreeg ik via de assistente antwoord van dat het niet aannemelijk is dat deze klachten van een nieuw gebit konden komen.
De smaak en geur verstoring werden echter ernstiger en van het niveau 'behoorlijk storend' naar 'niet acceptabel'. Ik bleef van mening dat de oorzaak bij de gebitsprothese lag. Omdat het een misproduct was heb ik nagevraagd bij het laboratorium waar het van is gemaakt. Misschien was er iets gebeurd met de samenstelling en productie ervan. Antwoord was PMMA en monomeer.
De klachten werden door de tandtechnieker erkend en ik kreeg een geheel nieuw gebit. Gemaakt volgens een nieuwe procedure (perstechniek i.p.v. giettechniek waar het eerste gebit van was gemaakt). Er zouden dan minder stoffen vrijkomen. Eind november 2016 werd het geplaatst. De smaak en geurverstoring waren er nog steeds, maar het leek minder te worden. Echter, we zijn nu 9 weken verder, nog steeds zijn de smaak en geurverstoringen waar ik het eerder over had (eieren, vlees, koffie, ....).
Ik wilde wel eens weten of naast de problemen met het gebit, ook misschien iets anders fysiek speelde. Om dat te onderzoeken heb ik wat testjes gedaan:
- gebit steeds goed schoongehouden
- het op advies van het laboratorium een nacht in de azijn laten liggen
- de voedingsmiddelen en dranken die de klachten geven zonder gebit in genuttigd.
Opvallend, de klacht bleef, bepaalde voedingsmiddelenen dranken gaven nog steeds de vreemde smaak en geur.
- getest of de klachten met koude of lauwe voedingsmiddelen en dranken minder was: inderdaad geen last. Uitzondering daarop waren wijn of alcoholhoudende dranken, die gaven wel geur en smaakverstoring. Rode wijn werd ronduit smerig en ondrinkbaar.
- bij het nuttigen van waterijs (dus flink koud): geur rioollucht
- bij warm eten of warme tot hete koffie: geur en smaakverstoring
Opmerkelijk bij deze hele kwestie is:
- ik ruik de vreemde zoete bijna nootachtige geur ook bij mijn urine en ontlasting (of hij hangt natuurlijk de hele tijd in mijn neus, waardoor dat zo lijkt)
- als ik een oprisping krijg (na het eten van de voedingsmiddelen met de verstoring), dan komt de lucht weer vrij.
- heb 'last' van een rare soort van hik, niet het normale hikken, maar slechts éénmaal een hik alsof ik heel erg moet schrikken (met een hard geluid). Ik kan dat niet tegenhouden en het komt willekeurig op.
Verdere klachten:
Last van fibromyalgie, zuurbranden, een aantal keren in bed liggend braaksel in de keel, zonder misselijk te zijn. 's Nachts heel droge mond en keel, zelfs zo erg dat ik er wakker van wordt en de luchtpijp afgesloten lijkt. Ik heb soms last van een geirriteerde slokdarm, slik daar maagbeschermers voor.
Zo, dit hele epistel te hebben gelezen, bij wie gaat een lichtje branden wat het zou kunnen zijn?