Ik heb 4 weken last van mn keel gehad en toen had ik n paar weken geen last en nu heb ik weer keelpijn.
weet iemand wat dit kan zijn?
hoelang heb je nou al keelpijn?
en is de vorrige keer keelpijn vanzelf overgegaan?
Tja, lastig te zeggen zo. In deze tijd van het jaar is een virusje zo opgelopen. dat duurt dan een week of twee en dan is het weer over.
Is je conditie goed, beweeg je voldoende en eet je gezond? Als je conditie namelijk niet goed is ben je vatbaarder voor infecties, omdat je afweermechanisme niet top functioneert.
Daarom zie je "gezonde" mensen weinig ziek worden en anderen om de haverklap bij de dokter.
De eigenlijke oorzaak is dan een matige gezondheid en dan ben je dus kwetsbaarder.
Dit zegt de folder van de NHG over keelpijn:
Keelpijn kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is een ontsteking de boosdoener, maar het kan ook ontstaan door overbelasting van de keel. Roken, een rokerige omgeving, veel praten of schreeuwen vormen een belasting voor uw keel en kunnen irritatie veroorzaken.
Keelpijn is vaak hinderlijk maar kan zelden kwaad. Het gaat meestal binnen een week vanzelf over. Wanneer u uw keel voortdurend belast door roken, schreeuwen of veel praten, kan keelpijn wel eens langer duren.
Koud drinken of een waterijsje willen de pijn wel eens verzachten. Ook zuigen op een dropje kan de pijn verlichten. Speciale zuigtabletten zijn niet nodig. Drop werkt net zo goed.
Gorgelen met kamillethee of zout water smaakt niet zo lekker, maar sommige mensen vinden er wel baat bij. U krijgt een juiste zoutoplossing als u in een glas warm water één theelepeltje zout oplost. Gorgeldranken uit de winkel werken niet beter, maar sommige mensen vinden ze minder vies smaken.
Gun uzelf rust als u voelt dat u dat nodig heeft. Zeker als u koorts heeft en u zich niet lekker voelt. U doet er goed aan om vooral uw stem rust te geven. Dat wil zeggen: praat zo min mogelijk.
Als de pijn erg hinderlijk is, kan een pijnstiller helpen. Voorbeelden van pijnstillers zijn: paracetamol, ibuprofen, diclofenac of naproxen.
Lees meer over keelpijn op: http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R1698831043187532
de vorige keer is het vanzelf overgegaan en nu is ook alweer bijna over sinds ik thee met honing drink. 🙂