Het bobbeltje weet ik niet, het knak knak misschien wel. Heb ik ook gehad. Heb een klein jaar een beugel gehad (hoeft niet de oorzaak te zijn). Hierdoor is er een soort van schijf die tussen de kaken zit verschoven. Hoe, wat, precies weet ik niet, verveldend is het zeker. Hierdoor kun je je kaken niet ver van elkaar afkrijgen. Gapen gaat lastig en is pijnlijk, eten van 'grote' dingen gaat moeilijk. Het gaat (in 99% van de gevallen) vanzelf over. Mij werd ook aangeboden wederom een beugel te nemen, maar daar voelde ik weinig voor.
Tip, geen kaugum meer> is uit den boze, maakt het alleen maar erger. Pas op met je mond ver open doen, zoals het eten van een broodje hamburger. Ik voelde het zelf als ik een dag veel gepraat had. Heb het uiteindelijk een jaar gehad. Erg lang. Het is nu circa 10 jaar geleden. Heel soms, als ik veel eet, veel praat kan ik er weer last van krijgen. Ik eet echter nooit kaugum want dan is het binnen een dag terug.
Veel succes. Mocht je weer willen weten. Een orthodontist weet meer van dit probleem. (ook als je geen beugel hebt gehad)