Ik heb ook al jaren hier last van. Een filmpje ervan gezien op you tube. Precies zoals ik het heb met dat specifieke geluid alsof je stikt.
KNO arts zei dat ik het inderdaad heb. Mijn stembanden hebben zelfs spierballen zei hij. Ze sluiten dan over elkaar heen in plaats van tegen elkaar. Als je flauwvalt ontspant alles en kan je weer ademen. Geruststellend maar toch erg eng.
Op een avond zelfs om het half uur een aanval gehad. Gelukkig verder maar snachts 1 keer.
Na veel lichamelijke inspanning hier meer last van
Heb ook fibromyalgie hoort hier denk ik ook wel bij, je stembanden zijn tenslotte ook spieren.ik wil graag met lotgenoten praten, maar kan daar niets over vinden, jammer
Heel herkenbaar allemaal. Ik heb er nooit last van gehad, maar nu 9 van deze aanvallen gehad in twee dagen. Ik vind het echt heftig, het is alsof je verdrinkt. Ik krijg het in reactie op hoesten, maagzuur en specifieke prikkels. De laatste aanval was bij de huisarts zelf waardoor de diagnose snel gesteld kon worden. Vermoedelijk houdt het verband met de prednison die ik vorige week kreeg. Ik heb nu codeine, antibiotica, maagzuurremmers en ventolin. Dat lijkt aan te slaan. Kleine slokjes water, zorgen dat ik de ventolin zo vaak neem als mag (dat scheelt net een beetje lucht), tegen mezelf zeggen dat ik hier niet aan dood ga en als ik flauw val ik sowieso weer lucht krijg, helpen me er doorheen. En verder probeer ik zo normaal mogelijk door te gaan.
Hopelijk hebben jullie er iets aan. Veel sterkte!
Klinkt heel bekend dit allemaal, het begon bij mij als een gewoon hoest virus. Ondertussen is dit bijna 2 maand bezig en dus de afgelopen 2 maand last van het stikken na het hoesten. Het komt bij mij echt van het hoesten. Soms maar 10 seconden ademnood en soms meer als een halve minuut.
Misschien wat tips die kunnen helpen:
* Sinds ik weet dat het een klepje is dat dicht blijft, maar dat dit klepje wel altijd open kan, gaat het beter. Ik blijf rustiger en dat helpt al erg met deze spieren ontspannen.
* overdag: door korte stootjes uit te ademen hoesten en deze spasme proberen te stoppen/voorkomen + bij de eerste tekenen nek ontspannen en minder luid en hoog praten.
* 's nachts: ondanks in paniek wakker worden, gaat ondertussen wat meer op de automatisch piloot: vooral korte beetjes proberen uit te ademen, dan merk je dat het inademen steeds een stukje beter gaat (dat is lastig omdat het je reflex is om in te ademen en dat lukt dan even niet). Dit voorkomt hoesten en daardoor reflux en soms overgeven. Als ik wel een reflux krijg door hoesten dan komt het daarna vaker voor dus dat wil ik voorkomen.
* Mijn dochter wacht gewoon tot het weg is (en dat duurt soms 15-30 seconden). Ze houdt haar adem dus in waardoor het ontspant. Dit lukt mij 's nachts echt niet
- Klossen onder het hoofdeinde van de bedden gezet om reflux te voorkomen.
Succes allemaal, want het is een nare kwaal!
Bij een logopedist geweest, maar ze had niet direct tips. Ik heb wel gemerkt dat het gapen helpt omdat het een manier is om je strottenhoofd te ontspannen.
Hallo,
Ik heb dit ook, afgelopen weekend 2x in de nacht voor het eerst. Ik dacht dat ik dood ging. Ik ben 52 en heb op dit moment een luchtweginfectie. Het zou kunnen dat dit de trigger is. Ik slaap nu wat rechterop en dat helpt wel. Ik hoop wel dat het niet terug komt. Het is vreselijk angstig
omg ik heb eindelijk gevonden waar ik dus last van heb ik heb door dit vreselijk enge gevoel al dagen niets gegeten nu ik weet dat het altijd vanzelf weer opent en flauwvallen juist niet gevaarlijk is voel ik me veel kalmer. de huisarts en kno keken mij aan en zeiden alleen maar ja ja ja misschien stress en dat was het dankjulliewel voor de gouden tips en sterkte naar iedereen alleen een vraagje weet iemand of dit ook tijdelijk kan zijn door bijv even een stressvolle periode
Hier hetzelfde als wat ik lees van mijn lotgenoten, kinkhoest met elke keer verstikkingsaanvallen, heb er in de nacht wel 10 ofzo, zonder competitie gevoel met elkaar waar liggen jullie aanval frequenties?
Ik schrik wakker en keel zit droog en op slot, ga gierend staan en probeer door de neus lucht te krijgen, aanvallen gaan ver over de minuut, als er dan eindelijk voor je gevoel een gaatje is, is slikken pijnlijk en veel slijm, nazorg van zoon aanval is behoorlijk intens ook, veel boeren en brok gevoel in keel constant
Word dit nu opgewekt door de kinkhoest of staat het los van elkaar? Hoop op wat antwoorden, erover praten is al
Fijn! Sterkte allemaal
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Waar ik ook aan denk, hoe lang is deze fase van zere keel prikkels en irritatie op de stembanden? Zijn er mensen die al minder last hebben ( duur) van verslikken? Ik heb nu 16 dagen verslikken en niet slapen wegens de aanvallen.
Las iets over paardenmelk? Maar ja daar gaan we weer is het bewezen? Maakt melk of poeder niet meer slijm aan? Etc etc.
Nou…. Hoop weer op wat antwoorden die meer geruststellend zijn dan momenteel hier in blijven hangen
Hoi Astrid,
Klinkt bekend: ik heb het gekregen tijdens het hebben van kinkhoest!
Wat bij helpt is onmiddellijk de frisse lucht in. Is het erg koud buiten dan werkt het nog sneller de adem te herwinnen. Is de trigger van de kramp (droge) kriebelhoest kan de arts codeïne voorschrijven ter onderdrukking van de hoest.
Een oude topic maar fijn dat ik m heb gevonden! Ik heb ruim 10 jaar dezelfde klachten als hier beschreven. Net tijdens het eten weer een aanval gehad nadat ik me verslikte. Daarna blijf ik lang slijm ophoesten en al die tijd krijg ik geen lucht. Het is dus laryngospasme! Na een uitgebreid onderzoek jaren geleden door een kno arts kreeg ik maagbeschermers want er werd niets gevonden wat de oorzaak kon zijn. Pas hoorde ik dat mijn opa precies hetzelfde had. Hij ging buiten aan de waslijn hangen in paniek... Het verslikken triggert. Ook overgeven is traumatisch, dan gaat mijn luchtpijp compleet op slot en dat duurt lang. Ik heb net iets gevonden waarmee je het wat kunt controleren. Ik probeer het hier te uploaden.
Bij mij is het ook gestart met kinkhoest!
Niet fijn dat jullie het ook hebben maar ben toch blij dat ik niet alleen ben X
Ik heb waarschijnlijk ook kinkhoest ( uitslag volgt nog) en ook zo bij mij gestart. Wordt het bij u al minder? Hoop toch dat dit een tijdelijk iets is, maar bovenstaande verhalen bemoedigen niet echt.
Volgens mij begrijp ik nu ook eindelijk wat ik heb.. eens in de zoveel tijd "verslik" ik me en dat kan zomaar in een beetje spuug zijn of als ik bv het onderste uit een glas water drink of iets van drinken "verkeerd" gaat.. Dan is het net of de luchtwegen dichtknijpen en ik door een heel klein of bijna dichtgeknepen rietje moet ademen. Hoesten lukt wel maar niet volledig.. vooral het inademen lukt dan niet.
Wat ik dan doe wat helpt, is juist heel rustig blijven, gebaren dat iedereen uit mijn buurt blijft en zoveel mogelijk mezelf tot rust praten en ontspannen in de rest van mijn lichaam en heel zachtjes door mijn neus proberen kleine beetjes in te ademen. Het vergt alle concentratie maar als ik dat doe zakt het weer weg na een tijdje en dan kan ik wel hoesten maar mijn stem is dan nog een tijdje "rauwig". Het klinkt moeilijk maar het helpt echt.. stilstaan, ruimte om je heen en heel bewust wachten tot de pogingen om door de neus te ademen doorzetten. Ik ben gelukkig nog nooit flauwgevallen. Het lijkt zo op wat jullie beschrijven dat ik volgens mij nu ook weet wat het is..