Hallo iedereen!
Bij deze ook even mijn persoonlijke ervaring over het verwijderen van de keelamandelen.
Ben zelf net 21 jaar en had meerdere malen per jaar last van de amandelen, hoewel ze vanaf de buitenkant niet zo groot waren, waren de amandelen onderhuids erg groot waardoor er dus diepe kuilen in mijn keel zaten na de operatie.
De dag van de operatie zelf verliep prima, operatie goed verlopen, beetje lacherig van de morfine en geen nabloeding, dus na 6 uur ontslagen en naar huis!
Dag 1,2 en 3 alleen maar water en waterijs naar binnen gekregen… ik had zo vreselijk veel pijn, mijn enige voeding was morfine (oxytocon), paracetamol en water op dat moment.
Dag 4 verliep opzich prima, ik heb deze dag ontdekt dat ik ook wat vanille vla kon slurpen dus heb hier erg van genoten 🙂
Op dag 5 werd ik verkouden, dus moest ik ook hoesten, hierbij is een kleine hoeveelheid slijmbloed vrij gekomen, toch bloedde ik niet hevig en met een paar slokjes water bloedde ik al niet meer.
Schijn bedriegt toch want op dag 6 ineens een bijzondere ontwikkeling, namelijk de nabloeding 🙁 gelukkig geen spoedoperatie nodig, dit is waarschijnlijk gevolg geweest van het hoesten. Maarja ik zou toch gewoon moeten kunnen hoesten dus alleen als ik het echt niet inhield toch maar gehoest.. dit is tot nu toe prima verlopen, het zou namelijk ook gewoon moeten kunnen na een bepaalde tijd, kan mijn hoest niet een week lang inhouden.
Dag 7 was de dag na de nabloeding, ik was erg alert en zenuwachtig dat dit nog een keer ging gebeuren, daarom overdag erg voorzichtig geweest en alleen wat water gehad. Maar toch op advies geprobeerd wat vast voedsel te eten, misschien ook wel handig voor de darmen en wie weet helpt het ook tegen de ietwat losse korst in mijn keel, dus klein stukje kip gehad en wat puree, erg minimaal maar kreeg het wel weg! Blij dat ik dit even heb geprobeerd, want dat voelt toch weer als een overwinning.
Ik zit nu op dag 8 met siroop en vanillevla, vanavond weer proberen wat vast te eten, ik neem aan dat wanneer de korst loslaat praten en eten wat gemakkelijker zal gaan.
Praten is nog steeds vervelend omdat je elke keer de korst een soortvan in je keel voelt “hangen”, erg naar.
De nachten zijn kort en pijnlijk, dat moet ik toegeven. Dat heb ik nu nog steeds een beetje.
De pijn bij het slikken is vrijwel geheel weg bij mij, alleen door de korsten krijg ik nog niet veel vast voedsel naar binnen. De pijn in mijn kaak is ook een 2/10, erg fijn, (eerst was dit echt een dikke 10/10 namelijk)
Ik wacht nu af tot de korsten volledig weggaan, dit kan namelijk elk moment gebeuren. Hopelijk kan ik dan wat grote stappen maken in het herstel, want die dingen zitten enorm in de weg.
Tijdens het herstel merkte ik dat het naarste toch de pijn in de keel en kaak was. Nu op het einde van het herstel merk ik dat de meeste klachten hem zitten in de korsten, slechte adem, vieze smaak in de mond en het redelijk wat slijm hebben om weg te werken door je keel.
Kortom is dit mij herstel in 8 dagen tijd. Eerste 4 dagen waren daadwerkelijk afzien met een dieptepunt als nabloeding op dag 6. Nu heb ik spijt van de operatie, maar ik weet zeker als ik helemaal ben herstel en ik nooit meer last heb van een keelontsteking, dat spijtgevoel wel weg is!
Succes iedereen en hopelijk voelen we ons allemaal snel wat beter!